a mávají ruce, rty rozevřeny –
A kdo by teď na nás pohlížel –
my zmaříme čin, jejž konat chtěl
a naděje zhasnou mu nesplněny.“
– William Butler Yeats, „Výprava sídhů“

Vítejte ve světě, kterému vládnou nelítostné víly!
Jude bylo sedm, když jí zabili rodiče a unesli i s jejími sestrami na proradný dvůr víl. O deset let později ale netouží po ničem jiném než patřit mezi víly. A to i přes to, že je smrtelná. většina víl lidmi pohrdá, nejvíce princ Cardan, nejmladší a nejpodlejší syn krále. Aby Jude získala vysněné místo u dvora, musí se princi postavit.
Zaplete se však do intrik, a když hrozí, že násilí zničí slavný dvůr, rozhodne se pro pochybné spojenectví, které ji může stát život.

Holly Black je známá a úspěšná spisovatelka fantasy knih pro děti a teenagery. Jejím nejúspěšnějším dílem je Kronika rodu Spiderwicků. Holly žije s manželem a synem v Massachusetts v domě, který má podle ní tajné dveře do jiného světa.

Autorku Holly Black mám spojenou s mou oblíbenou Cassandrou Clare. Vím, že jejich knihy jsou z podobného světa, který mi je velmi blízký, a proto když jsem objevila, že Krutý princ vyjde, měla jsem na něj spadeno. A nejen z důvodu, že se odehrává ve vílím světě, ale také právě proto, že v jejích knihách očekávám řádnou dávku napětí, akce a nějakou tu romantiku. Takže volba byla jasná. A jsem ráda, že má očekávání byla splněna, no, některé i dost přeplněna. 🙂

Jude Duartová je mladá holka, která někdy před deseti lety (tedy ve svých sedmi letech), byla unesena do říše vílího lidu. Madoc, člověk, který jej unesl, má v tomto světě docela vysoké postavení, takže si nežila úplně špatně. Její sestra – dvojče a starší sestra, byly uneseny spolu s ní. Některá z nich to snášela lépe, jiná zase více tíhla ke světu lidí, ovšem žití na dvoře Madoca zvládaly jakž takž v pohodě. Jediným problémem pro Jude byl ten, že je smrtelná. Vnímala to celým svým tělem a spousta lidí ji dávalo jasně najevo, že do říše víl nepatří. Znepříjemňovali ji pobyt tam, dělali jí naschvály a co hůř, někteří dokonce ubližovali. Ovšem netušili, že tím, jak se k ní chovají, v ní pouze utvrzovali to, že Jude jim všem ještě ukáže. Zocelovalo ji to, a po všech útrapách, které se jí přihodí, měla jasno víc než její sestry, kde je její místo a co je ochotná pro něj obětovat.

V knize Krutý princ, je vícero postav, které jsou důležité. Všechny jsou vzájemně propleteny a vytvářejí jednotný příběh. Samozřejmě, že tou nejhlavnější je zároveň i vypravěčka Jude, která ví, čeho ve světě víl chce dosáhnout a jde si za tím – a někdy docela dost tvrdě.
Když se ji připlete do cesty Cardan, nebo Valerian, vůbec se s nimi nemazlí.
Všechny charaktery postav mi přišly v pohodě, jen u Jude jsem měla někdy problém. Na to, že ta holka by měla mít nějakých sedmnáct let, místy působila na třicetiletou, protřelou a zkušenou ženu, která ví, co se od ní čeká a co musí udělat. I když její myšlenky byly sedmnáctileté dívky, některé její činy tomu zcela neodpovídaly. Obzvlášť to bylo očividné u některých akcí, kdy se zachovala velmi „tvrdě a silně“ a najednou ji v hlavě začaly plout myšlenky proč a jak. Čin hodný téměř Robocopa, ale myšlenky princezny Elsy
To ovšem žádným způsobem nesnižuji její roli v ději a oblíbila jsem si ji. I přesto, že jsem s některými věcmi nesouhlasila, chápala jsem její pohnutky a někdy jsem byla i mile překvapena, co všechno riskovala a hlavně jak.
Na druhou stránku, některé postavy jsem neměla ráda od začátku až do konce, a to tedy smetánku vílí říše, hlavně Lockea a Cardana. I když sem tam ukázali svou „vlídnou“ tvář, nevěřila jsem ji ani co by se za nehet vešlo. Musím říct, že Krutý princ je první knihou, kde nemám svou oblíbenou mužskou postavu a to se mi líbí! 🙂

„Překroucená slova, šprýmy, zamlčování, hádanky, klevety, nemluvě o mstách za dávné, takřka zapomenuté urážky. Ani bouře nejsou tak zrádné a moře tak nevypočitatelná jako víly.“

Krutý princ je fantasy příběh, který vás bude bavit od první do poslední stránky. Pořád se zde něco děje, ať už se jedná o politické intriky na trůnu vládce, nebo partnerské a přátelské vztahy mezi hrdiny. Po tom, co se zde objevil Locke a začal hrát svou roli v příběhu, byla jsem konsternována, nevěřila tomu a na konci jsem se přesvědčila, že opravdu nemůžu věřit nikomu z vílího rodu.
Jejich možnost oklamat lidi, ale také nemožnost lhát, byla úžasná. To, jak autorka ukázala, že si umí pohrát se slovy, aby víla neřekla pravdu a přitom nelhala, to bylo dost dobré! 🙂

Ač je v názvu knihy zmíněn princ, tak pro mne je to zavádějící název. V celém ději jde převážně o Jude a její rodinu a její vztahy k ostatním, je ovšem pravdou, že nebude mít poslední slovo. A proto se těším na další díl, věřím, že to bude ještě zajímavé. Hlavní hrdinka začala někdy za půlkou intrikovat a to takovým způsobem, že mne kniha bavila snad ještě víc, než na začátku. A pokud v tom bude pokračovat, tak to potěš koště. 🙂

Dalším plusem je, že se Krutý princ čte sám. Slova a písmena ubíhají před očima, díky tomu, že jsem neobjevila žádné nudné pasáže, žádná hluchá místa. Pořád se něco dělo, a i přesto, že na mě tam bylo docela dost smrtí a krve, tak se mi vše líbilo. Teda ty úmrtí moc ne, to fakt byl masakr v jednu  chvíli, ale život se s nikým nemazlí, když jde o moc. A když jde o víly, je to ještě horší a zvrácenější

Pokud máte rádi fantasy světy, vílí říše a magii, tak si rozhodně tuto knihu nenechte ujít. Autorka nejen ukázala, že umí vymyslet zvrácený, zlý svět, ale také dodat postavám takové charaktery, aby vás nikdo nenudil a vy si užili pořádnou dávku napětí, trochu romantiky a skvělý příběh.

Za recenzní výtisk děkuji vydavatelství Albatrosmedia.cz, kde si knihu Krutý princ můžete zakoupit.