Hříchy mocných – Eva Ava Šranková

Autor: Eva Ava Šranková
Počet stran: 238

„Láska umí dělat divy, má však i odvrácenou tvář, jejíž podoba je žalostná.“

Čeho všeho je člověk pro lásku schopen? Zejména v době, kdy státní či rodinné zájmy a především touha po větší moci, převládly nad přirozenými lidskými city. Ani lidé z královských nebo vévodských rodin nemívali na růžích ustláno; patřit k členům aristokratického rodu nebylo vždy příjemné a už vůbec ne šťastné. Historický román Hříchy mocných nabízí lidské osudy a komplikované vztahy plné intrik, nenávisti a zla z období italské komuny, rozepří a bojů v severní Itálii, ale rovněž zachycuje události stoleté války. Ta ve 14. a 15. století přivedla Francii na pokraj neštěstí. Jako čistý pramen působí na čtenáře vášnivý a upřímný milostný vztah osudem zkoušené Francesky di Valleta, jež se proti vlastní vůli musela stát ženou tyrana „s dobrým jménem“ Henryka de Mosella. Franceska opustila rodnou Itálii a odjela přes Savojsko do Lotrinska, kde ji netrpělivě očekával budoucí manžel a pán. Krásná žena, zbožňovaná nejedním urozeným mužem, našla své největší štěstí i trýzeň v hluboké lásce k Enzovi di Challant, svému příteli z dětství.
Jak asi skončil příběh mladé ženy, která život zasvětila lásce v době, která ženám nepřála? Vždyť pro mnohé z nich byl právě manžel největším nepřítelem…

Eva Ava Šranková (1974) se narodila a žije v Nitře. Je autorkou historických milostných románů zaměřených na evropské dějiny středověku a členkou Literárního klubu Janka Jesenského v Nitře. přesto, že její romány se nevyhýbají obrazům krutostí, kterých se dopouštěla středověká společnost beroucí do úst slova: Deus lo vult! (Bůh to chce!), autorka pod hromadou špíny, násilností a intrik objevuje ukrytou krásu a lásku, která je ústředním tématem jejích knih.

Hříchy mocných je historickou romancí v pravém slova smyslu. Vybrala jsem si ji ke čtení hlavně kvůli kouzelné obálky, ale také z části proto, že já a historické romance jsme neměly spolu tu čest (alespoň tedy pořádně), a z příběhu jsem uchvácena. Nevěřila bych, kolik informací, ale také bolesti, lásky, touhy a historických reálií dokáže autorka do děje dostat, ale tak, aby to působilo přirozeně.

Hlavní hrdinkou příběhu, který se na stránkách odehrává, je Franceska, jejíž matka byla po jejím narození odstraněna do kláštera. Franceska ovšem o svém narození a okolnostech nic neví. Do příběhu už vstupuje jako dospívající dívka, skoro žena, která je až po uši zamilovaná do Enza. Ale její otec, nedbaje na její přání a touhy, ji provdá proti její vůli muži jménem Henryk de Mosella. A Francesce začíná nejen jí nenáviděný tvrdý a krutý život, ale po nějaké době i útěk za tou pravou láskou, ovšem musí také hodně obětovat. Zda to zvládne a jaké budou oběti, se dozvíte v tomto podmanivém románu.

Musím konstatovat, že Hříchy mocných je skvělou knihou pro ženy, které chtějí tak říkajíc nakouknout pod pokličku partnerských, ale i rodičovských vztahů v letech 1386 až 1412 třeba v Lotrinsku, Savojsku…
Líbilo se mi, s jakou vervou a přitom jednoduše autorka dokázala upoutat mou pozornost, co se týkalo rodinných poměrů. Z filmů a jiných knih to mám dost zkreslené a byla jsem vyvedena z omylu. Sňatky z rozumu, jak se tomu někdy říká, aby získali více politické moci, větší území, více bohatství, muselo být trýznivé pro ženy, zvláště pro ty, které lásku potkaly jinde, než jaká jim byla „přidělena“ a vnucena.

„Jistě, neříkám, že v Evropě nejsou dobré školy a učenci, přesto, když se, pane, zamyslíme, nebýt invaze Arabů, náš svět by přišel o mnohé! Jen si uvědomte: v arabském Španělsku existuje od jedenáctého století sedmnáct vyšších škol a sedmdesát knihoven, přitom ve stejném období jich ve zbytku Evropy bylo jen několik, nejznámější v Paříži a Salermu. Pravdou zůstává, že dnes jich je mnohem víc, ale významný posun ještě nenastal…“

Líbilo se mi, jak se v knize objevovaly určité historické momenty, dny, které ovlivnily minulost zemí, jako třeba Francie. Jak lidi, tedy vrchnost, přemýšlela a plánovala různé zásahy a třeba i sňatky, vraždy ve svůj vlastní prospěch.
Je vidět, že autorka rozumí svému řemeslu. Umí propojit historické fakta s příběhem, který chytne za srdce snad každou čtenářku. Dalším nesporných plusovým bodem je i to, že se díky čtení může každý čtenář obohatit o informace, které by jinde nezískal.
A vůbec by mi nevadilo, kdyby měla kniha více stran a některé věci byly více rozvedeny. Někdy jsem měla až pocit, že jsem o něco ochuzena. 🙂

Hříchy mocných není ovšem jen o politice, ale také o trápení žen, které musely poslouchat, na slovo a bez odmlouvání, svého svrchovaného pána. Pokud se některá provdala bez lásky a z donucení, bylo to špatné. A pokud to ten muž věděl, nebál se dát to své ženě najevo. Bylo to kruté, v dnešní době, kdy si už ženy umí dupnout, je to téměř nemyslitelné. Píšu téměř, protože ne každá žena si umí prosadit svou, ale i přesto…
Některé části románu mne naprosto rozčílily, ale každá doba má své pro i proti.

Dámy, ženy, čtenářky, které máte rády nádherné příběhy, odehrávající se v minulých dobách, které máte rády romány, jež mají hloubku a smysl, tak se začtěte do této knihy. I když není příběh nijak dlouhý, i přes to málo stránek, dostanete pořádný kus dobrodružství a neštěstí, které hlavní hrdinka musí podstoupit, aby aspoň jednou v životě měla to, co si přeje mít.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si knihu Hříchy mocných můžete zakoupit.