Poslední děti na Zemi – Max Brallier

Autor: Max Brallier
Ilustrace: Douglas Holgate
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 231

„Zíral jsem na vysílačku na zemi pod stromem. Potřeboval jsem mluvit s Quintem, ale musím zahanbeně přiznat, že jsem se bál slézt dolů. Byl jsem vyděšený. Celé to na mě dolehlo. Nedokázal jsem nic dělat.“

Od chvíle, kdy na město udeřila apokalypsa v podobě nestvůrných oblud a zombií, bydlí obyčejný třináctiletý chlapec Jak Sullivan ve stromovém domě, který vyzbrojil praky a vodním příkopem a zásobuje ho videohrami, čipsy a limonádou z opuštěných obchodů. Jack se ale nemůže sám postavit davům nemrtvých, létajícím oksindlencům, rostlinným šmejdiánám a už vůbec ne děsivě chytré obludě známé pod jménem Blarg. A tak si vytvoří tým, do nějžž patří vědecky založený nejlepší kamarád Quint, napravený školní tyran Dirk, věrný ochočený netvor Tulák a June, do níž je Jack zamilovaný. S jejich pomocí chce skolit Blarga, získat nejdůležitější odznak apokalyptického úspěchu a jednou provždy hodit obyčejnost za hlavu. Podaří se mu to?

Max Brallier je autor více než dvaceti knih a her. Píše knihy pro děti i pro dospělé. Je tvůrce a scenárista webového seriálu Galactic Hot Dogs, který v květnu 2015 vyšel v knižní podobě. Pod pseudonymem Jack Chabert píše sérii Eerie Elementary pro Scholastic Books, navrhuje hry pro virtuální svět Poptronica a řadu online stránek. Za starých časů pracoval v marketingovém oddělení u St. Martin´s Press. Bydlí v New York City s manželkou Alyse, která je pro něj až moc dobrá.

Douglas Holgate je kreslíř komiksů a ilustrátor na volné noze působící více než deset let z Melbourne. Ilustroval knihy pro nakladatelství HarperCollins, Penguin Random House, Hachette a Simon & Schuster. Kreslil také komiksy pro Image, Dynamite a Abrams. Momentálně pracuje na sérii Maralinga, která získala finanční grant od Australské společnosti spisovatelů a od Viktoriánské rady pro výtvarné umění, a na grafickém románu pro všechny věkové kategorie Clem Hetherington and the Ironwood Race, oboje ve spolupráci se spisovatelkou Jen Breachovou.

Jack Sullivan, jak už se píše v anotaci, je obyčejný třináctiletý kluk, který má tu smůlu a žije po pěstounských rodinách. Jednoho dne, když končí škola, si ho a jeho nejlepšího kamaráda Quinta vybere Dirk, aby se trochu pobavil a začne je šikanovat. V tu chvíli se ovšem ozvou výkřiky, skřeky, prostě kravál z prostranství před školou a když ti tři vyhlédnou ven, vidí všude samé zombíky. Rozhodnou se utíkat domů a zjistit, co se děje… Rozdělí se… A to neměli dělat…

Čekala jsem cokoliv. Jak slibují úryvky recenzí jiných čtenářů přímo na obálce knihy, čeká mě napínavý, zábavný, úsměvný a vzrušující příběh. No a byla to pravda. Vůbec bych nevěřila, že se takhle pitomě budu u dětské knihy usmívat.
Je určena čtenářům od osmi let a díky svému zpracování musí bavit snad každého, kdo ji otevře. Připravila jsem pro vás i jednu koláž z fotek, tak pochopíte, o čem teď budu chvilku psát.

Chci trochu přiblížit to zpracování knihy, které mě naposledy dostalo u Illuminae a teď tady. 🙂 Věřím, že to nebude pro některé žádná novinka, ale pro mě ano a doslova jsem se do tohoto stylu zamilovala. Jde o to, že části příběhu jsou psány normálně, v klasickém textu a hned na to je střídá komiks. Prostě obrázky, které navazují na text předtím a vzápětí ty obrázky opět střídá text. Pro mě tohle byla novinka, nic podobného jsem nečetla a i když se dostávám k různým knihám, i dětským, tak ne, neviděla jsem to! Až tady u Posledních dětí na Zemi.
A navíc, ty komiksové části jsou báječně nakreslené. Vtipné, pochopitelné. Když třeba Jack vysvětluje své svítící boty, tak je obrázek jen jeho nohou, všude kolem tma a jen v pár centimetrech u jeho nohou je světlo. 🙂 Nebo ti zombíci… ty ilustrace jsou opravdu výborné.

Slíbila jsem nějakou tu koláž pro vás, abyste si to dokázali představit, tak zde ji máte. 🙂

Tak co, překvapilo vás to? 🙂 Mě rozhodně. Nicméně, jdeme dál. Samotný příběh je rozhodně napínavý, četba je určena dětem od osmi let a i když mi přijde, že by z toho mohli mít noční můry, tak ten pocit přebíjí fakt, že přes všechny ty zombíky a příšery se tam také projevuje kopec srandy, hromada přátelství a důvěry, které vyvažují ty horší věci. Takže v jednu chvíli se čtenář bojí, co kde na něj vyskočí nebo jak která situace dopadne a hned poté se raduje, že k tomu pomohl ten a ten, nebo k tomu přispělo to a to. Teď jsem se ani nejlíp nevyjádřila, ale věřím, že jste mě pochopili, co jsem tím chtěla říci. 🙂

„Ale já mu říkám, že to nevysvětluje můj pocit v břiše. On odpovídá, že si pletu pocity v břiše s plynatostí, a já mu dávám ránu do paže.“

Každopádně je ještě jedna důležitá informace a to ta, že bude vycházet i druhý díl, na který si já brousím drápky a sama ze sebe jsem zvědavá, jak tahle zombie apokalypsa bude pokračovat. Protože se na konci knihy rozloučíme s hrdiny ve chvíli, kdy mají vyhráno pouze z poloviny a ještě mnoho bojů za přežití je čeká.

Rozhodně doporučuji, je to opravdu povedená kniha, skvělý příběh, zajímavý a napínavý. Určitě se bude vašim dětem (a třeba i vám) líbit. 🙂

Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a koupit jej můžete přímo tady.