Mlčeti zlatá rybka – Annabel Pitcherová

Autor: Annabel Pitcherová
Nakladatelství: Booklab/Slovart
Počet stran: 351

„Jakou hodnotu má „táta“ v rovnici „máma plus táta se rovná Tess“ za předpokladu, že veličina „Jack“ ztrácí relevanci?“

Tess původně neměla v úmyslu úplně přestat mluvit. Jenom jí došla řeč, a kdo by se jí taky mohl divit? Když v patnácti letech zjistíte, že vám celý život lhali a váš táta ve skutečnosti není ten, kdo vás vychoval, může se stát, že těžko hledáte slova, kterými své pocity vyjádřit. Po počátečním šoku Tess rychle přijde na spoustu slov, která by mohla říct rodičům, nejlepší kamarádce, spolužákům, kteří ji šikanují, učiteli matematiky, kterého by za tátu brala hned, i nejhezčímu klukovi v severní Anglii – ale jednodušší je nakonec zůstat zticha a během pátrání po pravdě si povídat jen s panem Rybkou…

Od autorky jsem zatím četla jen jednu knihu s názvem Moje sestra žije na krbové římse, která se mi líbila hlavně tím, jaké téma probírala. Proto jsem se nerozpakovala otevřela Mlčeti zlatá rybka s nadšením a opět očekávala, čím mne autorka překvapí. Její knihy nejsou jen obyčejnými příběhy, ale dávají také určité poselství, ponaučení a třeba i radu, jak je nejlepší si, v těžkých chvílích, zachovat chladnou hlavu.

Tess je patnáctiletá dívka, která se dozví, úplnou náhodou, že její táta není ten, za koho jej celý život považovala a rodiče ji lhali. Má pocit, že se ji rozpadl celý svět, do toho si ve škole zakouší pořádné trápení kvůli své postavy, jelikož nepatří mezi nejštíhlejší dívky. Je toho na ni moc a tak se rozhodne, ze dne na den, přestat mluvit. Úplně se všemi. Ať už to jsou rodiče, učitelé, nebo její nejlepší kamarádka. Tímto činem přijde téměř o všechny, kteří v jejím životě něco znamenali, ale najde svého pana Rybku, se kterým si povídá a který ji dodává sílu pátrat po pravdě, kterou chce za každou cenu znát.

Já nejdříve začnu tím, co mi opravdu vadilo. A co mi zkazilo celkový dojem z celého příběhu a to je přímo hlavní hrdinka. Tessie-T, jak ji říkal táta. Konkrétně jde o to, že Tess je patnáctiletá dívka, která už má nejen určité zkušenosti, myslím tím, že už se líbala s klukem, sahal ji skoro všude (to jsou její slova :-)), a navíc když to vztáhnu na sebe, v patnácti letech už člověk má za sebou nějakou osvětu, takže ví, jak „chodí“ děti na svět.
Tess, když zjistila, že její táta není táta, měla najednou jakési pomatení smyslů, začala uvažovat, že může mít na celém světě miliony nevlastních sourozenců, podle barvy vlasů a očí a podle postavy, dokonce podle délky prstů na rukou hledala svého otce. Chodila ulicemi ve městě a hledala svého otce v autech projíždějících kolem, v kolemjdoucích apod. Některé její myšlenky, co by kdyby, byly hodny malého, šestiletého děvčátka a ne holky v pubertě a mi to k Tesse nesedělo.

„Máma zvedne ruku, ale nezamává. Prsty má natažené, jako by je tiskla na samotnou noc, jako by se snažila odstrkovat všechna její nebezpečí tak dlouho, jak jen je to možné, dokud jí nezmizím z dohledu.“

Když ovšem pominu Tessu, tak příběh Mlčeti zlatá rybka je opět velmi čtivý, děj svižný a nikde není žádné hluché místo. Když jsem se začetla, neměla jsem tendence odkládat knihu a věnovat se třeba něčemu jinému. Jen jsem chtěla vědět, kdy a za jakých podmínek začne opět mluvit, zda řekne všem pravdu, proč přestala, co pan Rybka (mezi námi, byl chytrý a hoodně vtipný!). 🙂

Tuto knihu doporučím dospívajícím dívkám, které se potýkají s nějakou nepříjemností, ať už ve škole, nebo v rodině. Ono se totiž všechno dá řešit s klidem a chladnou hlavou, a autorka opět dokázala, že umí čtenáře vzít za ruku a nenuceně mu ukázat, co je nejdůležitější k tomu, aby byl spokojený se svým vlastním životem.
Ale klidně si to můžou přečíst i dívky, jež jsou spokojeny se vším. Ono totiž dobrých příběhů, které nejsou plytké a mají pointu a navíc, jsou zaměřeny na mladší čtenáře není mnoho a proto ráda doporučím právě Mlčeti zlatá rybka všem, jelikož autorka opravdu umí zaujmout.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Booklab/Slovart, kde si knihu Mlčeti zlatá rybka můžete zakoupit.