Ukradené dětství Kamily – Danka Šárková

Autor: Danka Šárková
Nakladatelství: AnaHita
Počet stran: 192

„Každý má právo naložit se svým životem, tak jak on sám uzná za vhodné. Jen pozor na jednu důležitou věc: „Všechno špatné, co zasejete, si jednou sklidíte“. I kdyby to mělo být na smrtelné posteli.“

Když Kamila přijde na svět, všichni se radují. Jenže miminko se narodí do katolické rodiny, kde matka „zradila“ snad vše, co je možné, a čeká ji za to krutý trest v podobě starého manžela – vojáka z povolání, jehož manipulace nezná mezí. Kamilu nikdy nepřijme, protože nenosí kalhoty, ale též z utajených důvodů, o kterých vědí jen čtyři lidé. Holčička vyrůstá u svých prarodičů, kteří jí dávají lásku, kterou jí stále více „zubožená“ matka dát nedokáže, jelikož ztrácí svoji identitu a později i zdraví. Prohlubující se násilí nikdo nevidí. Ani kněz! A tak když se musí Kamila z vážných rodinných důvodů vrátit do domu rodičů, přežívá ze dne na den. Jakmile nabude plnoletosti, vystoupí z církve a utíká za hranice do daleké Asie. S batohem na zádech zjišťuje, že všude žijí lidé, kteří jsou ochotni jí pomoci. Na cestě po jihovýchodní Asii poznává mladé muže a ženy z celého světa. Zjišťuje, že existuje i jiná víra než katolická, a že existuje i láska mezi dvěma lidmi, která není ničím podmíněná. Říká se, že člověk by neměl druhým dělat to, co nechce, aby dělali oni jemu, protože se mu to vrátí; a tak se tyranský otec, jenž jí „ukradl dětství“, dočká trestu, který by ani v nejhorším snu nepředpokládal. Podaří se Kamile najít ztracenou víru v sebe, důstojnost a milujícího partnera?

Danka Šárková je česká autorka společenských románů. Píše knihy o vztazích v rodinách a na pracovištích, některé jsou s kriminální zápletkou. Pravidelně publikovala a stále občas publikuje v tištěných i elektronických mediích jako externí redaktorka. Z cest po Africe a Asii, jejichž krásy poznávala se svým partnerem, čerpá inspiraci pro některé ze svých knih. Žije a tvoří na samotě v Krkonoších.

Ukradené dětství Kamily je po dlouhé době kniha české autorky, která mne velmi mile a příjemně překvapila. To, co jsem se dočetla, jak jsem celý příběh prožívala a užívala si plnými doušky cestování po exotických zemích, nemělo chybu. Sice mi přišly některé okamžiky lehce useknuté nebo zrychlené, i tak to ale bylo perfektní čtení, které si každá žena vychutná až do dna.

Kamila je osmnáctiletá dívka, která se po těžkých životních kotrmelcích rozhodne sama odjet hodně daleko od domova. Jejím cílem jsou Thajsko, Kambodža, Malajsie, kde hledá nejen krásy země, nové životní zkušenosti, ale také sebe sama, poznání, že to, co zažívala jako malá holka není normální a jiní lidé ji doslova a do písmene otevřou oči.
I když je v knize silným tématem náboženství, nemusíte se obávat toho, že by to rušilo. Já jsem ateista a přesto mi nevadilo nic, co bylo zde zmíněno. Ani modlitby, ani popisování víry. Je to každého věc a samotná autorka zmiňuje v doslovu jak to s tím náboženstvím myslela.
Pro mne to bylo zajímavé čtení už jen kvůli té víry, jak někteří lidé dokážou být slepí. A nevidět věci, které mají přímo před nosem. To ovšem v žádném případě neshazuji ničí víru, každý věří v něco jiného, jen tady v příběhu je to schválně vygradováno do velkých rozměrů, aby byl příběh pořádně „napínavý“ a čtivý.

Kamilino cestování exotickými zeměmi bylo popsáno naprosto skvěle. Chvílemi jsem měla pocit, jako bych tam byla. Cítila jsem nejen to horko, ale dokonce i tu stoprocentní vlhkost. 🙂 Líbily se mi autorčiny popisy krajiny, obdivuji, jak dokázala charakterizovat nejen tyranského otce a poddajnou matku Kamily, ale také samotnou hlavní hrdinku, která byla ve svých osmnácti letech opravdu odhodlaná změnit svůj pohled na celý život. Autorka v knize Ukradené dětství Kamily dokázala všem svým postavám vdechnout život a všichni, do jednoho, vám přijdou reální, jako z masa a kostí.

„Nikdo z jejích kamarádů by nepochopil, jak se chová její otec po celou dobu manželství. Přemýšlela o tom, že možná žena, která vyrůstala tady v kambodžské rodině má více osobní svobody než její matka, ale nemohla to posoudit a už vůbec o tom nechtěla zavést nějakou rozsáhlou debatu. Stačí, že se jí do hlavy stále vracejí autoritativní věty jejího otce a zoufalé nářky matky.“

V příběhu je všechno psáno na jedničku s hvězdičkou až na pár malých detailů, které ale s radostí přehlídnu. Jednalo se ponejvíc o okamžiky, kdy se lámal děj a některé chvíle byly hodně rychlé. Jako třeba seznámení Kamily s Honzou, vůbec mi nepřišlo, že by k sobě měli mít nějaké pouto, působili na mě dost chladně a najednou bác. 🙂 Nebo třeba potrestání Kamilina otce. Možná to tam mohlo být trochu více rozepsáno, přeci jen hrál velkou roli v příběhu a dle mého z toho vyvázl docela hladce, i když jsem se dozvěděla, že teď musí otročit on. Nemám z toho pocit zadostiučinění.

Ale jinak je Ukradené dětství Kamily silný příběh, který zvládnete přečíst i za jeden den. Je to napsáno s citem, autorka do toho musela dát kus svého srdce, aby dokázala zabrnkat na všechny city čtenářů. Pro mne byla tato kniha nejen překvapením, jak už jsem psala, ale také určitým poselstvím dalším lidem. V dnešní době se nemají všechny ženy dobře, a pokud se k této knize dostanou, můžou zjistit, že všechno se dá nějak zvládnout, jen se nesmí bát říct si o pomoc.

Pokud hledáte knihu, která vás nejen donutí se zamyslet, ale také vás pobaví (první kocovina Kamily fakt stojí za to), tak se určitě po tomto kousku poohlédněte. Já vám ji určitě doporučuji.

Za recenzní výtisk děkuji autorce, Danka Šárková, a knihu Ukradené dětství Kamily si můžete zakoupit třeba tady.