A na nebi čekají hvězdy – Lori Nelson Spielmanová

Autor: Lori Nelson Spielmanová
Počet stran: 320

„Bolest se nedá přeskočit ani podlézt. Musíš jí projít.“

Erika, úspěšná realitní makléřka z New Yorku, má všechno – skvělou kariéru a dvě krásné dospívající dcery. Jenže jedna z nich, Kristen, zemře při vlakové nehodě. Kromě smutku nad ztrátou dcery se trápí také výčitkami. Ten den měla obě dcery vézt do školy ona, jenže dala přednost kariéře. Annie, druhá Eričina dcera, má svoje vlastní výčitky. Neměla nechat Krissie ten den odjet. Objeví se však jiskřička naděje. Co když došlo při identifikaci k záměně a Kristen je stále naživu? Její nezvyklé chování v den, kdy zemřela, i tajemné vzkazy, které Erika začne dostávat, tomu nasvědčují.
Propast mezi Erikou a Annie se rozšiřuje, a tak zatímco Erika začíná pátrat na odlehlém ostrově Mackinac, kde sama vyrostla, odjíždí Annie do Paříže, protože věří, že Kristen se skrývá právě tam. Ale je Krissie opravdu to jediné, co je dokáže znovu sblížit?

Lori Nelson Spielmanová pracuje jako učitelka, školní poradce a logoped. Její největší vášní je psaní. Její první kniha Seznam tajných přání (The Life List, česky 2013) vyšla ve třiceti zemích po celém světě a stala se bestsellerem. O dva roky později, v roce 2015, vydala svůj druhý román Sladké odpuštění (Sweet Forgiveness, česky 2016). Žije v Michiganu s manželem a kočkou.

A na nebi čekají hvězdy je první román, který jsem od autorky četla. I když u nás už vydala dva, tudíž je tohle její třetí, dostala jsem se k ní teď a přiznám se, že se musím podívat po předešlých knihách. Líbil se mi totiž autorčin styl psaní, líbil se mi příběh, líbily se mi postavy a hlavně, líbilo se mi prostředí, kde se vše odehrávalo. Myslím, že jsem objevila další svou favoritku.

Ještě než vám začnu psát o příběhu, o postavách a podobně, musím sem dát jednu velmi důležitou, pro mne tedy určitě, informaci. V knize je spousta nádherných citátů, které jsou pravdivé od prvního do posledního slova. Tři z nich jsem vám tady napsala, ale věřte mi, že jich je tam mnohem více a všechny, do jednoho, jsou nádherné myšlenky, které jsou zasaditelné do našich „normálních“ životů. Už jen kvůli tomu hodnotím knihu velmi, velmi kladně.

„Nejlepší způsob, jak zapomenout na své starosti, je soustředit se na starosti někoho jiného.“

Celý román A na nebi čekají hvězdy se nese v duchu nepochopení, trýznění sama sebe a neschopnosti si vyříkat věci s blízkými z očí do očí. Když Erika přijde o jednu ze svých dcer, Kristen, začne utíkat ke své práci a vzdaluje se své druhé dceři. Má výčitky, které má ovšem i její přeživší dcera. A v tom je kámen úrazu. V jednu chvíli nejsou schopny si sednou a promluvit si spolu, proto si každá zařídí další život podle sebe a bez sebe.

Největší a nejsilnější proměna proběhne u Eriky, ten její život, už od jejího mládí, mi nejednou přivodil smutné a depresivní chvilky. V 99% svého života jsem vždy byla upřímná a někteří řeknou, že i drzá, protože co na srdci, to na jazyku. Nenechala jsem se uchlácholit a s každým jsem se bavila na rovinu. Dokázala jsem si dupnout a nebála se konfrontace, která ve vyostřených situacích nastává. Ale Erika, ta než aby něco řešila, začala před vším utíkat a uzavírat se do sebe.
Její dcera Annie, která také přišla o milovaného člověka, najednou ztratila i matku. Bylo to pro ni těžké, a tak se rozhodla odstřihnout ji ze svého života. Jenže taky se mi ta volba nelíbila. Dá se říct, že jsem v ničem s hlavními hrdiny nesouhlasila, ale uznávám, že jsem nadšeně hltala každou stránku, abych se dozvěděla, jak se obě s nastalou situací poperou a jestli k sobě vůbec dokážou znovu najít cestu.

„Občas se v životě musíš pevně držet, ale mnohem častěji se potřebuješ odpoutat.“

Přesto, že jsem s hrdiny nesouhlasila, tak mě román A na nebi čekají hvězdy hodně oslovil. A může oslovit i jiné čtenáře. Líbilo se mi, jak autorka ukazuje čtenářům, kam až může vézt nepochopení, a co může s životem jednotlivce udělat smutek, který dusí jen sám v sobě.
Určitě za zmínku stojí i prostředí, kde se příběh odehrává. Díky ději se ocitnete v New Yorku, ale i v (mé milované) Paříži.

I když jsem s hrdiny nesouhlasila, všechny, do jednoho jsem si oblíbila. Ovšem nejvíc mě zasáhla malá Olivečka, jak ji nazývala Annie. Malá devítiletá holčička, která zažila tragédii, jež by žádné dítě zažít nemělo. Jakou? To si přečtěte sami, ale věřím, že se mnou poté budete souhlasit.

Možná to jde i z mé recenze poznat, kniha ve mě vyvolala spoustu emocí, převážně negativních, ale v dobrém slova smyslu. Celý příběh je velmi čtivý, dobře napsaný a ač se jedná o závažná a chmurná témata, je to psáno s lehkostí a s citem.
A na nebi čekají hvězdy je citlivý, strhující, emotivní román, který vás bude bavit. Budete hrdinům držet palce, budete s nimi plakat i radovat se, budete každý okamžik prožívat, jako byste byli jeho součástí.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu A na nebi čekají hvězdy můžete zakoupit.