Bubákov: Bubajzlík a tajemný hrad – Renata Petříčková, Michal Vaněček

Autor: Renata Petříčková, Michal Vaněček
Nakladatelství: Bambook
Rok vydání: 2017
Počet stran: 88
Ilustrace: Václav Ráž

„Tu temnou zimní noc začalo sněžit velmi potichu. Jeden by si toho ani nevšiml. Dřímající sově na smrku zasněžila hlava tak tiše a jemně, že ji to ani neprobudilo z krátkého nočního snění. Vzbudilo ji až to, že ji začaly nějak studit nohy. Sníh padal do již zasněžené krajiny, na které byste ale lidské stopy hledali marně. Přes dvě stě let tam lidská noha nevkročila.“

Bubajzlík je malý bubáček, který se narodil ve sněhu před starým hradem Bubákovem. Byla mu zima, a tak se vydal do hradu ohřát. Narazil tam na tři milé čarodějnice – Drátenici, Metrnici a Jitrnici, které vaří pro všechny čokoládu. Postupně se seznamuje s dalšími obyvateli a odhaluje tajemství celého hradu. Pojďte s Bubajzlíkem všechno pořádně prozkoumat a zažít pravé dobrodružství.

Renata Petříčková je copywriterka, píše nejrůznější tématické články na zakázku, pracuje jako nakladatelská a webová redaktorka, na svém kontě má několik vlastních knih. Zajišťuje propagaci knih pro další nakladatele. Její články najdete také v časopisech, webových hobby magazínech nebo magazínech pro ženy.

Michal Vaněček je autorem úctyhodné řady téměř třiceti knih povídek a pohádek. Ač to vypadá na první pohled zcela neslučitelně s pohádkami, jeho hlavní profesí jsou informační systémy. Je spolumajitelem a ředitelem společnosti T-SOFT a.s., a to již 27 let. Mimo to se věnuje nadaci a charitativní činnosti. V rámci Nadace T-SOFT ETERNITY vydává též knížky, zejména s medicínskou tematikou nebo s tematikou, která je obtížně uplatnitelná komerčně. Sám se jako autor, spoluautor nebo manažer podílel na téměř šedesáti knižních titulech a CD.

Václav Ráž – kreativní výtvarník, ilustrátor, kreslíř a fotograf. V roce 2014 obdržel ocenění SUK 2014 – Cena noci s Andersenem. Spolupracoval s několika periodiky, nakladatelstvím a reklamou. Nejstěžejnější tituly, projekty a spolupráce – Blesk, Marianne, Žena a život, Holiday Navigator, Czech Bussines Weekly, Albi Česká republika a.s., Prague´s Barrel Tournament, Nadační fond Zdeňky Žádníková, Trnky Brnky, Čtyřlístek, Mateřídouška, Nezbeda, nakladatelství Fragment, Triton. V současné době se věnuje úzké spolupráci s nakladatelstvím Grada, kde se podílí na sérii úspěšných dětských titulů. Ilustrováním knih pro děti si splnil svůj sen.

Této dětské knihy jsem si poprvé všimla na veletrhu Svět knihy, kde jsem v květnu lítala od jednoho stánku ke druhému. 🙂 Když jsem si ji prolistovala, nadšeně jsem se usmívala, protože jak už o mne víte, velmi jsem si oblíbila ilustrace pana Václava Ráže. Takže, když přišla vhodná chvíle, napsala jsem do nakladatelství, že tuto si se synem přečíst musíme. A bavilo to nejen malého, ale i mě.

Všechno začíná ve chvíli, kdy se ve sněhu, venku před hradem Bubákov, narodí malý bubáček. Dostane se kolem much do hradu, kde se ho ujmou tři čarodějnice, Metrnice, Jitrnice a Drátenice. Zasvětí ho do tajů hradu a jeho obyvatel, ale nejvíce srandy a dobrodružství si užije s netopýrem Pýrem, se kterým budou řešit jednu velkou, strašidelnou záhadu.
Krom toho Bubajzlík bude sloužit jako předloha pro čokoládové postavičky, pozná knižní štíry a navštíví takové prostory, kde nikdo, kdo nemá pro strach uděláno, by nešel.

Kniha je určena dětem od sedmi let, ale díky krásným ilustracím může potěšit i oko a duši dospělého čtenáře. Líbilo se mi, že pohádka je tak akorát napínavá a lehce strašidelná a aby se děti nebály, každé strašidlo má svůj vlastní strach, který musí překonat. A být strašidlem, jenž se bojí – no, myslím, že už k němu musí mít každý blíž. 🙂

„Mňamidlo seděl spokojeně ve své hladomorně. Byl dosyta najedený, protože od doby, kdy se ve svém lenošení přesunul do pravého východního kulatého rohu své neútulné místnosti, přestalo mu mizet jídlo. Občas se mu v noci zdávalo, že z toho pravého východního rohu chvilkami vyleze malá holčička a sebere tu rohlík, tu salám, tu kus čokolády… a zase zmizí někam do zdi.“

Dalším plusem je to, jak autoři krásně nakousnou na začátku každé kapitoly, co nastane. Pod nadpisem se totiž ukrývá jedna, dvě věty, kde si děti přečtou, co Bubajzlíka a jeho přátelé všechno v nejbližších chvílích bude čekat. Já osobně jsem se setkala možná jen s jednou dětskou knihou, která to takto měla a můžu říct, že je to opravdu fajn. Nemusíte se bát, že bude vyzrazena pointa, je to jen nastíněné, zakryté za písmenky, ale je to tam! 🙂

A ráda bych zmínila ještě jednu věc. Zhruba v půlce příběhu čte knihovník – trpaslík úryvky ze staré knihy o Velkém Bubu a ty úryvky jsou jiným fontem písma. Já sama osobně jsem měla problém písmo přečíst a myslím si, že děti to nezvládnou. Proto rodičové – buďte ve střehu, budete potřeba! 🙂 Navíc těch úryvků je více, není to zanedbatelná část a ještě ke všemu se prozrazuje pár informací z minulosti, které Bubajzlík s Pýrem potřebují ve svému pátrání, takže nepřeskakovat! 🙂

Věřím, že Bubákov si užijí jak velcí, tak malí čtenář. Díky krásným ilustracím, kterých je opravdu dost, potěší i oči, pohladí na duši a příběh sám o sobě je propracovaný do nejmenšího detailu. Velmi se mi pohádka líbila a proto ji všemi deseti doporučuji i vám.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Bambook, kde si Bubákov můžete zakoupit.