Počátek v konci – Elaine & Vincent Lóre

Autor: Elaine & Vincent Lóre
Počet stran: 296

„Pohled na klášter ve mně budil úzkost a strach. Okno do jeho pracovny bylo otevřené dokořán a zbytky okenních tabulek prosvěcovalo světlo z luceren. Zaostřím svůj pohled na spodní okraj obou okenic a spatřím desítky rukou Černoty, které s obrovskou ránou uzavřenou okenice, a mně jako by rozezněly v hlavě zapomenuté vzpomínky…“

Počátek v konci je příběhem nás dvou, příběhem, který je sice zabalen ve fantaskním světě, ale události, které se v něm odehrávají, jsou mrazivě skutečné…. Ne vždy byla naše rozhodnutí šťastná, ne vždy jsme si vybrali cestu, která vedla tím správným směrem. Právě proto jsme rozhodli, že Počátek v konci spatří světlo světa. Nechceme totiž utíkat před sebou samými…
Před tím, čím jsme byli…

Elaine & Vincent Lóre
Nejen spisovatelský pár tvořící vlastní světy žije v Plzni, kde se věnují společné tvorbě. Zatímco Vincent je v této dvojici ten akčnější a věnuje se mimo jiné i kaskadérství, Elaine je jakožto klidnější polovička ukotvena spíše ve světě výtvarného umění.
Dohromady pak tvoří světy, do nichž lákají své čtenáře. Počátek v konci je jejich debutovým počinem, který Vincent postavil svým scénářem od úplných základů a Elaine následně tyto základy potáhla tváří viditelnou v těchto řádcích.

Počátek v konci rozhodně není jednoznačná kniha, která vás provede celým příběhem a dá vám cenné informace v každé kapitole, abyste si vytvořili dokonalý obrázek o tom, čeho jste svědky. Tato kniha mi hodně připomínala mysteriózní kousek s názvem Mysterium Tremendum. U obou totiž jde hlavně o to, jak se k příběhu postavíte, co si vezmete za své, čemu budete věřit a čím se necháte oklamat.

Od začátku čtení jsem měla pocit, jako bych skočila do nějaké hluboké vody a jen šlapala na místě a čekala na to, až mne autoři pošoupnout blíž ke břehu. Na jednu stranu jsem nechápala celou podstatu příběhu, ale s naprostou jistotou jsem se nechávala příběhem unášet na vlnách. Řekla bych, že v této knize, kterou bych řadila asi mezi horory, si každý čtenář musí udělat obrázek sám, nedá se žádným způsobem diktovat o čem nebo o kom budete číst a co přesně všechno znamená.

Hlavní hrdinové knihy jsou poznamenáni svou minulostí a když se znovu najdou, jejich střetnutí pro ně bude zásadní. Objevují se zde i postavy, které působí jakoby ve „vedlejších rolích“, ale jejich existence je pro příběh jako takový velmi důležitá a určitě není zanedbatelná. Nechci sklouznout k tomu, abych vám zde popisovala děj jako takový, kdyby někdo chtěl, bude to napsáno i v anotaci, ale mám pocit, že potom by kniha ztratila své kouzlo. Kouzlo toho tajemna a zla, které budete v knize postupně odkrývat.

„Pištící gumy a následnej prašnej opar za autem dokazujou sílu brzdovýho ústrojí. Daniel. Pravej bok auta do něj těsně vráží. Roztáhne ruce, otevře pusu a exploduje jako ohnivej granát. Auto se vznese do vzduchu a rotací kolem svý osy přeletíme přes hranu mostu, na kterej jsme právě přijeli. Všechno kolem nás ztmavne.“

Počátek v konci není typická kniha, kterou si vezme do ruky každý a každý na ni bude pět ódy. Je to příběh, ke kterému si musíte najít cestu, musíte si dokázat představit, co se zde děje a hlavně proč. Hodně bude záležet na tom, jak si dokážete podložit některé své domněnky, protože autoři vás nechají často tápat, jak by to asi mohlo být a co to všechno znamená.

Sama jsem měla místy pocit, že nechápu proč se děje zrovna tohle a jaký to má smysl, ale po dočtení a při přemýšlení nad tím vším, mi to nakonec ucelený dojem udělá. Ovšem věřím, že některé čtenáře to může brzdit „v rozletu“. A proto zmiňuji právě to, že Počátek v konci není masová kniha, ale je knihou, jež si najde své vlastní příznivce, kteří se vzhlédnout ve způsobu psaní obou autorů a v jejich smýšlení.

Kniha je menšího formátu než je běžné, kapitoly jsou hodně krátké a vždy nadepsány postavou, která v tu chvíli tahá za nitku. Díky těmto bodům můžu říct, že se kniha čte dobře. Příběh je čtivý a ač jsem místy netušila, která bije, přesto mě něco, nějaká síla, nutila číst dál a hlavně rychleji, abych už věděla, jak to dopadne. Líbily se mi také ilustrace, kterých je v knize jen pár, ale skvěle dokreslují ponurou a zlou atmosféru, která vás při čtení obklopí.

Pokud jste milovníky hororů a jestli máte rádi knihy, které mají mysteriózní nádech a vyhledáváte čtivo, u kterého si musíte sami domyslet některé momenty, tak vám tuto knihu doporučuji.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Počátek v konci můžete zakoupit.