Vešla do moře – Mark Douglas-Home

Autor: Mark Douglas-Home
Nakladatelství: Plus
Počet stran: 343

„Nikdy nikoho nesuď, dokud nevíš, co všechno mu osud naložil.“

Je to už dvacet šest let, co Megan Batesová v odlehlé vsi u skotského pobřeží vešla do moře a nadobro zmizela. Tělo se nikdy nenašlo, ale její dcera Violet stále doufá. Požádá o pomoc Cala McGilla, který umí v moři vypátrat téměř cokoliv. Avšak jeho přítomnost v uzavřené komunitě, rozdělené dlouhotrvající nevraživostí a záští, vyvolává neklid. Zdá se, že hodně lidí nestojí o to, aby dávná tajemství vyplula na povrch… I druhý případ Cala McGilla, příležitostného detektiva s doktorátem z oceánografie, je plný dějových zvratů a překvapení.

Mark Douglas-Home je skotský spisovatel a novinář. Než se naplno pustil do psaní detektivek, pracoval ve významných skotských denících jako The Herald nebo The Sunday Times. Svou novinářskou kariéru nicméně zahájil v jihoafrickém Johannesburgu, kde při studiích na univerzitě působil jako editor školního časopisu. Vládě apartheidu byl časopis svými názory trnem v oku, a poté co několik jeho čísel zakázala, byl Mark Douglas-Home ze země deportován. Usadil se ve Skotsku. S manželkou a dvěma dětmi žije v Edinburghu.

Violet je sirotek. Ve svých pětadvaceti letech stále doufá, že svou matku potká. Jednoho dne u ní zazvoní sociální pracovník a obrátí ji život vzhůru nohama. Sdělí ji, že její matka je mrtvá. Ihned po porodu vešla do moře a nikdo ji už nikdy nespatřil. Violet se vydává do rodného města matky, na ostrov, kde žila, aby zjistila všechno o její minulosti a dostala odpovědi na otázku, proč ji opustila. Všechny zjištěné informace ji začínají být podezřelé, zdá se, že spousta věcí je jinak. Někteří lidé by ovšem byli  rádi, kdyby nechala minulost spát a dost svérázným způsobem se ji snaží odradit. Ale Violet se seznámí s Calem McGillem, který je známý svým umem najít všechno, co moře skrývá a pustí se do pátrání společně. Jenže to začíná být opravdu nebezpečné. Pro oba…

Druhý díl s mořským detektivem, Calem McGillem, je snad ještě lepší než ten předchozí. Autor už od začátku nasadil vysoké tempo, zapojil spoustu postav, které ale mají tak dobré propojení, že jsem se při čtení neztrácela.
Popsal všechny možné povahy a díku tomu byli hrdinové velmi různorodí. Ublížená paní A., osobní doručovatel Jim, který je plný beznaděje, podivín Duncan, který nemá všech pět v pořádku nebo pyšná Alexandra a její nadutý manžel Matt, kteří mi lezli obzvláště na nervy.

„Violet se zastavila tam, kde se silnice na Poltown začínala svažovat z kopce. Když se před ní ten výhled rozprostřel poprvé, Stuart, řidič autobusu, ho označil za „učiněný panoráma“. Teď byl snad ještě působivější. Silný vítr stále nabíral na rychlosti. Nad mořem do sebe vrážely mraky jako nespořádané hrozivé procesí. Blížil se další déšť.“

Líbilo se mi, jak mi autor přiblížil prostředí, kde se příběh odehrává. Skotské pobřeží, skalnaté útesy, hluboké moře, ostrov, na který se dostanete pouze za odlivu… Ale není to jen popis krajiny, ale také postav a jejich charakterů. Ač se v tom autor nebabrá, a spíše popisuje tyto věci jakoby za pochodu, mám docela jasnou představu o všem a o všech.

Kapitoly jsou očíslovány, některé delší a jiné zase krátké, ale líbí se mi, že se v nich střídalo vyprávění Cala a Violet. Detektivka se čte lehce, je svižná, napínavá a ani chvilku jsem se nenudila. Už při prvním díle jsem neměla tušení, jak to dopadne a tady tušení bylo, ovšem úplně mimo. 🙂 Byla jsem vedle, jak ta jedla. A konec byl pro mě nečekaný a velmi dobrý.

Příběh vás strhne sebou do hlubin čtení, jeden zvrat střídá druhý, jedno odhalení za druhým se na vás valí jako ledová mořská vlna a věřím, že tuto knihu neodložíte, dokud nebudete na konci. Pro všechny milovníky detektivek je toto skvělá volba.

Děkuji Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit přímo zde.