Drtič – Alan Jacobson

Autor: Alan Jacobson
Počet stran: 439

„V nose ji pálil pronikavý pach. Na jazyku měla nakyslou pachuť. Obličej ji studil. A záda měla mokrá. Vailová otevřela oči, ale nic neviděla. Ne, ne nic – rozhlédla se napravo a nalevo a spatřila hvězdy. Ležela naznak a dívala se na oblohu. Začala si sedat – ale zasáhla ji vlna nevolnosti, podobná ošklivé chřipce. Vailová si zase lehla a v duchu se ptala, kde je, proč leží na zemi. Otočila hlavu doleva – spatřila révu – a pochopila, že je na vinici. Jak? Proč?
Napravo uviděla totéž. Tma. Rostliny. A pár bot.“

V příběhu, navazujícím na vynikající bestseller Sedmá oběť, se Karen Vailová vydává do vinařské oblasti Napa Valley, kde řádí sériový vrah, který zanechává své oběti s rozdrcenými průdušnicemi ve vinných sklepech. Když se však Drtič dozví, že se k mordpartě přidala profilovačka FBI, probudí v něm takový projev pozornosti novou smělost a uvede do pohybu plán, který obrátí vzhůru nohama celé město – i speciální policejní tým. Ačkoliv nenadálý zlom v případu pomůže Vailové zjistit totožnost vraha, cítí, že něco není, jak má být. Jestli na to včas nepřijde, následky budou nedozírné.

Alan Jacobson je autor bestselleru Sedmá oběť, uznávaného kritikou a uvedeného v Library Journal na seznamu nejlepších knih za rok 2008. Léta výzkumné práce u policie, konkrétně u FBI, Alana ovlivnila osobně i profesně a pomohla formovat příběhy, které vypráví, i různorodé postavy jeho románů.
Sedmá oběť i jeden z Alanových chystaných románů, Živý terč, se v současné době připravují ke zfilmování u jednoho z předních hollywoodských producentů.

Když jsem dočetla první díl ze série s Karin Vailovou a to Sedmou oběť, byla jsem si jistá, že druhý díl, Drtič, rozhodne o tom, jestli tuto sérii budu číst dál nebo ne. Zajímalo mne, jak se autor, muž, popere s hlavní hrdinkou, s ženou, jak bude psát nejen o jejich vyšetřovacích metodách, ale také o jejím soukromém životě a jestli se v druhém díle vrátí k tomu, co nakousl v prvním a proto pro mne byl druhý díl stěžejní.
Po dočtení jsem velmi spokojená, dostala jsem, co jsem očekávala a já se vrhám po nohou do dílu třetího, který nese název Zrychlení.

Karen Vailová odjíždí se svým partnerem do Napa Valley, kraje dobrého vína, na dovolenou. Po tom, co vyřešila případ Mrtvých očí si to rozhodně zaslouží. Jen odpočívat, dobře pít a jíst ve velmi příjemné společnosti. Jenže to by nemohla být profilovačka Vailová, aby se ji do cesty nepřipletl další sériový vrah. Tentokrát je to Drtič, který svým obětem uřízne prsa a posmrtně serve nehet na noze… Při prohlídce jednoho vinného sklípku narazí na mrtvolu a přesto, že je to v jiném státě, zapojí se do vyšetřování. A zase, nemohla by to být profilovačka Vailová, aby se sériový vrah nesnažil znepříjemnit ji život na maximum a tady, v tomto díle, se to děje tedy brilantně….

V tomto díle, v knize Drtič, se krom Karen objevují úplně nové postavy. Až poznáte Roxxann, tak budete příjemně překvapeni. Na první pohled působí nepřístupně a protivně, ale po bližším seznámení se vám bude zamlouvat. Brix, Owens, Fuller, všichni ostatní členové speciální jednotky v Napa už tak příjemní nejsou a dělají jen svou práci, konají povinnost, aby co nejrychleji dopadli vraha a mohli Vailovou vypoklonkovat zpátky tam, odkud přijela. Nadřazenost některých byla zcela evidentní, jiní se snažili zachovat si profesionalitu. Ovšem moc jim to nešlo.
Zato Dixxonová byla s Vailovou, postupem času, víc a víc jako jedno tělo a jedna duše. Rozuměly si, dokázaly logicky uvažovat a doplňovaly se. Jako vyšetřovací duo mi ladily a líbily se.

„Vailová upustila telefon do klína. Bledsoe ještě mluvil, ale to bylo jedno. Jeho slova jí zněla a opakovala se v hlavě. Po Robbym ani stopy. Vyčerpaná, vyhladovělá, citově vyčerpaná a pokrytá krví mrtvého zavřela oči. A pak se rozplakala.“

Vždycky si říkám, že do recenze napíšu pravdu. Ať si to každý přebere jak chce. Drtič se mi líbil, příběh byl dobrý, jednu vadu na kráse to ovšem mělo. Vyšetřování se ubíralo jedním směrem, ale jak speciální tým mnohokrát v knize řekl, musí se prověřit všechno – pro jistotu. A to byl kámen úrazu. I když Vailová věděla, že to nebude mít nic společného se společností, která má na starosti všechny vinné oblasti a stáčení vín a podobně, přesto museli vyšetřovat zrovna tam. Navštěvovaly různá místa, potkávaly různé lidi a nejen Vailová s Dixxonovou z toho byly na rozpacích, po nějaké době i já. Hodně jmen a přitom naprosto zbytečně – a jako čtenář jsem věděla, že jdou po špatné stopě. Přečíst jsem to musela, ale musím říct, že tato strana vyšetřování mě vůbec nebavila.
Ale pak se vrátili na správnou cestu a opět honění vraha mělo grády. Musím uznat, že samotný závěr je příběhu je skvělý a i kdybych si celou dobu říkala (což jsem neříkala), že už další díl číst nebudu, tak po tom, jak tohle končí, tak musím!

Příběh se mi líbil, ale díky všem těm věcem okolo vinic, které vedly vyšetřovatelé špatným směrem, jsem se místy nudila. Kdyby to autor vynechal a rovnou se pustil po stopě vraha a nestáčel Roxxann s Karen záměrně z cesty, bylo by to přesně to, co bych chtěla. Mělo by to spád, bylo by to napínavé, na okousání si nehtů dobrá kniha. Takhle to bylo zpomalené, to napětí bylo utlumené.
Chápu, že Napa Valley je známé místo i mimo příběh, kde se pěstují hrozna pro ty nejlepší vína a věřím, že autor chtěl poukázat na své znalosti nejen ohledně místa, ale také vín, ovšem pro mě to bylo trochu zbytečné.

Když pominu zdržení s víny, zbytek byl skvělý. Opět se Karen vyznamenala a všem ukázala, že je nejen výbornou profilovačkou, ale také ženou, která se nebojí. A jak jsem psala výše – poslední odstavec knihy vás dostane a nebudete chtít jinak, než si přečíst další díl.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet, kde si knihu Drtič můžete zakoupit.