Serafína a drak – Ivana Nováková

Autor: Ivana Nováková
Nakladatelství: KKnihy.cz

„Nad lesem se vyklenul další slunečný den. Ve vzduchu voněla pryskyřice a jehličí. Dívka bloudila členitým terénem. Šedivé skály tvořily útvary připomínající stavby bájných obrů. Téměř svislé stěny, tajuplné průrvy, stupně schodů zasypané loňským listím. Prolézala kamenným městem a naděje ji opouštěla.“

Jak by se vůči lidem zachovaly nesmrtelné a nezranitelné bytosti postrádající morální hodnoty? Co jim brání nás, křehké dvounožce, vyhubit?
Možnou odpověď přináší dobrodružný příběh plný bájných tvorů se silnou romantickou linkou.
Drak slouží čarodějce Elytrigii, udržuje její říši v područí strachu a dobývá pro panovnici nová území. Knížecí dcera Serafína má být nestvůře obětována, aby se zabránilo další válce. Tento osud je sice hrdinský, ovšem mimořádně hloupý. Dívka proti kruté královně povstane. Zapojí svůj důvtip a odvahu. Daří se jí získávat přátele na neočekávaných místech. A do hry pochopitelně vstupuje i láska.

Od chvíle, kdy jsem dočetla tuto knihu, Serafína a drak, se ve své hlavě omlouvám autorce, že jsem zprvu byla docela skeptická. Prostě jsem si po všem, co jsem četla, nedokázala představit, že český autor bude umět napsat pořádně napínavou, zábavnou a vkusnou young adult fantasy. Ovšem autorka Ivana Nováková to zvládla na jedničku. Okouzlila mne, získala si mne, ale mé srdce ne. To patří Azdarchonovi. 🙂

Už od mých mladých let, kdy jsem poprvé držela knihu v ruce, mám ráda vílí říši, svět bájných draků plnou magie. Proto jsem se na čtení těšila, věděla jsem, že aspoň něco z toho, co mám ráda, dostanu. A příběh, který na mne čekal, mne velmi překvapil a potěšil.

Serafína je dívka, která žije s otcem a bratry. Maminku nemá, ale rozhodně stojí za zmínku to, že ač je princezna, vyrůstá mezi služkami a děvečkami. Nijak zvlášť ji to nevadí, až do chvíle, kdy královna víl přijde na panství jejího otce Luaga s tím, že se dopustili hrozné chyby a vyvolali draka, který pustoší vše, co se mu postaví do cesty. Její příkaz, že musí obětovat svou dceru Serafínu jako oběť nikdo nezpochybní, protože královna je nejmocnější a nejkrutější ze všech. Zkusit se jí postavit bude mít za následek jistou smrt.
A tak Serafína uteče. Dostane se na zámek Růžovou horu, kde sídlí místodržící královny, Armadal, který je ale také víla, jež má svou hlavu a dokáže vidět z každé nemožné situace určité východisko. Serafína bojuje s drakem o svůj život, Serafína se zamiluje, málem udělá jednu z největších chyb svého života.. Na její cestě za splněním všech přání stojí spousta překážek a jedna je horší než druhá…

Serafína a drak se může na první pohled tvářit jako pohádka pro děti, kde hlavní hrdinka bojuje s drakem a zlou vílí královnou, ale všechny ty lehké náznaky humoru, ironie a laškování mezi lidmi a vílami dává tušit, že to bude pro starší děti – teenagery. 🙂

„Nejhorším trestem, který Bůh na tvory seslal, byla láska.“

Autorka napsala příběh, který s klidným svědomím řadím mezi young adult literaturu, s fantasy námětem a rozhodně se jí podařilo propracovat nejen charaktery postav, ale také celý vývoj událostí. Jen ten konec mě mrzí. Ve chvíli kdy se objevil Az šlo všechno moc rychle, nedokázala jsem si užít ten pocit, že je konec a že se děje něco důležitého. Bylo to docela uspěchané.

V příběhu Serafína a drak se objevuje spousta postav, kdy každá má svou roli a úkol. Líbilo se mi, jak se třeba Bran objevil, úplně nečekán, a nakonec zastal pořádný kus práce. Tak stejně Větvička a v neposlední řadě Serafína. Ta rostla do dospělosti s každou stránkou. Z naivní a tesklivé dívky se stávala sebevědomá žena, která sice neustále klopýtala na své životní cestě, ale stejně dokázala obstát v situacích, ve kterých by dřív si nevěděla rady.

Pokud máte rádi tento žánr, jestli se vám líbí knihy autorek Cassandry Clare nebo Julie Kagawy, určitě dejte šanci této české autorce. Nedávno jsem četla novinku od Holly Black s názvem Krutý princ a s klidným svědomím můžu říct, že jsem nadšená z obou stejně. 🙂 Víly, mladá láska, kruté zacházení, a spousta magie – to je prostě můj šálek kávy.

Za recenzní eknihu děkuji nakladatelství KKnihy.cz, kde si knihu Serafína a drak můžete zakoupit.

Děkuji za přečtení a mějte se fajn!