Neandrtálka hledá člověka – Penny Reid

Autor: Penny Reid
Počet stran: 440

„Olízla jsem si rty a zeptala: „Tak, hm, chceš vidět trik?“
Pokrčil rameny a nijak nadšeně odpověděl: „Jasně.“
Otočila jsem se k němu a opřela jsem se loktem a předloktím o pult. „Řekni mi jakákoliv dvě čísla a já ti řeknu hodnotu jejich součtu, odečtu, násobení a dělení.“ Nevěřícně se na mě podíval. „Cože – jako z té tvojí obří hlavy?“
Neuniklo mi, že zní spíš zaujatě než sarkasticky, což jsem brala jako krok kupředu. Poznámku o obří hlavě jsem se rozhodla ignorovat. „Ano, z hlavy. Nebudu to počítat na papíru.“

O Janie Morrisové byste měli vědět tři věci:
1) Nedokáže vést rozhovor bez obrovského množství triviálních informací. Stává se jí to, zvláště když je nervózní.
2) Nic ji neznervózňuje víc než Quinn Sullivan.
3) Neumí plést.
Janie Morrisová v jeden den ztratí přítele, byt a práci a už jen uvažuje, co hrozného pro ni osud ještě chystá. K jejímu zděšení je svědkem všech těchto událostí Quinn Sullivan – jinak známý jako sir McFešák – a pořád se před ní objevuje jako boty, po nichž toužíte, ale nemůžete si je dovolit. Pro Janie je překvapením, když jí Quinn – předmět její drobné, neškodné a jen maličko stalkerské posedlosti – udělá nabídku, kterou nemůže odmítnout.

Penny Reid je úspěšnou autorkou sérií Knitting in the City, Winston Brothers, Rugby a Hypothesis, její romány se umisťují na žebříčcích nejprodávanějších titulů podle New York Times, Wall Street Journal a USA Today.
Kdysi, ještě jako výzkumná pracovnice v oblasti biomedicíny, psávala jen žádosti o granty, nyní píše knihy. Také je mámou na plný úvazek třem drobným človíčkům, manželkou, dcerou, věnuje se pletení, háčkování, šití a v duchu je i ninjou.

Román Neandrtálka hledá člověka od Penny Reid je vtipný a zajímavý. Říkáte si, to je skoro každý a máte pravdu. Mám ráda knihy, které jsou v něčem jiné, že mají něco, co se od té hromady příběhů odliší a tenhle příběh to má. Nechci hned v úvodu vysypat všechno, něco si musím schovat i na recenzi níže, ale napovím Vám. Je to velmi vtipná a zajímavá Wikipedie.

Hlavní hrdinka Janie Morrisová je mladá zrzavá, kudrnatá a vzhledově tuctová holka. Není tlustá, ani hubená. Pokud jde o vnitřek této dívky, je to v dobrém slova smyslu cvok s nadupaným mozkem. Její mozek dokáže neuvěřitelné věci s čísly a ještě umí uchovat miliardu informací. A tady se dostává k pojmu wikipedie, protože já bych Janie takto nazvala. Kromě toho všeho je jedním z hlavních rysů této hrdinky, že kdykoliv, s kýmkoliv a v jakékoliv situaci mluví, vždy se chytne nějakého slova nebo slovního spojení a začne ho vysvětlovat dopodrobna.
Díky stylu psaní je to vždy velmi poučné a vznikne z toho vtipná situace a přitom to není ani gro té dané komunikace. Takže se třeba připravte na to, že se dozvíte, proč se lidi vyhazují až v pátek nebo co je to philtra a jaký má vliv na reprodukční soustavu člověka. Od začátku mi byla tahle hrdinka blízká, často jsem s ní souhlasila, ale na to jak je chytrá mě dokázala štvát svou zaslepeností pokud šlo o Quinna. Mnohokrát jsem ji při čtení říkala, ať si poskočí, že má dlouhé vedení.

Sir Krasavec McFešák neboli Quinn Sullivan je pracovník ochranky, poté zaměstnanec velké firmy a nakonec velký šéf. Takhle se to rozplétá pro Janie, ale vy jako čtenář to chápete od začátku. Tento muž na Vás působí jako mlčenlivý, hodný ochránce, ale přesto má temnou minulost a nebude tak hodný, jak konkrétně působí na Janie. Ostatní lidé kolem něj, totiž na něj takový náhled nemají. Už tohle chování Vám naznačí, že vztah mezi Quinnem a Janie, není pro něj normální. Mám ráda tenhle typ hlavních hrdinů, takže jsem si ho zamilovala hned odpočátku, a věřila mu každé slovo nebo čin, a tak to podle mě spisovatelka chtěla.

“ Když jim vypršel čas a vrátili se ke mě, předstíral jsem, že si čtu v mobilu email. Nechtěl jsem před její kamarádkou přiznat, že jsem si Janie poslední čtvrt hodinu prohlížel a vychutnával si její zapálený výraz a její pohyby. Pozorování těch dvou mi také prozradilo, že se Janie cítí v přítomnosti Elizabeth příjemně. Jejich přátelství pro Janie moc znamenalo. Znamenalo hodně pro ně pro obě.“

Pokud jde o celý příběh, tak jediné, co mi opravdu přišlo až moc, bylo to, že spisovatelka nechala Janie tak dlouho v jejím transu neuvědomění, protože i když Vám jako čtenářkám bude spousta věcí jasná mnohem dříve, tak i tak mezi mým prozřením a prozřením Janie uběhla skoro polovina příběhu.

Jinak jsem s dějem velice spokojená a už se těším na druhý díl, který mě čeká na poličce v knihovně.
Formální stránka knihy nemá žádný zádrhel, vše navazuje jak má, kapitoly jsou akorát dlouhé a příběh nemá problém Vás po pauze znova k sobě vtáhnout.
Kniha Neandrtálka hledá člověka je příjemným zpestřením těžkého dne nebo týdne, takže určitě doporučuji k oddechnutí či úplnému odpoutání od všedních problémů a starostí.