Dívky, které přežily holokaust – Anna Herbich

Autor: Anna Herbich
Nakladatelství: CPress
Počet stran: 272

„Musíme nahlas mluvit o tom, co se stalo. Přinášet svědectví o hrůzostrašných zločinech, které způsobil člověk člověku. Ale taktéž musíme optimisticky hledět do budoucnosti. Dělat všechno proto, aby se to nikdy neopakovalo.“

„Řekla jsi mi, že chceš žít…“ – uslyšela Zosia od své matky. A pak společně uprchly z koncentračního tábora Majdanek. Více než 70 let po konci války se rozhodla vyprávět svůj příběh – stejně jako 6 dalších žen, které jejich židovský původ odsoudil ke ztrátě dětství a boji o život. Vyrůstaly v dobách míru a nyní musely čelit hrůzám. Postupně ztrácely své milované. Byly týrány a znásilňovány. Žily v neustálém strachu. A přesto přežily. Protože vůle žít je nakonec silnější než vůle zabíjet.

Dívky, které přežily holokaust je soubor sedmí příběhů sedmi polských žen, které zažily hrůzy druhé světové války a o to hůř, všech sedm bylo v té době malými dívkami, holčičkami, a k tomu ještě židovského původu.
Jak se na nich podepsaly všechny hrůzy, které zažily, jak se vypořádaly se ztrátou rodin a všech blízkých, jak dokázaly najít sílu žit a jak vůbec dokážou najít sílu o tom všem podat svědectví?

Danuta, Niusia, Agata, Aleksandra, Zosia, Krystyna, Inka. Toto jsou jména sedmi statečných, silných žen, které vám nejen poskytnout jejich životní příběh a cestu, jakou jim připravila jejich vlastní minulost, ale také díky fotografiím vám ukážou, jaké byly, kým byly obklopeny a dají vám nahlédnout do svých životů skrze fotografie, které jim v tomto příběhu dodávají jakýsi punc nedosažitelnosti. Díky těm fotkám jsou pro mne totiž ženy téměř až bohyně, nadpozemské víly, které dokázaly přežít v hrůzných podmínkách, dokázaly doslova smrti ukázat prostředníček a přežít – a co víc, žít dál svůj vlastní život, nejen přežívat. Jsou to prostě Dívky, které přežily holokaust.

„Jednotky složené z německých esesmanů, ukrajinských wachmanů z Trawniků a příslušníků Židovské pořádkové služby začaly pročesávat prostor ghetta. Chycené Židy přiváděly na plac k selekci. Tam se odehrávaly dantovské, srdcervoucí scény. Část lidí, kteří byli uznáni za práce neschopné, byla na místě zastřelena a část byla deportována do táborů. Děti byly vytrhávány matkám z náručí a zabíjeny.“

Všech sedm příběhů je zajímavých, jak taky jinak, ale každý je jiný. Jedna dívka se potýkala s hrůzami přímo v Osvětimi, jiná dívka sledovala vše z venkova, jiné z ulic, z kanálů, z úkrytů, o kterých byste ani neřekli, že úkryty můžou být.
Další dívka zase zjistila svůj osud a svou „pravou totožnost“ až po válce, protože byla novorozencem, když druhá světová válka ukázala, jaké zlo ji ovládá.

Dívky, které přežily holokaust jsou příběhy, které autorka dokázala zpracovat od přeživších tak, aby každý řádek, každé slovo, každé písmeno, mělo svůj smysl v celém tom vyprávění. Aby čtení nebylo zdlouhavé, abyste při čtení cítili tu sílu žen a tu touhu žít dál, tu touhu přežít a mít naději na nějakou budoucnost.

Takže pokud patříte mezi čtenáře, kteří jako já, vyhledávají tuto literaturu, můžu Dívky, které přežily holokaust doporučit všema deseti. Vím, že žen i mužů, kteří přežili je více, než těchto sedm, dnes už dam, ale i za tyto děkuji, protože měly odvahu oživit své vzpomínky na období, které pro ně nebylo ani trochu krásné, ani veselé. Jen plné utrpení, ztrát a strachu. Za to jim patří obrovský dík.