Zvířecí statek – George Orwell

Autor: George Orwell
Nakladatelství: Leda
Počet stran: 159

„V průběhu jara a léta čítal jejich pracovní týden šedesát hodin a v srpnu Napoleon oznámil, že bude nutné pracovat i v neděli. Tato práce bude čistě dobrovolná, avšak zvířeti, které by se jí nezúčastnilo, se o polovinu sníží příděl.“

VÝSTAVNÍ VEPŘ STAROSTA, chlouba statku pana Jonáše, nabídne na sklonku požehnaného života vykořisťovaným zvířatům lákavé řešení. Stačí odhodit okovy a vyhnat prapůvodce všeho útlaku: člověka, jenž si až doteď přivlastňoval plody jejich dřiny. Povstání na zaostalé usedlosti na sebe nenechá dlouho čekat. Protože však každá společnost – tedy i zvířecí samospráva – potřebuje řád, ujmou se vůdčí role Starostovi prasečí soudruzi. Odhodlání, pravidla, sny i nerozborná jednota revolucionářů se ale začnou drolit ve chvíli, kdy Zvířecí statek vedle lidských škůdců napadne zákeřný vnitřní nepřítel. Zakrátko tu zavládnou demagogie, hlad, hrůza a násilí…
Nový český překlad alegorie o krachu idejí bolševické revoluce míří ke generacím, které už byly osvobozeny od komunistického blouznění o „světlých zítřcích“. Největší kritik totalitních režimů 20. století, inspirovaný zvěrstvy Stalinova Velkého teroru, varoval Evropu před tím, že k pohádkám o rovnostářství není radno vzhlížet. Zanícení reformátoři, jichž se po válce – Orwellova kniha vyšla v roce 1945 – rojily všude zástupy, totiž zapomínají na naše tisícileté rozpory i přirozené sklony ke špatnostem. A tak je původní útlak vystřídán dalším a vrchnost se v tom znovu s potěšením rochní. Příklady vidíme kolem sebe.
Tento zcela nový český překlad nejslavnější satirické antiutopie opatřil sugestivními barevnými obrazy Boris Jirků.

Zvířecí statek je knihou, kterou autor napsal v roce 1945. U psaní beztak neměl tušení, jak nadčasové dílo to bude, jak bude i v dnešní době aktuální a jak to i dnes bude jedna z nejčtenějších knih.

Při čtení můžete očekávat alegorickou bajku, kde místo lidí vystupují zvířata a vytváří totalitní režim. Ač sama jsem tuto dobu nezažila tak horkou, nepamatuji si, přesto mě kniha velmi oslovila a to nejen díky ilustracím, které jsou famózní.
Zvířecí statek je původně statkem farmáře, muže, kterého ovšem jednoho dne zvířata vyženou. Proběhne vzpoura, a farmář – Rychtář – utíká, seč mu síly stačí.
Prasata, koně, slepice, ovce, kozy, kráva – a další zvířata se spiknou proti lidem, vytvoří si svůj statek a začnou si dělat vše samy. A když píšu, že všechno, myslím tím všechno. Dokonce se pustí do stavby mlýnu. Ale jak už to tak chodí ve společnosti, když se jeden začne povyšovat a myslet si, že je něco víc, tak se pak zákonitě něco po…kazí.

„Napoleon si všechny přítomné pronikavým zrakem prohlédl, načež vydal vysoké zaskuhrání. Rafani okamžitě vyrazili vpřed, popadli za uši čtyři prasata a kvičící bolestí a hrůzou je přitáhli pánovi k nohám. Vepřům tekla z uší krev, psi ji cítili a chvilku vyváděli jako pominutí. K úžasu celého zástupu se pak tři vlčáci vrhli i na Bivoje. Ten je ale zmerčil, zvedl obří kopyto a přímo ve vzduchu jednoho z útočníků lapil a přišpendlil ho k zemi. Čokl kňučel o milost, druzí dva se svěšenými ocasy odtáhli.“

Jsou blogeři a recenzenti, kteří v knize Zvířecí statek budou vyzdvihovat totalitu, to politické pozadí, které je aktuální i v dnešní době. Já se do toho pouštět nebudu. Mé recenze jsou takové obyčejné, chci jen přiblížit knihu čtenářům, aby věděli, co můžou očekávat a ten „sofistikovaný“ názor si udělají sami.
Takže za mě můžu říct, že je příběh čtivý. Nevadilo mi představovat si, jak prasata čtou a píšou, jak se ostatní zvířata učí tyto věci, jak vykonávají vzpouru, jak se domlouvají o tom, jak budou farmařit. A právě to chci zdůraznit, pokud se pustíte do čtení, užijete si opravdu dobré vyprávění o tom, jak se zvířata učila to, co umějí lidé, ale samozřejmě při čtení pochopíte, co tím chtěl autor říci a ucítíte, co za pozadí za tím stojí.

Zvířecí statek není skvělý jen svým příběhem, ale tohle vydání je výjimečné i díky ilustracím od Borise Jirků. Působí sice strašidelně, ale on i ten děj je takový, a hlavně to, co z něj plyne, takže ty ilustrace jsou luxusním doplněním toho, co se v knize odehrává. Pokud jste tuto knihu nečetli a máte v plánu si ji pořídit, ráda doporučím toto vydání a to právě kvůli jejímu zpracování. Věřím, že budete nadšeni. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Leda, kde si knihu Zvířecí statek můžete zakoupit.