Děvčata z Firefly Lane – Kristin Hannah

Autor: Kristin Hannah
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 455

„Když člověk střeží nějaké tajemství, musí to dělat o samotě a v ústranní.“

Píše se rok 1974 a čtrnáctiletá Kate se už smířila s tím, že ve škole patří mezi vyvrhele a musí se obejít bez přátel. To se však rázem změní, když se naproti přes ulici přistěhuje Tully, „nejúžasnější holka na světě“. Obě se cítí osamělé, přestože každá jinak, společné tajemství je ale sblíží a brzy mezi nimi vznikne přátelství na život a na smrt.
Nebojácná, extrovertní Tully je pravým opakem uzavřené, přemýšlivé a nesmělé Kate, jako kamarádky ale dokážou držet při sobě v dobrém i zlém. Léta plynou, z dívek se stávají ženy a jejich životy, v nichž se zrcadlí proměny americké společnosti a popkultury, se přehoupnou do dospělosti. Ctižádostivá Tully chce dobýt svět a všem (v první řadě své nepřítomné matce) dokázat, že za něco stojí, kdežto Katiny touhy jsou mnohem skromnější. Zůstanou kamarádkami i poté, co se každá rozhodne vydat vlastní cestou, na níž pro tu druhou nezbývá příliš místa? Obstojí jejich přátelství ve zkoušce času a překoná všechny nesnáze, nedorozumění a drobné i větší zrady?
Román Děvčata z Firefly Lane na prostoru více než třiceti let mapuje vztah dvou zcela rozdílných žen, které však – snad právě díky vzájemným odlišnostem – pojí nesmírně silné pouto. Jejich příběh, v němž nechybí komické chvilky ani dojemné okamžiky, je tak především velkolepou oslavou ženského přátelství.

Tak jo, nejdříve začnu přiznáním. Od Kristin Hannah jsem nic nečetla. Ale hodně o ní slyšela, a jak jsem pak sama zjistila, její knihy jsou brzy beznadějně vyprodané, takže když se mi naskytla možnost mít na recenzi její nejnovější knihu Děvčata z Firefly Lane, vůbec jsem nepřemýšlela a ihned se té šance chopila. A nemohla jsem udělat lépe…

Hlavní hrdinky celého příběhu jsou dvě dívky, Tully a Kate. Potkáte je, když jsou mladé, náctileté slečny, které začínají ochutnávat život a svobodu. Každá je naprosto jiná. Zatímco Tully nepoznala mateřskou lásku a nemá pořádný domov, Kate žije v milované rodině, se sourozencem, jejich dům je opravdový domov. Co ty dvě spojí? Přátelství. A to se s nimi táhne dalších více než 30 let. I když jim každé život a osud přidělí jiné cesty, jiné partnery, jiné sny a jiná splněná přání, pořád to jsou Děvčata z Firefly Lane, které zůstanou kamarádky až na věky věků.

Když si přečtete můj krátký odstavec, o čem příběh Děvčata z Firefly Lane je, tak si řeknete, že tohle bude nuda. Sledovat osudový vztah dvou kamarádek, který přetrvá. Ale právě to přetrvání, to, jak se dívky a později ženy k sobě chovají, co se jim a kdo se jim postaví do cesty, co je rozdělí a přitom nerozdělí, co je pro ně osudové a co ne, to bylo něco naprosto úžasné a autorka jejich životy vyšperkovala tak, aby to bylo pro čtenáře (tedy když ne pro všechny, tak pro mne určitě) zcela fenomenální, dokonalé, čtivé a emočně skvostné. Ani na minutu jsem neměla čas se nudit a každou stránku jsem prožívala s Tully a Kate. Jedna z mála u knih, u kterých jsem si řekla „ne, takto to skončit nemůže a nesmí“.

„Později, když už ležela v posteli a hleděla do tmy, se jí vybavila jeho slova a to, jak se tvářil, když je pronášel.
Přece jen si jí dnes aspoň trochu všiml.
Možná všechno nebylo tak beznadějné, jak si myslela.“

Věřím tomu, že Děvčata z Firefly Lane dlouho nic nepřekoná. A to nejen příběhem, ale hlavně tím, jaké emoce ve mě děj vyvolával. Jako matka dvou dětí jsem nesmírně prožívala Kate a její problémy, jako žena jsem prožívala Tullyin úspěch na plné obrátky a jako čtenářka jsem nejednou probrečela pár stránek. Přemýšlela jsem, kdy jsem naposledy potřebovala tolik papírových kapesníků a bylo to hodně dávno. Tento román mě rozložil na částice a mám pocit, že Tully a Kate znám jako své vlastní boty.

Děvčata z Firefly Lane je románem, o kterém bych se mohla rozplývat dál a dál. Popsat do sebemenšího detailu, o čem to je, klidně si s někým sednout na kávu a mluvit o Tully a Kate, jako by to byly moje staré známé. Kdybych mohla, dala bych knize nekonečně hvězd, tohle je top. Pro mne nejlepší příběh tohoto roku! <3
A ještě pro koho je… Pro všechny, ale nejvíce ji ocení už ženy, co něco mají za sebou, matky dětí, ženy, které ví, co je to pravé přátelství mezi ženami.

Za recenzní výtisk děkuji portálu Dobré knihy, kde si knihu Děvčata z Firefly Lane můžete zakoupit.