Zážitky rozvedeného muže – Ivan Galambica

Autor: Ivan Galambica
Nakladatelství: Slovart

„Moje exmanželka mě požádala, jestli bych nezajel na naši chatu. Docela se divím, protože jedním z jejích přání, když jsme se rozváděli, bylo, abych na chatu už nejezdil. Pokud možno nikdy. Ptám se, proč tedy nyní změnila názor, a ona říká, že na vině je střecha. Nechápu. Že by střecha po mně toužila? Že by začala mluvit a vyžádala si moji přítomnost? Bývalá žena mi vysvětluje, že jsem nikdy nebyl vtipný, a nejsem ani nyní. Jedná se o to, že ona (myslím chata) potřebuje novou střechu.“

Rozvod jako takový s sebou většinou příliš humoru nenese. Rozvodem ale dozajista něco končí – a něco začíná! Hrdina knihy Ivana Galambici je toho zářným příkladem, neboť po této neblahé události zažívá situace, které jsou někdy humorné, někdy tragikomické, sem tam neuvěřitelné, a někdy se čtenář neubrání, aby mu smíchy nevytryskly slzy. Některé autorovy povídky tak ne náhodou odkazují k tomu nejlepšímu, co bylo v české humoristické literatuře sepsáno, a k autorům, jako byl třeba Jaroslav Hašek. Ale hlavně, jak říká náš 45letý hrdina plnou vahou svých 100 kil: život je nádherný a smích je dar!

Když bych se vás zeptala, kdy naposledy jste se od srdce zasmáli nad nějakou knihou, co byste mi odpověděli? Která to byla? Já bych řekla, že osobně se to stalo u knihy Zážitky rozvedeného muže. Absurdní situace, někdy velice politování hodné, ale přitom vtipné, směšné a brané samotným hrdinou s nadhledem a postojem ryze mužským, bylo naprosto skvělé čtení, které jsem si užila. A tak tady žijeme…

Kniha Zážitky rozvedeného muže není napsána formou příběhu, který bych vám tady teď nastínila. Můžete to klidně brát jako deníkové záznamy, jako příhody, které se staly v různých časových etapách života jednoho rozvedeného muže staly.
Autor se do toho „obul“ s vervou a hned od první kapitoly (celkově jich je 52), dává laťku pořádně vysoko. Když jsem přátelům převyprávěla některé pasáže, uvědomila jsem si, že vyprávím téměř všechny příhody od začátku do konce. Většina mi utkvěla v hlavě a neměla jsem problém si je vybavit a povyprávět – i když jsem určitě nebyla tak vtipná jako hlavní hrdina, stejně jsme se nasmáli.

„Volal mi kamarád Karel. Zval mě na pivo. To se mi zdá jako velmi dobrý nápad. Přijímám, a to velmi rád. On těsně předtím, než zavěsí, říká: „A vezmi si s sebou občanku, nezapomeň!“
To mě docela zaráží. Osmnáct mi už bylo dávno a v hospodě mi už dost dlouho nalévají, aniž by chtěli vidět můj občanský průkaz. ale protože jsem zvyklý poslouchat, plním Karlovo přání a do restaurace jdu s platným průkazem totožnosti.“

Každá příhoda je poměrně krátká, dvě, tři stránky a hned skáčete do jiného dobrodružství. Někdy mi ovšem hlavní hrdina šel na nervy tím, že se tvářil jako jelito. Nechápal to, co jsem já pochopila od první věty a musel k tomu dojít až po nějaké době. Jenže na druhou stranu si říkám, je to chlap, navíc rozvedený, sám žijící, tak co bych chtěla? 🙂 Tím samozřejmě nechci urazit muže, kteří žijí sami, to v žádném případě, spíše si takových chlapů vážím, že nejsou na nikom závislí.
Myslím to spíše v závislosti na charakteru hlavního hrdiny, který byl někdy až okatě naivní, ale věřím, že někde někdo takový opravdu je… 🙂 Třeba taková reklamace kávovaru – to fakt nikdo nevymyslí, to musí zažít… A tak tady žijeme…

Před touto knihou jsem naposled četla něco takto vtipného v podobě titulu Betasamec od J. Dohnala. Ale musím říct, že Zážitky rozvedeného muže se mi líbily více. Sice to není dějově na sebe návazné jako zmíněný Betasamec, ale bylo to o něco příjemnější, o hodně víc naivnější, bylo to jednoznačně slušnější, a ač jsem se jako žena bavila u obou knih, u Zážitků mi přišlo všechno mnohem víc přirozené a představitelné. Možná právě proto, že zásadní roli v životních přešlapech hlavního hrdiny hrály právě ženy.

Milé dámy, pokud hledáte něco pro své partnery, aby si zkrátili dlouhou chvíli, nebo aby vůbec začali číst, podívejte se po této knize.
Vážení pánové, jste sami a máte pocit, že vás nic netěší? Přečtěte si tuto knihu, už vám smutno nebude.
Vážení pánové, nejste sami? Přečtěte si i přesto tuto knihu.