Autor: JoAnn Chaney
Rok vydání: 2017
Počet stran: 352

„Nikdy to neskončí.“

Zničil život každému, kdo se ocitl v jeho blízkosti…
Před sedmi lety se detektivům Paulu Hoskinsovi a jeho kolegovi Ralphu Lorenovi podařilo vyřešit jeden z největších případů sériových vražd za posledních deset let.
V suterénu domu Jackyho Seevera vykopali jedenatřicet těl. Seever byl přitom úspěšný podnikatel a oblíbený člověk, veřejnost ho považovala za bezúhonného občana. Teď sedí ve vězení a čeká na rozsudek smrti. Seeverova manželka Glorie tvrdila, že o zločinech svého muže nic nevěděla, že je překvapená stejně jako ostatní. Teď se snaží přežít, avšak nedokáže uniknout před pohrdáním a odsouzením okolí.
Novinářka Sammie Petersonová si na tomto případu vybudovala kariéru, ve které však nedokázala pokračovat. O práci reportérky přišla a prodává kosmetiku v nákupním centru. Detektiv Hoskins byl za nepřiměřené chování přeložen a pracuje na odložených případech.
Když se objeví nová série vražd, policie zjistí, že oběti jsou spojené se Seerverem. Hoskins je znovu povolán k případu, který mu dodnes nedá spát, Glorie se proti své vůli znovu ocitá pod drobnohledem veřejnosti a Sammie si uvědomí, že má šanci získat zpět svůj ztracený život.
Má ale člověk, který se dostane do těsné blízkosti bestiálního vraha, ještě šanci žít jako dřív?

JoAnn Chaneyová absolvovala kurz kreativního psaní UC Riverside´s Palm Desert MFA programme. Žije v Coloradu se svou rodinou. Román Co nevíš je její úspěšný knižní debut.

Na začátku roku jsem nově začala spolupracovat s nakladatelstvím Fortuna Libri a jak mám ve zvyku, brouzdala jsem jejich knihami. Najednou mi padla do oka kniha Co nevíš, nejen svou obálkou, ale také anotací, která mě tak lákala, že jsem si o tuto knihu napsala. Nejedná se o žádnou novinku, ale rozhodně je to kniha, kterou byste neměli minout, pokud máte rádi dobré detektivky, s trochou thrillerových prvků.

Hned na začátku tohoto příběhu jsem se dozvěděla, kdo je Hoskins a kdo Loren a hlavně, co je Seever zač. Rozjezd mi přišel trochu pomalejší, dozvídala jsem se, jaké jsou vztahy mezi těmi dvěma policajty a jaké mají vztahy s ostatními hrdiny. Jak žil Seever, čemu se věnoval, co byla jeho vášeň. Bylo to takové nemastné, neslané. Nebylo to nudné, ale stále jsem čekala, co bude dál.
Pak to přišlo. Začaly se objevovat nové mrtvoly, vrah si bral na mušku všechny, kteří měli něco společného se Seeverem. Proto se policisté pustili do zkoumání jak jeho minulosti tak i lidí, kteří se kolem něj pohybovali. S novým sériovým vrahem vstoupil na scénu i nový drive a kniha nabírala spád. Byla akčnější, napínavější a vraha jsem odhalila až pár stránek před koncem.

Velmi kladně hodnotím i to, jak se autorka snažila ukázat, co se odehrává vyšetřovatelům a novinářům v hlavě, když se dostanou do blízkosti sériového vraha. Jak je to může poznamenat, společně se všedními problémy to pro ně může být neskutečná zátěž na psychiku. O Sammie nemluvím, ač je novinářka, její napojení na Seevera bylo jiného rázu a věřte mi, až to zjistíte, nebudete chápat. Blesk z čistého nebe a najednou jsem se na její postavu dívala úplně jinak.

„Prochází knihkupectvím, stará dřevěná podlaha jí vrže pod nohama. Tenký zelený koberec se místy krabatí, musí dávat pozor, aby nezakopla. Dívá se na knihy, nekonečné řady knih na policích, které sahají od podlahy až ke stropu. Má z toho závrať, všechna ta slova na jednom místě.“

Kniha Co nevíš mě velmi mile překvapila, jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst. Je to zase něco jiného, ale stejně dobrého, jako mnoho jiných detektivních příběhů. Na konci se mi líbilo, když autorka promlouvala ke čtenářům a říkala, že kdybychom se na tuto knihu dívali jako film, seděli bychom v kině, počkali až se odvalí ten největší dav a možná čekali i na to, že budou ještě nějaké vtipné scénky z natáčení. A jako takový „doslov“ se v knize objevilo velmi ve stručnosti to, jak dopadli všichni hrdinové, takže já za sebe můžu říct, že mi díky tomu autorka zodpověděla všechny otázky, které bych mohla mít.

Tento příběh je napsán docela čtivě, až na ten začátek, který fakt byl takový startovací, tak od třetiny knihy jsem se nenudila a opravdu mě čtení bavilo. Líbily se mi hlavně charaktery Hoskinse a Lorena. Loren byl správný pošuk na detektiva, který se s ničím nepáral a na postavě Hoskinse bylo pěkně vidět, jak dokáže nebo nedokáže skloubit rodinný život s tím pracovním. Oblíbila jsem si Sammie, je pravdou, že s některými jejími činy nebo názory jsem se neztotožnila, ale chápala jsem ji. Ovšem její touha, té jsem rozuměla velmi dobře.

Někdy si přečtu komentáře na různých stránkách ke knize a u této mne skoro všechny odrazovaly. Ale právě to zvýšilo ještě víc mou chuť si Co nevíš přečíst. A mám pocit, jako by ti, co knihu „hanili“ četli něco jiného než já. Pro mne to bylo opravdu dobré čtení, které hodnotím docela vysoko. Musíte se prokousat tím začátkem a pak už jen budete ujíždět na stránkách plných akce, mrtvol, zvratů a docela dost dobrých překvapení. Takže já rozhodně doporučuji.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si knihu Co nevíš můžete zakoupit.

2 odpovědi na “Co nevíš – JoAnn Chaney”

1. Knihu vůbec neznám, ale jak tak koukám, tak by byla pro mě dost dobrá! Moc děkuji za tento článek i když má peněženka (teda spíš platební karta) zase zapláče, ale tak co nejlepší utrácení je stejně za knihy. 🙂
    Budu se těšit na další článek a přeji krásnou neděli. 🙂

1. Přesně tak, knihy jsou potravou pro mozek 😀 a to potřebujem 🙂 Jinak kniha je fakt velmi příjemná, takže se určitě po ní poohlédni. 🙂 Děkuji za milý komentář a přeji fajn start nového týdne 🙂