Počet stran: 383

„Říká se, že pro jedno kvítí slunce nesvítí, ale pokud mohu soudit dle svých skromných zkušeností, tak na louce narazíte spíš na plevel než na překrásnou rudou růži.
Občas se ocitnete na rande s mužem, se kterým se cítíte, jako byste musela přelouskat (všech 732 stran) náročného a vyčerpávajícího Odyssea od Joyce na jeden zátah.
Jindy máte po schůzce pocit, že Kingovo Osvícení je v porovnání s ní výlet do Disneylandu.
A pak jsou tu schůzky s výraznou příchutí Padesáti odstínů šedi a kapkou Princezny nevěsty.“

Jak se stát knižní vílou a sbalit kluka svých snů
Frankie Roseová zoufale touží po lásce. Chtěla by konečně potkat alespoň trochu normálního muže. Má ale smůlu. Proto se rozhodne vzít osud do vlastních rukou! A jelikož pracuje v knihkupectví a je nadšená čtenářka, vezme si na pomoc to, co je jí nejbližší. Knihy. Do vlaků, tramvají a autobusů rozmístí oblíbené knížky se svým kontaktem, aby přilákala inteligentního, krásného a sečtělého mladého muže. Muže svých snů. Ozve se jí Sunny a přeskočí jiskra. Ale je tu jeden háček. Frankie má ráda klasiku a Sunny čte jen žánr young adults, a navíc se objeví i další neodolatelní muži…

O autorkách
Ali Bergová a Michelle Kalusová jsou nejlepší přítelkyně a zaryté fanynky čtení a psaní knížek. Společně iniciovaly projekt Knihy na kolejích, který vznikl v Melbourne, ale v současnosti probíhá po celé Austrálii. Ali pracuje na pozici creative director v melbournské společnosti Hedgehog Agency a Michelle je učitelkou na základní škole. Více naleznete na stránkách: www.booksontherail.com

Před koncem roku, to znamená, pár dní zpátky, mi přišla nabídka nové spolupráce a když jsem kývla, dostaly se mi do rukou dvě romantické knihy. Jedna vynikala svou obálkou a druhá svou anotací. Zkrátka se zamilujte je ta s anotací, která mě upoutala na první přečtení a neváhala jsem ani minutu, všeho nechala – dočetla rozečtené, a ihned se pustila do tohoto příběhu dvou australských nejlepších kamarádek.

Nejdříve něco k obsahu a postavám v knize.
Frankie je nezadaná, láskou zklamaná, a recenzemi na svou knihu naštvaná, mladá žena, která pověsila nejen své psaní ale i lásku takříkajíc na hřebík. A aby se z této letargie dostala, se svou nejlepší kamarádkou Cat přišly na způsob, který může Frankie nejen pomoct zase psát, ale hlavně najít lásku svého života.
Cat je nejen nejlepší kamarádkou, ale také nastávající matkou a správnou manželkou. Ovšem její energie nezná mezí, i v těhotenství podniká věci, které byste od ní nečekali.
Obě hrdinky jsou naprosto oddané nejen svému knihkupectví, ale také knihám, samy sobě a kávě se spoustou sladkých dortíků a koblih.

A i přesto, že se Cat Frankie se vším svěřuje, má svá tajemství, která vyplují na povrch v tom nejhorším možném okamžiku, Frankie sice najde muže, který v ní zanechá stopu, ale svou „milostnou propast“ ne a ne překročit, a navíc, když se rodiče Frankie přestěhují jen pár domů od ní, má pocit, že už nic nemůže být horší a zkaženější. Ovšem chyba, je to zdaleka otřesnější, počínaje holkou bez vložek a konče želvou… V životě Frankie se toho děje opravdu hodně, a důležité bude zjistit, jestli se najde čas na lásku a pohodu…

Co mne na první pohled uhranulo, líbilo se mi a velmi jsem oceňovala, tak byl přístup ke knihám. Autorky do vyprávění zahrnuly snad všechny známé tituly, které budou znát i ti, kteří je nečetli, ale určitě o nich slyšeli. Velké plus je v tom, že se hlavní hrdinky, potažmo i někteří hrdinové, vyžívají v citacích různých částí knih, takže je jasné, že mé knihomolské srdíčko plesalo a užívalo si snad v každé kapitole. V každém řádku, v každém slově bylo tolik úsměvného, vtipného, chytrého a laskavého humoru, až jsem sama byla překvapená.

„Pro tebe hořím teď já, artista.
Štěstí, že spojil nás Alchymista.
Doufám, že ty mě máš také ráda.
Uvařím lahodný Feijoada.
Tvůj oči krásný a můj jakbysmet.
Tvůj hruď je pevný jak od knihy hřbet.
Uvnitř ten hřbet já chci navždy se skrýt.
Půjdeme později do můj byt?“

Příběh Frankie je docela předvídatelný, asi každá čtenářka romantických knih pochopí, jak tohle všechno skončí, ale ty vedlejší dějové linky rozhodně nečekáte. Třeba Sebastian, tomu jsem věřila všechno a ke konci jsem zůstala, podobně jako Frankie, zírat s otevřenou pusou, jestli opravdu se mi to nezdá?!…
Co je dalším plusem, tak je čtivost. Zkrátka se zamilujte má jednu nevýhodu, a to tu, že s knihou se budete muset brzo rozloučit. Protože ji někteří dokážou sfouknout i na jeden zátah, tomu věřím.
Byly kapitoly, kdy jsem se od srdce smála, byly kapitoly, kdy jsem měla na krajíčku. Autorky knihy jsou mladé holky a jde vidět, že ví, co na čtenářky v jejich věku platí. Podařilo se jim napsat příběh, který si mnoho romantických čtenářek vezme za svůj.

Já se rozhodně ke knize vrátím, už jen pro všechny ty úryvky a citace z knih. Tyhle věty totiž dodávaly knize mnohem větší nádech něčeho krásného, tajemného, a přitom v nich bylo tolik pravdy. Byly vybrány přímo na míru příběhu a já jen přemýšlím, kolik práce si s tím autorky musely dát, aby našly přesnou hlášku či citaci a dokončili dialog opravdu úžasným způsobem, který mne dokonale uzemnil.

U Zkrátka se zamilujte to nejde jinak, než dát maximum hvězd. Já si totiž užívala nejen příběh, kdy některé situace byly opravdu vtipné a trapné (to miluju, když se můžu smát jiným), ale také styl, jakým to bylo napsáno. Klasické kapitoly byly střídány s blogem, který Frankie psala, objevovaly se textové zprávy a emailová konverzace. Bylo to nejen zpestření, ale všechno do sebe tak zapadalo, že jsem už tušila, co mne na další stránce čeká a těšila se.

Já teď závidím každé ženě, dívce, kterou četba této knihy teprve čeká. Jak vstupují do neznámého prostředí, které si brzo přivlastní a budou se nejen smát, ale i kochat vším, co si pro ni autorky připravily. Za mne opravdu výborný zážitek, na který dlouho nezapomenu. A není to jen tím příběhem, jde i o to, co se děje kolem. Všechno je správně načasované, napsané, vymyšlené. Paráda.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri a knihu Zkrátka se zamilujte můžete zakoupit třeba zde.