Lékárník z Osvětimi – Patricia Posner

Autor: Patricia Posner
Nakladatelství: BizBooks
Počet stran: 258

„Květen 1944. Osvětim, největší nacistický chrám průmyslové genocidy, pracuje na plné obrátky. Ve zběsilém vyvrcholení své snahy o vyhubení evropského židovstva se třetí říše chystala poslat do osvětimských plynových komor 800 000 maďarských Židů. Místo, které se stane synonymem pro masové vraždění, se snažilo zvládnout příval nových obětí. Do tohoto zmatku dorazil i rumunský lékař Mauritius Berner s manželkou a dětmi. Bernerovi s osmdesáti sousedy z Maďarskem ovládané Transylvánie se tam dostali krátce před svítáním, po třídenní mučivé cestě v přecpaném dobytčáku.
„Nedokázal jsem pochopit, kde jsme, co se stalo, proč vidím obraz úplné zkázy. (…) Ty obrovské plameny šlehající z komínů mě přesvědčovaly, že jsme se octli v nějakých železárnách nebo u vstupu do Dantova Pekla.“

Kam až může dojít lidská krutost?
Odhalte dlouho utajovaný příběh Victora Capesia, hlavního lékárníka největšího nacistického tábora smrti v Osvětimi. Autorka odkrývá Capesiovo kruté jednání a následný útěk před spravedlností, popisuje jeho nalezení a obvinění po dvaceti letech od skončení války. Poznejte příběh plný hamižnosti uprostřed hrůz holokaustu. Živý obraz toho, jak obyčejní muži v honbě za bohatstvím sestupují do pekel a cestou ztrácejí poslední zbytky svědomí.

Osobně si myslím, že tato kniha se nedá pořádně zhodnotit hvězdičkama ani hodnotit zda to je dobré nebo špatné čtení. Ve všeobecném měřítku je to otřesný příběh, ale kniha je napsaná skvěle a poutavě. Což se trochu vylučuje, ale jistě to chápete.

Díky autorce, která odhalila další postavu, jenž má na rukou krev nevinných lidí, namísto, aby dle svého povolání, lidi chránil, jsem se dozvěděla nová jména, která stála na pomyslném žebříčku, těch hnusáků, nahoře. Dr. Capesius byl v Osvětimi lékárníkem, také tím, kdo rozhodoval, zda bude někdo žít nebo ne. Navíc se choval jako totální hyena a okrádal již mrtvé lidi, od zlatých zubů až po osobní věci, které by mohl zpeněžit. Byl vykreslen v odporném světle, ale s nástupem do Osvětimi, ztratil veškeré zábrany a probudil se v něm zloduch nejtěžšího kalibru.

Další věc, která je hojně zmiňována v knize, je souvislost firmy I. G. Faber/Bayer. Možná se někteří budete divit jakou roli hrála ve druhé světové válce. Jedná o obrovskou instituci, která je na trhu od roku 1882, má zastoupení i v České republice, ale po informacích, které jsem získala z knihy, jsem na ně „naštvaná“. Zajímalo by mě, jakým způsobem, jestli vůbec, se omluvili všem pozůstalým, protože jejich role byla opravdu velká v této nešťastné a smutné době.

„Když Capesius poslal celou rodinu Adrienne Krauszové do plynové komory a ušetřil jen ji, připojila se ke stovkám žen ve sprchách. „Oholili nám vlasy… A když jsme pořád nahé stály v řadě, prošel kolem nás dr. Capesisu. Stála jsem vedle Frau Starkové, postarší paní, která Capesia také znala z domova. Oslovila ho, zeptala se: „Pane doktore, co s námi bude?ů nebo něco takového, už si přesně nevzpomínám, co mu řekla. On do ní strčil, až na kluzké podlaze upadla. A tam jsem dr. Capesia viděla naposledy.“

Jako každé knihy, které popisují otřesné zážitky z doby druhé světové války a koncentračních táborů, i tato patří mezi ty, jenž se vám nebudou lehce číst a přitom je přečtete obzvláště rychle. Neuměla jsem přestat číst, ale přitom jsem si přála, abych čtení odložila. Některé pasáže mi nedělaly dobře, ale potom, když se začalo psát o tom, jak se lidé po válce snažili všechny zloduchy dopadnout, četla jsem ještě s větší vervou, jen abych věděla, že aspoň trochu spravedlnosti dostali.

V knize je nejen spousta osobních výpovědí, ale také politických záležitostí. Dozvěděla jsem se, kdo a jakým způsobem financoval stavění koncentračních táborů, kdo dodával peníze všem nacistickým pohlavárům a jak to například vypadalo ve vědeckých kruzích před válkou.
Pokud se chcete dozvědět spoustu dalších informací o tom, jak to kdysi bylo, pokud nechcete zapomenout na všechny křivdy, které se nevinným lidem děly, tak si tuto knihu přečtěte.

Děkuji Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete objednat přímo tady.