Já, Mona Lisa – Natasha Solomons

Autor: Natasha Solomons

„Malování je pro mě důležitější než hudba, protože nezanikne hned po svém stvoření. Píseň, kterou vyluzovala loutna, je sice sladká, ale už dozněla, a vy jste tady.“

Mona Lisa se stala nejslavnějším obrazem všech dob, její tajemný úsměv je opředený tajemstvím a vyvolává spoustu otázek. V originálním pojetí britské spisovatelky Natashy Solomons přináší odpovědi obraz sám. Mona Lisa se zrodí díky tahům štětce Leonarda da Vinciho. Malíř záhy uslyší její hlas a vznikne láskyplné pouto trvající až do smrti velkého mistra. Mona Lisa prožívá s Leonardem jeho úspěchy i neúspěchy a vytvoří si zvláštní vztah ke svému předobrazu, k Moně del Giocondě, ale také k Salaìmu, Leonardovu učedníkovi a milenci. Neustále vtipně komentuje okolní dění, ale slyší ji jen skuteční géniové, Leonardo, Michelangelo, Raffael Santi a Picasso. Z Itálie se Mona Lisa dostává do Francie, kde zdobí královské zámky, setkává se s významnými osobnostmi, prožívá dějinné zvraty, únos a druhou světovou válku, až se jejím „domovem“ stane Louvre, kde ji můžeme vidět dodnes. Ale mějte na paměti, že když se na ni díváte, dívá se i ona na vás.

Vždy, když mám napsat recenzi na knihu, která má teprve vyjít, cítím v sobě takovou zvláštní odpovědnost za to, jestli se po vydání dané knihy budete do ní chtít začíst nebo ne a pokud ne, že to bude i moje „osobní“ prohra.
Autorka Natasha Solomons pro mne není neznámou, její první knihu, Zlatý dům, jsem přečetla a do dnes si pamatuju pocity, které jsem měla, jak se mi to čtení líbilo. A proto jsem neváhala a ihned se pustila do jejího dalšího díla, které se jmenuje Já, Mona Lisa.

Ano, předpokládáte správně. Já, Mona Lisa je příběhem o TOM obraze, který všichni znáte, který namaloval samotný Leonardo da Vinci. A teď přijde něco, co jste nečekali. Určitě víte, nebo jste někde zaslechli, že milovníci umění často říkají, že obrazy mají duši. Já, Mona Lisa je toho důkazem. Autorka ji nechala obživnout a my, čtenáři, skrze Monu Lisu se dostaneme na místa, o kterých se nám ani nesnilo, poznáme Leonarda da Vinciho v jeho dobrých i zlých časech, zažijeme mnoho nepříjemných situací, jako čtenáři se dostaneme k Marii Terezii, k Picassovi, potkáme se se Santim a mnoha dalšími významnými lidmi, kteří v minulosti znamenali hodně a o kterých se dnes na školách učíme my, naše děti a budou se učit i ti další, co do škol teprve dorazí.

„Malířovo dílo přetrvá velmi mnoho let a díky němu jsou stále jako živé… ony části, které příroda, ač má obrovskou moc, nemůže uchovat. Kolik obrazů zachovat podobu božské krásy, již v jejím přirozeném projevu rychle uchvátí čas a smrt!“ – Leonardo da Vinci, O malování, Codex Urbina, 1482-1518

Autorka s nesmírnou vášní, zaujetím, a pro čtenáře velmi poutavě, představuje stvoření Mony Lisy a její následnou pouť až do samotného Louvru, kde ji můžete vidět do dnes. Přiznám se, že já ji na vlastní oči už párkrát viděla, ale teď, když se tam opět vydám na ni budu pohlížet úplně jinak a hlavně, budu čekat, až uslyším její hlas…
Já, Mona Lisa je román, můžu napsat, že i lehce biografický, nejen o samotném Leonardovi, kterého díky vyprávění Mony Lisy poznáme dost, abychom si o něm, o jeho vlastnostech a ctnostech dokázali udělat obrázek, ale především proto, že autorka sama na konci zmiňuje, že se jedná o reálné vyprávění, které je podloženo spoustou faktů, jež si nastudovala a konzultovala s předními odborníky. Takže se nemusíte obávat toho, že je to „nějaký mluvící obraz“, ale jsou zde fakta, možná jen lehce pozměněné roky, aby vyprávění lépe pasovalo, ale nic vymyšleného nebo vybájeného zde nenajdete.

Nejsem žádný odborník na umění, nerozeznám od sebe kubismus s renesancí, kdejaká čmáranice pro mne znamená umění, protože co když je to nějaká nová avantgarda, že jo? Distancuju se od toho, ale romány, které jsou založeny na skutečných událostech, kde potkám ty nejslavnější z nejslavnějších a není o nich nic vymyšleno, naopak je vyprávění postaveno na reálných základech, ty vyhledávám a proto jsem ráda, že Já, Mona Lisa se mi dostala do rukou. Tím chci říct, že nemusíte být zarytým milovníkem umění, malířství, nemusíte znát sochaře, stavitele… Stačí, když budete chtít číst něco, co se opravdu stalo, budete chtít podívat se zpátky do minulosti na lidi, o kterých se učíte nebo jste o nich slyšeli, podívat se, jak to s nimi bylo.

A pokud se vám takový román dostane do rukou a navíc od autora, jako je třeba Natasha Solomons, která umí psát poutavě, umí zaujmout, umí si pohrát se slovy, dokáže správně popsat nejen prostředí, ale také pocity a okamžiky, které jsou klíčové, pak máte vyhráno. A já si troufám říct, že Já, Mona Lisa u vás vyhráno mít bude. Hezké čtení přeji. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Já, Mona Lisa můžete zakoupit.