Vůně noci – Markéta Harasimová

Autor: Markéta Harasimová
Nakladatelství: MaHa
Počet stran: 313

„Pohlédla do jeho modrých očí pátrajíc po známkách falše. Jenže Petr zřejmě myslel každé své slovo vážně: spatřila pouze upřímný zájem a také… náznak touhy. Určitě se hodně snažil, ale úplně ji skrýt nedokázal.“

Mladá lékařka Vanda je špičkou v oboru neurochirurgie. Její soukromí však za zářivou kariérou pokulhává. Na začátku příběhu se střetne s těžkou životní ztrátou – za tragických okolností přichází o svou sestru. Vandino dvojče Vilmu s celou její rodinou chladnokrevně zastřelil neznámý vrah, který po sobě nezanechal jedinou stopu. Major Hons se svým týmem pracuje s několika vyšetřovacími verzemi a v hledáčku kriminalistů se postupně objevuje víc podezřelých. Není ovšem vůbec jisté, zda se zaměřují na správné osoby: stále totiž nedokážou připadnout na pachatelův motiv. A vrah mezitím nezahálí – spřádá další smrtící plány…
Navzdory těžkým okolnostem se o mladou lékařku, která nedávno ukončila neperspektivní vztah, začínají zajímat hned dva muži. Současná konstelace však lásce příliš nepřeje. Vanda má úplně jiné starosti: řízením osudu se ocitne v situaci, kdy musí čelit dilematu, nebude-li lepší vzít světskou spravedlnost do vlastních rukou. Zachová si hrdinka lidskou i lékařskou čest, anebo se rozhodne pomstít milovanou rodinu i za cenu, že ztratí vlastní budoucnost?

Markéta Harasimová začala knihy vydávat už během studií. Dnes se literární tvorbě věnuje na plný úvazek – kromě románů píše články a povídky, stala se scenáristkou a vystupuje se svým kulturním programem. Spolupracuje s řadou známých osobností a nedávno založila vlastní nakladatelství MaHa. Autorčina současná tvorba je laděna eroticky a detektivně; často jde až na hranici thrilleru. Tíhne k akci, pádným dialogům a emotivním situacím. Z tvorby Markéty Harasimové můžeme jmenovat romány pro ženy Rozcestí, Miriam, Nejkrásnější dar, Osmnáct, Růže a slzy, erotické krimithrillery sametová kůže, Vražedná vášeň, Pouta z pavučin, Mrazivé hry, Purpurové doteky, nebo mysteriózní román Poháry touhy. Na začátku roku 2018 vydala knížku pro děti Z deníku kočičky Ťapičky. Vůně noci je její šestnáctou knihou.

Na další knihu Markéty Harasimové jsem se těšila a jsem ráda, že mě nezklamala. Sexuální scény byly pro mne opět v normě a nijak to nezakrývalo kriminální zápletku.
Vůně noci v sobě skrývá lásku i hrůzný kriminální čin, který je rozpleten ve zdech nemocnice. Pořádná dávka napětí a silná odolnost hlavní hrdinky jsou velké plusy.

Hlavní hrdinka Vanda je lékařkou. Potkává ji velmi smutná a těžká situace, se kterou se ovšem odolně pere. Je silná, rozumná a inteligentní. Padla mi do oka, nebyla napsaná nijak uměle, ale reálně. Nejen, že se se musí vypořádat s rodinnou tragédií, navíc je sama bez partnera a začínají ji tikat biologické hodiny, což si uvědomuje. Jak se říká, nikdy nevíte, kdy potkáte toho pravého a kolem Vandy se najednou začíná motat více mužů najednou.
Sem tam jsem ji nadávala, ať to přijme a nedělá zbytečné obstrukce s tím, že drží smutek, ale protože šlo o tak krátký časový úsek, tak jsem ji odpustila. Oblíbila jsem si i Vandinu nejlepší kamarádku Moniku, pro její podporu k ní, smysl pro humor a odvahu, jenž dodávaly knize šťávu.

Z party kriminalistů musím zmínit majora Richarda Honse, kterého jsem si taktéž oblíbila. Byl to rozumný, vtipný a důležitý muž, ovšem všechno v mezích. Nevystupoval jako namyšlený ani nerespektovaný policista a nadřízený. Ostatně, všichni kriminalisté v knize měli povahy, které do sebe zapadaly, a žádná z nich mi nelezl na nervy. Jeden byl vtipálek a sukničkář, druhý usedlý táta od rodiny a uprostřed toho všeho kapitán Hons, který je vždy dokázal usměrnit.

„Když nad tím teď uvažovala, došlo ji, že při vybírání rakví si počínali skoro jako zákazníci v autosalonu… Pečlivě volili materiál, provedení i barvu… A zrovna tak to bylo u květin anebo hudby, což jí zas trochu připomínalo svatební přípravy. Tahle zdánlivá podobnost krušných chvil s těmi radostnými byla skoro groteskní.“

Sice se román odehrává pouze v cca měsíčním rozpětí, ale stane se tam toho za tu dobu hodně. Děj je ovšem napsán tak, že mi vše přišlo správné a nic nebylo navíc. Všechno na sebe navazuje, všechno do sebe zapadá. Kapitoly jsou akorát dlouhé a hlavně a na konci kapitoly máte pocit, že musíte číst dál. Nutí vás to. Příběh je opravdu psán v napjatém stylu, žádné předpoklady nebo že by jste něco věděli už od začátku. Kdo je pachatelem jsem pochopila, až to autorka sama odkryla, což se mi moc líbilo.
Stále jsem byla v pozoru a napětí.

A samozřejmě, nebyla bych to já, kdyby se mi více nelíbila kriminální dějová linka než ta milostná. V podání autorky jde spíše o milostné vzplanutí než o erotické hrátky s podrobnějším popisem, což jsem velice ocenila. U kriminální části se do všeho autorka více opřela, napětí, popisy, vyšetřování, výslechy, přesně jak jsem zvyklá buď z filmů nebo jiných thrillerů.

Pokud máte rádi napětí, lásku a také projevy přátelství, pak je román Vůně noci vhodný právě pro vás. Pokud rádi hledáte spolu s hlavními hrdiny padouchy, přemýšlíte nad dějem a vyšetřujete, kdo za vším stojí, a hlavně, pokud vám nevadí nějaké to milostné vzplanutí a nemocniční prostředí, určitě si nenechte tuto knihu proklouznout mezi prsty.

Děkuji autorce Markétě Harasimové za recenzní výtisk a pokud si chcete knihu objednat, můžete přímo tady.