Jak se dědí tajemství – Barbara O´Nealová

Autor: Barbara O´Nealová

„Poslední kapkou po všem tom neštěstí byla mámina smrt. Dostala zápal plic, těsně po Vánocích. Nebylo to žádné překvapení, problémy s plícemi měla už deset let. Překvapení ale bylo, že na něj zemřela, tiše a rychle, během dvou týdnů.
A já jsem pak v její pracovně našla dopisy od právníka z Anglie, čím dál naléhavější, ohledně postupu v právní záležitosti, o které toho zjevně věděl spoustu, ale já nic.
Následoval telefonát a teď sedím tady, nad talířem s rybou a hranolky, ve vlhkém pokoji anglického hotelu, a místní mě oslovují „lady“.“

Svět Olivie Shawové, uznávané recenzentky jídla ze San Franciska, se obrátí vzhůru nohama, když po smrti své matky zjistí, že je dědičkou nejen starého anglického panství, ale i šlechtického titulu, který k němu náleží. O svých kořenech neměla do té doby ani ponětí. A tak se, truchlící nad ztrátou milované matky a zároveň zmatená tím, že se tak zásadní věc nedozvěděla přímo od ní, vydává za oceán.
Na anglickém venkově si Olivie připadá cizí a plánuje, že zde pouze vyřídí potřebné formality a co nejdříve se vrátí do Ameriky. Stačí však jediný pohled na dechberoucí panství Rosemere Priory a Olivie hned pochopí, proč se dům, byť zanedbaný a poznamenaný časem, tak často objevoval na matčiných obrazech.
Vždycky si myslela, že ty nádherné zahrady plné růží, rozlehlé pozemky a hluboké lesy jsou jen dílem matčiny fantazie. A nyní tohle čarovné místo plné duchů jejích předků promlouvá i k ní. Není jí vůbec jasné, proč se jí o tom všem matka, s níž si byly tak blízké, nikdy nezmínila.
Začíná tedy sama zkoumat minulost vlastní rodiny a jejího starobylého sídla, ukrytou pod nánosy prachu, za opadávajícími zdmi a alžbětínskými okny porostlými zelenou révou a především ve vzpomínkách místních pamětníků – a přitom postupně odhaluje celou pravdu o tom, proč matka z překrásného domova kdysi dávno odešla.
Olivie se ale musí hlavně rozhodnout, jaká budoucnost čeká Rosemere i ji samotnou. Najde v sobě sílu překonat osobní nepohodlí a těžkosti a přijme výzvu zachránit dědictví, po staletí předávané z generace na generaci?
Nejdříve ze všeho ale musí rozplést nitky vlastní minulosti…

Jak se dědí tajemství je krásný román, kde se skloubí historická a moderní aristokracie. Poznáme, jak se časem mění, ustupuje do pozadí, ale přesto si drží své pravidla a zákony. A že vlastnit zámek, hrabství či anglické panství není báječná věc, jak si mnozí z nás myslí.

Olivie Shawová je dcerou malířky a ilustrátorky dětských knížek, žije s malířem a sama píše do kulinářského časopisu a trochu maluje. Její život v San Francisku zdá se nemá chybu a tak přichází zlom. Vždy, když si myslíme, že je vše jak má být, přijde trhlina. Olivie má nehodu, umře ji milovaný pes a následně ztratí i matku. Jedinou rodinu, kterou má. Kromě domu, kde vyrůstala a obrazů zdědí Olivie panství s ním i šlechtický titul nedaleko Londýna. Když dorazí ke svému dědictví, zjišťuje, že je opuštěné několik desítek let, stačí málo a spadne samo. Opravit něco takového je otázkou výhry ve sportce a to třikrát za sebou hlavní cenu. Olivie se pouští do prozkoumávání svého dědictví a možností, které má. Na této cestě, která měla být krátká, potkává poslední hádanku od své matky, spoustu tajemství a hrstku skvělých lidí. Protože je od malička zvědavá a nedokáže si představit, že by nezjistila proč její matka opustila svůj aristokratický život a utekla do Ameriky, kdo byl její babička a strýc, stává se z její návštěvy anglického venkova dlouhodobá záležitost a Olivie se stává hraběnkou z Rosemere.

Příběh Jak se dědí tajemství je o životě americké ženy před čtyřicítkou. Svobodná a bezdětná. Musím říct, že v každém románu očekáváte nějaké milostné vzplanutí, trojúhelník či nevěru, proto se mi moc líbilo, že Olivie nemá tyto pevné závazky. Aristokracie je zde popsána jako každá jiná rodina s problémy, jen samozřejmě opletena tajemstvími, protože se nesmí dostat na veřejnost. Takže vás čeká pár záhadných zmizení, koster, duchů a kostlivců ve skříni. Do toho je zakomponována problematika aktuální doby. Chamtivý přítel, krádež a finanční problémy. Musím říct, že tohle neobyčejné propojení mě velice zaujalo. Není to jen sem tam zmínka o minulosti, každou kapitolou, stránkou, větou jste stále v ní.

„Peníze z toho budu mít jen tehdy, když to prodám.“
„Tak to prodej.“
„To neudělám,“ řekla jsem a došlo mi, že to myslím vážně. Smrtelně.
„Stejně, jakou hodnotu mají obrazy tvý mámy? Klidně další milion.“
„Nechci je prodat.“
„Budeš se muset nějak rozhodnout, Olivie. Všechno nemůže být po tvým.“

Kapitoly jsou krátké, velmi čtivé a běží jako po másle. Moc mě čtení bavilo. Dostane se vám nadšení i zklamání, jste vtáhnutí do příběhu a prožíváte tu lásku s Olivií. Jediné, co mě trochu odtrhávalo od zasnění byla nespisovná řeč hlavní hrdinky. Nějak mi to nezapadlo do konceptu. Chápu, že je Američanka v Anglii a asi bylo potřeba rozlišit jazyk nějakým dialektem, i když obě národnosti mluví anglicky, ale asi by příběhu pomohlo, kdyby mluvili stejně. Olívie by pak nemluvila nespisovně jako nějaká puberťačka.

Poslední věc, která příběh knihy Jak se dědí tajemství staví vysoko v mém hodnocení je, že se dostanete i k jídlu. Nadšení Olívie k jídlu, její přístup, popis a ochutnávání vás dostane do situace, že přemýšlíte jaké to je a dostáváte chuť něco takového vyzkoušet. Některé pokrmy jsou tam i popsány, jak si je připravit, i když ne do všech detailů, takže vás může inspirovat i v kuchyni nebo k vyzkoušení indické kuchyně.

Pokud patříte do skupiny čtenářů, kteří dávají přednost románům z přítomnosti nebo naopak pouze historickým a říkáte si, že vás ta druhá varianta nebaví, tak Jak se dědí tajemství je román přímo pro vás.
Úžasným způsobem je zde minulost a přítomnost propojena tak, že vás nebude nudit. Dostanete to své, plus velmi čtivým způsobem i to druhé období. A těm čtenářům, kteří dávají přednost dobrým příběhům z jakékoliv doby knihu doporučuji také, protože splní i vaše očekávání. Jsem ráda, že jsem měla možnost zažít tento literární zážitek a doufám, že se bude líbit i vám.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Jak se dědí tajemství můžete zakooupit.