Dallas 63 – Stephen King

Počet stran: 730

„Odpor vůči změně je úměrný tomu, nakolik se tím činem může změnit budoucnost…“

Dne 22. listopadu 1963 otřásly americkým Dallasem tři výstřely. Prezident Kennedy zemřel a svět se změnil. Stephen King zve čtenáře na cestu časem do 50. let minulého století, až ke dni, kdy bude JFK zastřelen, ledaže…
Jake Epping, pětačtyřicetiletý učitel angličtiny, se vydává na šílenou misi, při níž má Kennedyho vraždě zabránit. Začne vést nový život pod jménem George Amberson v novém světě, kde žije Elvis, neklidný samotář Lee Harvey Oswald a krásná středoškolská knihovnice Sadie Dunhillová, která se stane láskou Jakeova života – života, jenž porušuje všechna běžná pravidla času.

Vůbec nemám tušení, jak mám tuto recenzi uvést. Co bych měla napsat. Protože Kingův Dallas 63 bylo naprosto skvostné čtení, které mne dostalo do kolen. Sice jsem od prvních stránek nebyla zažraná, ale ono to přišlo později a víte co? Dostalo se mi i hezkých, milých, téměř romantických chvilek, což fakt oceňuji. 🙂

Pokud nemáte tušení, kdo to JFK byl, co se s ním dělo, nezajímá vás historie, tak to se nic neděje. Nemusíte se obávat, že by kniha Dallas 63 nebylo pro vás. Ač všechno směřuje k atentátu na Kennedyho, primárně o něj nejde.
Jde o Jakea, o muže, který se díky Alovi dostane do minulosti. Který má tu sílu a moc mít všechno co si přeje, sice se musí trochu snažit, ale protože ví pár důležitých věcí, není to nic zásadního, co by jej zdrželo. Naopak dokáže využít své znalosti. Jenže všeho do času. Za to, že se bude snažit o změny, musí být potrestán, protože nic se neděje jen tak, jak už bylo psáno v jiné Kingově knize, Ka je kolo… Jake má sice úkol, ale je docela možné, že od něj upustí, protože má přece rád sám sebe, nebo ne?

„Někdy je doutník jenom dobré pokouření a náhoda je jenom náhoda.“

U knihy Dallas 63 jsem si potvrdila to, co si myslím skoro u každého příběhu od autora. Začátek je pomalý. Takový rozjezd, kdy jen čekáte při čtení na to, až začne děj nabírat na rychlosti. Tady tomu nebylo jinak. Začala jsem číst a bylo to zvláštní, Jake mi neseděl, nechtěla jsem pochopit to paranormálno – nebo jak to nazvat, ale potom, jako kdyby mi luplo v hlavě (podobně jako Jakeovi), jsem se nedokázala odtrhnout od čtení a to svým způsobem trvalo až do konce.
Mimochodem, ten konec… To jako vážně? King umí překvapit.

Ale nejde jen o konec. Jde o vše, co se odehrávalo v průběhu celého čtení Dallas 63. Tady se autor pořádně rozjel, užívala jsem si kousky romantiky, skoro užívala myšlenkové pochody George nebo Jakea teda, vůbec si neužívala ty nechuťárny (užívala, ale nikomu ani muk!), a vůbec se mi líbilo, co všechno autor dokázal do příběhu dát. Bylo tam všechno, i něco navíc, co bych od Kinga úplně tak nečekala, ale dohromady to byl naprosto fenomenální celek, který mne neskutečně bavil a potěšil.

Nějaké to doporučení, které se snažím napsat na konci vždy, je tady zrovna zbytečné. Fanoušci Kinga budou mít Dallas 63 koupený, přečtený, případně pro něj v nejbližších dnech poběží. A ti, co nikdy autora nečetli a chtěli by ho zkusit, mají na výběr z více knih, ale myslím si, že zrovna tato by mohla být pro vás ta pravá, obzvlášť, když chcete od příběhu dostat od všeho trochu… Perfektní záležitost, není víc co dodat. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Dallas 63 můžete zakoupit.