Freya & Huldar VI. – Ticho – Yrsa Sigurdardóttir

Autor: Yrsa Sigurdardóttir
Počet stran: 416

„Freya nebyla sama, kdo čekal na Erlu. Vedle ní se jako další ve frontě o zeď opíral Gudlaugur. Dveře Erliny kanceláře byly na škvírku pootevřené a vycházelo z nich šumění rozhovoru, který se nekonečně táhl a táhl.
Gudlaugur zavřel oči, jako by měl každou chvilku usnout, ale nebyl ani zdaleka jediný. Když Freyja procházela prostorným oddělením k Erlině kanceláři, všichni, které míjela, vypadali vyčerpaně: zhroucení na židlích, oči zarudlé od zírání do obrazovek, a přitom obvykle připomínali spíš děti z plakátů podporujících vzorné držení těla. Každý stůl zdobil hrnek od kávy, v některých případech dokonce celá sbírka.“

Uprostřed chladného dne v Reykjavíku zmizí z kočárku u luxusní vily spící nemluvně a na jeho místě leží cizí mrtvé dítě.
O jedenáct let později objeví detektiv Huldar se svou nadřízenou Erlou v kufru odstaveného auta v Reykjavíku části rozsekaného ženského těla. Co tu ale chybí, je hlava oběti. Vyšetřovací tým, do něhož už oficiálně patří i dětská psycholožka Freyja, se pustí do vyšetřování jednoho z nejtěžších případů, který je stále zamotanější, vrací se do minulosti a jeho vyřešení se zdá být v nedohlednu.
To těžce nese Huldarova těhotná nadřízená Erla. Dře dnem i nocí, protože se bojí o své místo i reputaci, pokud případ nestihne včas vyřešit. O svém těhotenství, stejně jako o otci dítěte se ale odmítá bavit. Mezi Freyjou a Huldarem stále „něco“ je, mají však dohodu, že své soukromí nebudou tahat do práce. Vše ještě zkomplikuje nečekané obvinění Freyji z porušení policejního protokolu. A vůbec není jisté, zda jí Huldar bude schopen pomoci.
V Tichu, posledním dílu série Freyja & Huldar, si hlavní hrdinové nejen sáhnou na své dno, ale budou muset pro vyřešení několika případů v jednom spojit své síly, aby překonali hradbu mlčení, skrývající mnoho zlého.

Znáte ten pocit, když se musíte se svým oblíbeným, případně svými oblíbenými hrdiny, rozloučit a naposled si něco přečíst a víte, že už to končí? Že žádný další díl nebude a vy tak nějak jste smutní, protože tohle nechcete? Tak přesně tento pocit prožívám právě teď já. Freya a Huldar mi neskutečně přirostli k srdci, každý příběh byl skvěle a mistrně vystavěn a Ticho dodalo všemu tu luxusní pomyslnou třešničku na dortu. A ač jsem smutná, jsem samozřejmě naprosto nadšená z celého příběhu. Skvělé!

V knize Ticho patří první kapitoly k jedenáct let starému případu, kdy z kočárku bylo rodičům ukradeno dítě, které se později našlo mrtvé.
A následující kapitoly jsou o jedenáct let později, kdy jsou v kufru auta nalezeny rozřezané ostatky těla ženy a pomocí různých stop a indicií se bude Huldar, Freya a policie obecně dostávat do minulosti, budou hledat informace i z případu ukradené a mrtvého dítěte.
Jak tohle spolu souvisí? Na to už se podívají detektiv a psycholog společně s ostatními kolegy, které znáte z předešlých knih.

Freya se stává v knize Ticho právoplatnou členkou policejního sboru. Ale ze začátku to vypadá, že její práce bude nudná, bude ji málo a začíná přemýšlet, jestli to nebyla chyba. Ovšem jen do chvíle, než se objeví tělo v kufru auta. Tento případ ji dá dost zabrat a můžu vám slíbit, že nejen jí samotné.
A Huldar samozřejmě také ukáže své silné a vlastně i slabé stránky. Co se mi na příběhu ohromně líbilo, tak byl fakt, že autorka zapojila oba hlavní hrdiny opět stejným podílem, a z vedlejších postav nezapomněla na nikoho známého, takže vám nebude nikdo chybět.

„Je teď ta správná chvíle? Naskytne se vhodnější okamžik než teď, aby přiznala rodičům, co udělala? A co kdyby si po tom odhalení vzala otce stranou a odbyla si s ním rozhovor o jeho posledním úletu, kterému se oba tak pečlivě vyhýbali?
Ale než přehoupla nohy na zem a sedla si na okraj postele, impulz odezněl.
Ne. Ještě ne. Otec se z toho ještě nevzpamatoval. A matka se zrovna postavila na nohy.
Později. Později se najde vhodnější chvíle.“

Ticho je posledním dílem ze série s Freyjou a Huldarem, to slyším a čtu na každém kroku. A proto se mi líbí konec, o to víc, když vím, že už to dál pokračovat nebude. Autorka se držela scénáře thrilleru, takže rozhodně nečekejte žádnou sladkou, červenou knihovnu, té se určitě nedočkáte. A já jsem za to děsně ráda, takto to působí naprosto skvěle a tajuplně, dramaticky, ostatně jako celá série.

A v posledním bodě bych ráda zdůraznila, že u této autorky se není důvod bát počtu stránek. Ač třeba patříte mezi čtenáře, kteří nevyhledávají tlusté knihy, tak tady na tohle zapomeňte a směle se pusťte do čtení. Nejen Ticho, ale i předchozí díly jsou nesmírně čtivou záležitostí a stránky vám budou pod rukama ubíhat rychle, téměř rychlostí světla. Například já po přečtení měla pocit, že jsem přečetla sotva 100 stránek a ne 400, jak tomu bylo doopravdy.

Pokud jste se právě rozhodli, že zkusíte dvojici Freyje a Huldarovi dát šanci, začněte rozhodně prvním dílem. Hrdinové se vyvíjí, tak stejně jejich vztah, pracovní vztahy například s Erlou taktéž, a jak jsem trochu prozradila na začátku, Freyja dokonce změní pracovní pozici úplně. Proto je důležité číst popořadě, aby vám ani ta drobná nuance neutekla a vy tak mohli prožívat čtení této série na maximum.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Ticho můžete zakoupit.