Recept na dokonalou manželku – Karma Brown

Autor: Karma Brown
Počet stran: 344

„V případě ojedinělého selhání ze strany manžela je každá rada nad zlato. A moje rada zní: odpusťte a zapomeňte. Nebo ještě lépe – předstírejte, že nic nevíte. Ojedinělé pochybení neznamená, že vás přestal milovat. Pravděpodobně vás stále miluje; nejspíš vás miluje ještě víc.“ – William J. Robinson, Married Life and Happiness (Manželký život a štěstí), 1922

Umění je náročná milenka, a není na světě těžšího umění než být manželkou.
Alice Haleová se nedávno vdala. Opustila slibnou kariéru a přestěhovala se z Manhattanu na ospalé předměstí New Yorku, kde s manželem Natem koupili dům. Ale zatímco Nate je spokojený, protože pro něj byla koupě domu logickým životním krokem: svatba, dům, rodina, Alici přináší nová životní etapa zklamání. Cítí se osamělá a nudí se. Dokud ve sklepě neobjeví zaprášenou kopii Kuchařky pro moderní hospodyňku, která v 50. letech patřila bývalé majitelce domu. Na stránkách staré kuchařky totiž Alice objevuje kromě receptů také svědectví o životě Nellie Murdochové.
Obraz vzorné ženy, která dělí svůj čas mezi péči o domácnost, zahradu a manžela, se na první pohled jeví jako vystřižený ze stránek dobových časopisů. Když se ale Alici dostane do rukou i balíček neodeslaných dopisů, které Nellie adresovala své matce, ukáže se, že se její svět netočil jen kolem domácnosti, a že může Alici naučit víc než jak upéct výtečné sušenky.

Čekala jsem všelicos, ale že kniha Recept na dokonalou manželku bude tak dobré čtení, to mne ani nenapadlo. Téměř bych řekla, že jde o psychologický thriller, který může s klidem konkurovat třeba knize Za zavřenými dveřmi od B. A. Paris. Takže pokud máte rádi, když se díváte za zavřené dveře rodiny, kde se děje úplně něco jiného, než jak to vypadá zvenku, určitě si knihu nenechte ujít.

Recept na dokonalou manželku je vyprávěn ve dvou dějových liniích, což jak víte, já mám velmi ráda a nejsem jediná, jak tak koukám již delší dobu kolem sebe v komunitě čtenářů. Takže tohle je první důvod, proč si na tuto knihu počíhat.
A tím druhým jsou hlavní postavy. V přítomnosti je to Alice a Nate, dva mladí lidé, kteří se přestěhují do domečku na předměstí, kde jak Nate doufá, založí rodinu a povedou spokojený život. Jenže co když se jejich plány nebudou odvíjet tak, jak si oba dva představují?
A v minulosti, tam je Nellie a její manžel Richard. Úžasný muž, který dbá na to, aby jeho žena v domácnosti měla vše, co potřebuje. Už jen jediné, co jim chybí ke štěstí a spokojenému rodinnému životu je dítě. Nebo je toho více?
A co se stane, když vy, jako čtenáři zjistíte, že dům v přítomnosti je stejný jako ten v minulosti? Prolínají se životy hlavních postav?

„Opatrně vešla dovnitř a letmým pohledem doleva i doprava se ujistila, že dům je prázdný. Uklidnila se, že je tu podle všeho sama, a několikrát otevřela a zavřela dveře, aby se ujistila, že nejsou zaseknuté. Nebyly. Alice si chvíli pohrávala se zámkem a přemýšlela, jestli ho nějakým způsobem nezamkla zevnitř, když odcházela. Po několika marných pokusech zůstala záhada zamčených dveří nevyřešena.“

Recept na dokonalou manželku bylo čtení, které mne fakt překvapilo. Obálka jako taková je prostě podle mě zavádějící. Čekala jsem poklidný příběh, který se bude nějakým směrem ubírat, ale že dostane téměř až psychologický thriller, kde budou důležité vztahy v rodinách i s přáteli, že půjde o lhaní, o nedůvěru, v některých případech o násilí, to vám obálka neodhalí.
To, co se mi líbilo, tak před každou kapitolou na vás čeká buď nějaké citace z knih, které byly před rokem 1950 poučené pro všechny ženy, které se měly a chtěly vdávat (věřte tomu, že v dnešní době už by to opravdu neprošlo), a nebo jsou zde recepty na různá jídla, která se objevují přímo v příběhu. Za mě velmi dobré zpestření a myslím, že to potěší každého.

Když to shrnu, dvě časové linie, zajímavé charaktery postav, napínavý, někdy až dramatický děj, lhaní a podvádění, předstírání rodinné idylky na předměstí, bohaté paničky, urození muži, kteří ovšem mají přetvářku dánu už do vínku, k tomu skvěle čtivý styl autorky a v neposlední řadě příběh, který vás překvapení a konec asi trochu rozzlobí, tohle je Recept na dokonalou manželku. Přeji příjemnou četbu. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Recept na dokonalou manželku můžete zakoupit.