Bůh pláče potichu – Hana Repová

Autor: Hana Repová
Nakladatelství: Knihy Dobrovský/edice Kontrast
Počet stran: 293

„Srdce matky nezná čas.“

Tam, kde láska zanechává slzy, přátelství dokáže vyčarovat úsměv na rtech.
Anna se ze všech sil snaží vyrovnat s bolestnou skutečností, která nečekaně zasáhne do jejího a Everettova života. Oporou v těžkých chvílích jí je Stella, přítelkyně, jakou si přeje každá z nás, a Everettův nejlepší přítel Philip. Do vzájemně propletených osudů čtyř hlavních hrdinů však vstupují city a jejich přátelství musí čelit realitě života.
Anna, Stella, Everett a Philip jsou ale pevně rozhodnutí spolu vydržet.
Dojímavý dvojdílný román ze současnosti o lidech, které navždy spojilo neviditelné pouto pevného přátelství, je upřímnou zpovědí o tom, že na to, abychom byli v životě šťastní, musíme umět především dávat.

Hana Repová se narodila na Slovensku, po maturitě odešla do Německa, aby začala úplně nový život. Po ročním pobytu nakonec zakotvila ve městě mnoha tváří, jak ho sama nazývá, ve Frankfurtu nad Mohanem, ve kterém dodnes žije a pracuje.
Fantazie ji doprovází už odmalička, ale až v dospělosti se rozhodla podělit o své příběhy se čtenáři, přestože začala psát v první řadě pro sebe. Má ráda upřímné lidi, vůni šeříku, bojí se výšek a nemá ráda překvapení. Její nejoblíbenější výrok zní: Kdo si v životě splní všechny svoje cíle, vytyčil si je příliš nízko (Herbert von Karajan).

Román Bůh pláče potichu je knihou, kde hlavní hrdinové jsou jako vy nebo já. Je to příběh, ve kterém se řeší smutné okamžiky, které se ovšem můžou stát každému z nás. Je pravdou, že ve svém okolí neznám nikoho, kdo by měl tolik smůly a problémů najednou, ale právě díky tomu je kniha plná zásadních okamžiků, kvůli nimž je celý příběh velmi čtivý.

Hlavní hrdinové jsou čtyři. Anna, Everett, Stella a Philip. Anna je snoubenkou Everetta, jenže je postihne tragédie, se kterou se ani jeden nedokáže vyrovnat a Everett nakonec uteče nejen před Annou, ale také před jejich životem a na tři roky zmizí. Stella je nejlepší kamarádkou Anny a Philip naopak nejlepší kamarád Everetta. Oba se nesnáší, protože Philip zlomil srdce Stellině sestře Rie a tím, jak mu to dává sežrat, ji Philip opravdu nemusí, jelikož ona nechápe proč tomu tak bylo a rozhodně nemá důvod ji nic vysvětlovat.
Po třech letech, kdy si Anna snažila zařídit svůj život bez Everetta a začít od začátku, se on sám najednou znovu objeví v jejím životě. Ale je to z jiného důvodu, než by si kdokoliv myslel. Z mnohem prostšího, ovšem smutnějšího. A tak se stane, že tito čtyři hrdinové, kteří nemají vyřešenou ani svou vlastní minulost, se musí potýkat s novou dávkou důležitých a tragických okamžiků v přítomnosti.

Díky tomu, že se toho v jejích životech děje opravdu hodně, příběh se stává velmi emotivní. V jednu chvíli, kdy mi došla jedna z důležitých událostí (jasně, ano, ještě předtím, než to autorka sama zmínila), jsem měla tendenci všechny nakopat, aby začali uvažovat, však to jim musí proboha dojít, ne?! Ale nestalo se tak. Takže moje další pohnutka byla okamžitě číst (hlavně nebýt nervóza a nepřeskakovat stránky), abych se konečně dozvěděla, jak na to budou všichni reagovat. Líbilo se mi, co se mnou čtení dělalo. Jak jsem musela na knihu myslet, zrovna když jsem ji nedržela v ruce. Ač jsem tušila, jak spousta věcí dopadne, nemohla jsem se od čtení odtrhnout a rozhodně se mi nelíbí, co provedla autorka s vánočními světýlky. Vím, že kdyby to tam nebylo, spousta věcí by se pak neodehrála (jako třeba rána pěstí do obličeje :-)), ale i tak si to ta žena nezasloužila! Že nevíte, o čem mluvím? To je jasné, snažím se vás totiž nalákat na čtení tohoto románu, protože věřím, že se vám bude líbit! 🙂

Velkým plusem celého románu Bůh pláče potichu jsou jednoznačně hlavní postavy. Anna je vyrovnaná, přemýšlivá žena, Stella je horká hlava a neřízená střela, jež vás nikdy nenechá na holičkách, Philip je obětavý mladý muž, který ví, co od života chce a Everett je zlomený muž, který snad už od svého narození neumí mluvit o svých pocitech.
Když se tito čtyři lidé sejdou v jedné knize, tak mi věřte, že nejen díky nim, ale hlavně kvůli nim si čtení užijete, budete je milovat, fandit jim a hlavně, po přečtení tohoto dílu se těšit, společně se mnou, na druhý díl. Ať je to brzy, prosím!

„Není v naší moci, abychom rozhodovali o tom, koho milujeme, ani kdo miluje nás.“

Bůh pláče potichu je plná klišoidních situací, je fakt, že spoustu věcí víte dopředu, málo co vás překvapí, jakým směrem se ubírá, ale rozhodně to nic nemění na tom, jak skvěle se kniha čte. Díky úžasným hrdinům, ke kterým si hned uděláte vztah a budete se s nimi smát a možná i společně plakat, si v průběhu čtení ani neuvědomíte, že čtete něco, co vás nešokuje, co vás nepřekvapuje a jen se necháte unášet příběhem.

U tohoto románu najdu i další pozitivní věci. Kapitoly jsou příjemně krátké, celý děj na sebe navazuje a ač jsou kapitoly vyprávěny z různých pohledů, vždy víte, kdo mluví a víte, v jakém místě se nacházíte. Postavy se společně s počtem stránek nějakým způsobem formují, nejvíce to je patrné u Stelly, která pro mne byla neskutečná koza, ale nejvíc jsem si ji oblíbila (možná proto, že i já jsem docela výbušný typ). 🙂

Autorka do své knihy dala snad vše, co mohla. Vytvořila hrdiny, kteří jsou uvěřitelní, kteří by klidně mohli být vašimi sousedy. Vymyslela situace, které jsou sice předvídatelné, ale o to víc zase uvěřitelnější, protože se můžou stát komukoliv z nás. Navíc dokázala napsat celý příběh velmi lehce, citlivě, a nebála se psát ani o tragických událostech hrdinů tak nějak, věcně, bez toho, aby se snažila čtenáře rozplakat nebo rozčílit, a právě proto to na mě někdy takový účinek mělo.

Ač nedávám plný počet hvězd (to si nechávám až na druhý díl :-)), stejně jsem z knihy Bůh pláče potichu nadšená a nemůžu se dočkat, jak všechno bude pokračovat. Mám pár otázek, které mi se čtením vyvstaly, věřím, že budou zodpovězeny ve druhém díle a ač si myslím, že vím, jak to dopadne, tak na druhou stranu i tuším, že cesta k tomu bude ještě dlouhá a plná různých situací, které mne budou bavit.
Takže, pokud si, mé milé čtenářky, chcete přečíst příběh z dnešní doby, o čtyřech „obyčejných“ lidech, tak vám tuto knihu vřele doporučuji.

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský, kde si knihu Bůh pláče potichu můžete zakoupit.