Beze svědků – Lisa Jewellová

Autor: Lisa Jewellová
Počet stran: 284

„Elliina máma vždycky říkávala, že květen je páteční večer nadcházejícího léta: všechno dobré má člověk před sebou, světlé zítřky mu otvírají náruč překypující příslibem zážitků.“

Deset let čeká Laurel Macková na odpověď, co se stalo s její zmizelou dcerou Ellie. Milovanou, obdivovanou a bezproblémovou. Jednoho dne odešla do knihovny a od té doby ji nikdo neviděl. Pátrání vyšumělo do ztracena, nenašla se jediná stopa, jediný svědek. Pak přijde telefonát od policie. Našly se Eliiny ostatky. Jenomže pořád nikdo neví, co se dělo těch deset let. Unesl ji někdo? Utekla z domova?
Zoufalá Laurel potkává šarmantního Floyda a jejich zprvu nevinný flirt rychle přeroste v hlubší vztah. Laurel věří, že ji v životě zase potkává něco hezkého. Jenomže setkání s Floydovou dcerou Poppy otevírá hluboké rány… Malá Poppy je totiž neuvěřitelně podobná zmizelé Ellie, když byla malá. nenápadné okolnosti se pomalu propojují a Laurel konečně nachází odpovědi. Ale opravdu chce znát celou pravdu?

Lisa Jewellová se narodila v Londýně v roce 1968. Pracovala jako PR asistentka pro módní řetězec Warehouse a jako recepční. V roce 1998 vydala v nakladatelství Penguin první román Ralph´s Party, který se v témže roce stal bestsellerem. Od té doby vydala již deset velmi úspěšných románů a nyní pracuje na dalším. Žije v Londýně s manželem, dcerami Amelií a Evie a dvěma kočkami.

Vůbec jsem neměla v plánu tuto knihu číst. Byly před ní jiné, po kterých jsem pokukovala, ale nakonec jsem ji zvolila. Nevím proč, asi nějaké nutkání vyššího druhu… Náhodně jsem ji otevřela a vypadalo to, že se bude dobře číst, tak jsem se do ní pustila. Měla jsem pravdu, Beze svědků patří rozhodně mezi ty čtivé psychothrillery, kde se stránky otáčejí snad samy od sebe.

Ellie je nejmladší člen rodiny Mackových. Nejvíce protěžována, nejvíce milována, nejvíce obdivovaná. Hlavně ze strany matky Laurel. Je to premiantka, která má před závěrečnými zkouškami, a cítí se slabá v matematice, proto ji matka domluví soukromé doučování.
V tu chvíli se v rodině začne každé úterý objevovat Noelle, žena, která nejen že rozumí matematice, ale také má velmi zvláštní zvyky, které se v příběhu ještě projeví.
Jednoho dne se Ellie vydá do knihovny, v čase 10:43 je naposledy spatřena u jednoho auta, jak si kontroluje účes a od té doby jako by se po ní zem slehla. Nejsou žádní světci, žádné záběry z bezpečnostních kamer, prostě vůbec nic.
Po deseti letech od Elliina zmizení, kdy už rodina není to, co bývala, se Laurel ozve policie, že se má dostavit na stanici, mají nové skutečnosti.
Jaké skutečnosti? Co se po deseti letech mohlo objevit? Našli Ellie? To vše a ještě mnohem více, se vám v příběhu odkryje až když si ho přečtete.

Beze svědků je knihou, kde jsem si hlavní hrdiny nestihla ani oblíbit, ale ani znelíbit. Vše probíhalo tak rychle, že jsem se nestihla ani zamyslet, a najednou byl konec příběhu. Rozhodně to ale není myšleno negativně. Líbilo se mi, jak jsem se do děje ponořila a vynořila se během pár hodin zpátky na hladině písmenek. Je pravdou, že první polovina byla o něco lepší, a že zhruba od poloviny byl děj hodně průhledný, takže mě žádný wow efekt na konci nečekal, ale i tak jsem spokojená.

„Ze všeho nejhorší je ta nevědomost. Neuzavřenost. Zkrátka se nemůžu posunout dál, když nevím, kde dcera je. Je to, jako kdyby člověk kráčel bahnem a čím dál hloub do něj zabředával. Něco vidím na obzoru, ale nikdy se tam nedostanu. Je to smrt zaživa.“

Autorka dokázala vymyslet originální zápletku. Když se poprvé podíváte na knihu Beze svědků a její anotaci, uvidíte, že příběh bude o zmizelé dívce. V tu chvíli vám na mysli vyskočí hromada dalších knih, které se tímto tématem zabývají a budete si myslet, že vás nic nemůže už překvapit. Ale věřte mi, to budete na omylu! 🙂 V tomto příběhu je to velmi zvláštní, musím přiznat, že i trochu zarážející, kam až se autorka rozhodla zajít, aby svým čtenářům podala dobrý psychothriller.

Jediná škoda je právě ta průhlednost děje. Za pár kapitol budete tušit, kam to všechno směřuje. Je zde spousta náznaků, a pokud máte něco načteno, nebudete se divit tomu, jak to všechno dopadlo. Což mě trochu mrzí. Dokážu si totiž představit, že zrovna u tohoto příběhu, kdyby byl napsán trochu více napínavěji, méně okatě, byl prožila takový ten wow efekt, který by Beze svědků vynesl na přední příčky skvělých psychothrillerů.

Když si shrnu všechny plusy a mínusy, je tato kniha dobrým psychothrillerem, který vás bude bavit. Já bych ho ohodnotila tři a půl hvězdičkou, ale protože půlky v mém hvězdném hodnocení nejsou, přidám mu půlku k dobru. 🙂
Pokud si chcete přečíst knihu, která má opravdu zajímavý námět a chcete mít pocit, že se kniha čte sama, tak se do této krásky pusťte. Nelituju ani minuty, kterou jsem příběhu věnovala a věřím, že to budete mít stejně. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Beze svědků můžete zakoupit.