Náledí – Carin Gerhardsen

Autor: Carin Gerhardsen
Počet stran: 376

„Zjištění, kdo ji to tenkrát znásilnil, jí nedávalo klid. I když nikdy nevěřila na žádnou vyšší moc, přesto měla dojem, že ta informace jí takhle přistála v klíně z nějakého důvodu. Ona má nyní možnost ovlivnit budoucnost toho muže – doufejme, že k horšímu – a téhle šance by velice ráda využila.“

Milenecký pár udržující mimomanželský poměr nasedne do auta a jede na odlehlé místo. Mladou ženu v nesnázích nečekaně sveze neznámý muž. Kdosi se po zasněžených silnicích řítí moc rychle. Všichni projedou kolem stejné skalní strže. Ale jen jeden někoho smete ze silnice, jen jeden někoho nechá zemřít. Na začátku se vzájemně neznali, nyní je spojuje stupňující se spirála násilí, a ačkoli ani jeden z nich neví všechno, přesto někdo ví dost na to, aby mohl odvyprávět celý příběh.  Náledí je nepředvídatelný thriller, kde nic není tak, jak to na první pohled vypadá. Vina, nenávist a destrukce ženou příběh vpřed a kdesi v dálce čeká euforie z pomsty.

Když jsem začala číst Náledí, ze začátku jsem byla zaražená. Vůbec mi to nepřišlo, jako bych měla číst něco ze žánru thriller, nutila jsem se do čtení. A po několika kapitolách, kdy jsem začala poznávat postavy pořádně do hloubky, si mne autorka získala takovým způsobem, že jsem dočetla vše na jeden zátah. Odmítala jsem dělat cokoliv jiného, dokud jsem se nedobrala konce. Kdyby odsýpal začátek, byla by to jedna z nejlepších knih, co jsem letos četla.

Hlavních hrdinů je v knize více, nebudu opět vypisovat anotaci vlastními slovy, pomalu od toho začínám opouštět, proč bych se měla opakovat, když je kurzívou výše, že?
Ve chvíli, kdy knihu Náledí otevřete, vykouknou na vás různé postavy, které mají různá jména a vy budete pomalu poznávat jejich životní příběhy.
Autorka si opravdu dala záležet na tom, aby každý hrdina měl v sobě trochu toho zla, ale také aby dokázal cítit vinu nebo smutek.
Nejdříve to vás může působit, že se jedná o psychologický román, ale nenechte se zmást. S přibývajícími stránkami se vám bude před očima odvíjet neskutečný děj, který bude dostávat na tajemnosti a zákeřnosti, jeden zvrat za druhým vám bude dávat tušit, že tohle nebude jen tak obyčejné čtení a na konci si budete říkat (já to tedy tak aspoň měla) „co to sakra bylo“?

Uznávám, že na konci Náledí jsem pootevřela ústa v němém úžasu, protože jsem absolutně neměla tušení, že by to všechno mohlo takto dopadnout. Od startu dává autorka čtenářům pocit, že je naprosto jasné, kdo za všechno může. Některé hrdinky mezi sebou vedou dialogy, které vás ve vašem podezření ještě utvrdí, takže jen čekáte, až sklapne past. Jenže potom se zase něco stane, následuje další zvrat a najednou jste úplně někde jinde, víte, že jste si celé vyprávění mysleli všechno mylně a vyvolá to ve vás úžas. Tohle se mi fakt líbilo, rozuzlení bylo vážně skvělé!

„Pravda je, že jsem na další život moc líná. Nedokážu si vytvořit nové vztahy a nemám ani sílu věřit, že bych nějakou takovou možnost v budoucnu měla.
Láska.
Naděje.
Radost ze života.
Sama slyšíš, jak divně ta slova zní zrovna ode mě. Ale přesně tohle vám všem přeju, vám, kteří jste mi nikdy nepřestali věřit.“

Kapitoly, které jsou poměrně krátké, takže mi jako obvykle dávaly pocit, že se příběh čte rychle a téměř sám, vyprávějí na přeskáčku všichni hrdinové. Ale nemusíte se bát, že byste textu neporozuměli, autorka se držela toho, aby nepřeskakovala do minulosti a přítomnosti, soustředila se pouze na přítomnost, do které právě ty minulé, důležité okamžiky zakomponovala.

Další plus, které se knize Náledí nedá odepřít, tak je způsob, jakým autorka popisovala nejen prostředí, ale také samotné charaktery postav. Když se budete pomalu dostávat do samotného příběhu, začne vám docházet, jak všechno se vším souvisí, že Sandra bez Kerstin a Jeanette bez Mámy by nemohly fungovat a i když o tom ani jedna neví, dohromady dávají téměř famózní příběh.

Jak jsem psala už na začátku, kdyby nebyl začátek tak moc opatrný, jak na mne působil, nebála bych se knihu Náledí zařadit mezi to nejlepší, co jsem v letošním roce přečetla. Ale i přesto, že se držím v hodnocení o hvězdičku níž, věřím, že je to můj subjektivní pocit a spousta z vás, čtenářů, nebude mé počáteční rozpaky chápat a bude si čtení užívat od první stránky.
Pokud se tedy řadíte mezi vyznavače psychologických thrillerů, vřele vám tuto knihu doporučuji.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Náledí můžete zakoupit.