Smrt v ledu – Amy McCulloch

Autor: Amy McCulloch
Nakladatelství: Kalibr
Počet stran: 352

„Zajistila se k lanu a svírala tenkou šňůru v rukavicích. Snažila se došlapovat tak, aby příčka žebříku byla mezi přední a zadní částí maček. Postupovala uvážlivě krok za krokem, pomalu zvedala nohy a opatrně je pokládala. Ale pokaždé, když se mačkou zachytila za příčku žebříku a ten se zachvěl, zachvělo se i její srdce. Cítila je až v krku.
V jednom okamžiku došlápla mačkou mezi příčky. Pohlédla dolů, ale místo aby uviděla botu a žebřík, zadívala se hluboko do trhliny. Zela jako rána ve sněhu, tmavomodrý řezv nekonečné bílé, který mizel kdesi hluboko v zemi, v nedohlednu.
Odtamtud by nebylo úniku.“

Thriller, ze kterého dostanete závrať! Novinářka Cecily se vydává se skupinou odvážlivců do Himálaje, aby pokořila jednu z nejvyšších hor světa. Plánuje o náročném výstupu napsat reportáž, která ji konečně proslaví. Kvůli této cestě se vzdala mnohého – vztahu i úspor –, ale věří, že se to vyplatí. Když jeden z horolezců zemře, všichni to považují za tragickou nehodu. Každý ví, že hory jsou nemilosrdné. Jenže poté co se najde další mrtvý, Cecily pochopí, že kromě nelítostné zimy, vichru a ledu tady číhá ještě jedno nebezpečí – vrah! V této nadmořské výšce vás policie neochrání. Nikdo vás neuslyší volat o pomoc. A když si Cecily nedá pozor, další na řadě bude ona…

V anotaci je hned první větou: „Thriller, ze kterého dostanete závrať!“. A to je sakra pravdivá informace. Jak na konci zjistíte, autorka se sama zúčastnila výpravy – výstupu na horu Manáslu v Nepálu, a právě díky tomu dostává její kniha Smrt v ledu autenticitu do sebe. Každé slovo, každá událost, každý okamžik, je naprosto uvěřitelný a popsán tak, že ti, kteří trpí strachem z výšek, by si při čtení měli dát pozor… 🙂

Hlavní hrdinka má ráda hory. Ale tím „normálním“ turistickým způsobem. Tak jako já nebo vy. Když si najde přítele podobného ražení, začnou podnikat odvážnější výpravy, ovšem má tu smůlu, že nikdy nedosáhne vrcholu. Vždy ji chybí kousek „toho“ něčeho, aby mohla stanout na hoře a být na sebe pyšná.
Dostane speciální nabídku, od jednoho z nejlepších horolezců, od borce, který pořádá výpravu na osmitisícovku Manáslu v Nepálu. Cecily s ním chce udělat rozhovor a on ji ho přislíbí pouze v tu chvíli, kdy sama tuto horu zdolá (s ním a s jeho výpravou)… A tak začíná Cecily trénovat… To ale netuší, že ten článek, pro který si na tu horu jde, bude úplně jiný, než se na začátku zdálo a že ji půjde o život, nejen díky podmínkám na hře Manáslu, ale také díky někomu, kdo jde s nimi v jejich výpravě… na Cecily i další lidi okolo ní totiž číhá Smrt v ledu.

„Vzduch tu byl. Jen nedělal to, co by měl.
Byla hrozně unavená. Plahočila se sněhem a její svaly se snažily fungovat. Nejen její svaly. Její krev. Její plíce. Její mozek.
Bylo to vlastně prosté – vzduch neobsahoval dost kyslíku, jen necelou třetinu toho, nač bylo její tělo zvyklé. Výškoměr na jejích hodinkách ukazoval, že je pořád ještě nad osmi tisíci metry. V zóně smrti.“

Smrt v ledu je naprosto skvělým thrillerem, kde autorka ví moc dobře, o čem píše. Takže všechna ta omáčka okolo, jako co musí obsahovat výbava horolezce, pokud chce zdolat těžký vrchol, jak fungují mačky, jak projít ledovou stěnu a podobně, jsou napsané záživně, stručně a jasně, takže hned víte, že ten, kdo tohle píše o tom něco ví a zná.
Když jsem se dozvěděla, že autorka se stala nejmladší Kanaďankou, která na hoře Manáslu v Nepálu stála, tak o to více na mne zapůsobila i kniha jako taková. Samozřejmě na ni nečekala smrt, ani zákeřní lidé, ale vše ostatní, jako příroda, prostředí, proměnlivost počasí na hoře, základní tábory a další věci, které u vysokohorských horolezců uvidíte, popsala naprosto skvěle. Téměř celá kniha se mi před očima odvíjela jako film a víte co? Myslím si, že tohle by byl perfektní biják! 🙂

Já osobně miluju hory. Ale nejsem ten typ, co musí za každou cenu jít na všechny vrcholky a vrcholy v okolí. Mi kolikrát stačí i ta procházka jako taková. Jsem kochací typ. Mám ráda výhledy, někdy ty panorámata stojí fakt za to. Právě proto mne tato kniha lákala a jsem moc a moc ráda, že Smrt v ledu jsem měla možnost si přečíst. Bylo to něco neskutečného, už jen díky tomu, že jsem spoustu věcí cítila na vlastní kůži, dokázala si představit, jaká musí být hrdince zima, jak musí být unavená a také posléze obdivovat všechny, ať už profíky nebo hobíky, kteří se do takového výstupu pustí, protože ty přípravy a vzdání se svého pohodlí a komfortní zóny je obdivuhodné.

Spoustu věcí jsem se díky knize naučila, takže Smrt v ledu nebyla jen thrillerem jako takovým, který si přečtu a pak zapomenu, ale mi osobně dala i něco navíc. V této chvíli jediné co cítím je to, že si chci obout pohory, nasadit nesmeky (protože už sněží, že jo?!) a vydat se třeba na naši Lysou horu – kterou jsem mimochodem už párkrát zdolala. :-))
Chcete napínavou knihu z horského prostředí? Tak si ji kupte, pohodlně se usaďte a pusťte se do čtení. Věřím, že litovat nebudete…

Za recenzní výtisk děkuji portálu Dobré knihy, kde si knihu Smrt v ledu můžete zakoupit.