„V černé se na lovu proháněj,
v bílé zas hold mrtvým lovcům vzdej.
Nevěsta zlatem je oděná,
rudá pak pro svátek určená.
Šat bílý u hranic pohřebních,
modrý při návratu ztracených…“

Kodex lovce stínů je nejlepším přítelem každého mladého lovce stínů, a to již od 13. století, kdy byl publikován poprvé. Nekonečná válka s démony může být velice stresující, a tak není divu, že člověk sem tam pozapomene jemné nuance démoních jazyků nebo tipy na co nejefektivnější zneškodnění raumů.
S Kodexem vás ale podobné patálie trápit nebudou. Nejnovější, sedmadvacáté vydání obsahuje vše, na co si vzpomenete: od historie a zákonů našeho světa přes rady ohledně jednání s podsvěťany až po návod na správné držení stély. Odpovídá na všechny dotěrné otázky nových rekrutů: Co je to pyxis? Proč nepoužíváme střelné zbraně? Jak se čaroděje zdvořile zeptat, kde má znamení démona? Odkud se berou naše zásoby svěcené vody? Kodex je nejobsáhlejší učebnicí geografie, historie, magie a zoologie, která pomůže každému novému nefilim bezpečně proplout krásnými, byť mnohdy krutými a nebezpečnými vodami našeho světa. Toto vydání bude již brzy k mání ve všech knihovnách světových Institutů a také v obchodech, které civilové nazývají „knihkupectvími“.

Jednu dobu jsem to měla jednoduché. Čekala jsem jen na pozvání do Bradavic. Po nějakém čase to začalo být složitější, čekala jsem nejen na přijetí do školy čar a kouzel, ale také na vstupenku na Caraval. A teď jsem v pasti úplně, čekám ještě k tomu na to, že někdo otevře u mě doma portál a já se budu moct přemístit do Idrisu! Jelikož se právě v tuto chvíli považuji za Lovce stínů a jejich Kodex znám téměř dokonale.

Když se mi do rukou, někdy v roce 2013, dostaly Nástroje smrti, byla jsem naprosto konsternována a co si budem nalhávat, i zamilována do hlavních hrdinů. A díky tomu, jak moc mi všechny knihy přirostly k srdci, tak Kodex lovce stínů je pro mě jakousi mantrou, určitým grálem všeho. Posunuje mou lásku ke Clary, Jaceovi, Simonovi a ostatním ještě na vyšší level (jestli je to vůbec možné).

V této knize si všichni fanoušci Nástrojů přijdou na své. Troufám si říct, že je to nezbytná kniha, kterou by měl mít každý lovec v knihovně. Autoři nás na stránkách provedou celým světem nefilim a podsvěťanů, vysvětlí všechny možné i nemožné vztahy. Pokud jste tuto sérii četli, hromada věcí vám bude známa, takže si jen osvěžíte paměť a třeba zavzpomínáte. Některé věci jsou ovšem nové, jsou zde poodkryty nejen některé temné zákoutí tohoto světa, ale také zde objevíte informace, které buď v knihách nebyly popsány, nebo byly jen naznačeny.

„Kamkoli půjdeš, půjdu,
kde umřeš ty, umřu i já a tam budu pochován;
ať se mnou Anděl udělá, co chce,
rozdělí nás od sebe jen smrt.
– Přísaha parabátai

Kodex lovce stínů není jen o tom, jak, kdo, kdy, kde a proč, ale také se při čtení pobavíte. Nebudete se jen učit, ale užijete si špičkování Clary, Simona i Jace. Tito tři totiž do Kodexu zapisovali své postřehy, jakoby si mezi sebou povídali a z docela dost věcí si dělali srandu. Takže se při čtení připravte i na to, že se vám rty párkrát roztáhnout v upřímném úsměvu.

Kniha je rozdělena na několik částí, které se týkají určitých věcí. Jako je třeba Zbrojnice nebo Bestiář. Podstatná část je také věnována runám a já už vím, co si nechám v nejbližších dnech vytetovat na nějaké to volné místo na mém těle.
Ilustrace, které se zde nacházejí, má na svědomí spousta umělců a některé jsou opravdu luxusní a velmi povedené. Na konci knihy autorka děkuje všem, kteří si dali práci s kresbami, těm, kterým bych i já ráda poděkovala, protože díky všem těm obrázkům je Kodex pro mě ještě výše na piedestalu.

Kodex lovce stínů je kniha, kterou by měl mít každý, ale opravdu každý fanoušek Nástrojů smrti v knihovně. Je krásný nejen obálkou, ale také svým obsahem. Je úžasné se podívat do světa mých oblíbených hrdinů, kouknout se na to, co se oni v příbězích učili, podívat se zblízka na to, jak všechny jejich nástroje a kouzla a runy fungují. A i přesto, že mi spousta věcí bylo známo, užívala jsem si stránku za stránkou. Při čtení jsem také vzpomínala na to, jak jsem s Clary prožívala její dobrodružství, její vzlety i pády a tak nějak mě svrbí prsty k tomu, abych otevřela Město ze skla. I když nemám čas a mám pocit, že nestíhám číst všechno, co chci, Nástroje smrti mě po přečtení Kodexu lákají neskutečnou, téměř magickou silou.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Booklab/Slovart, kde si knihu Kodex lovce stínů můžete zakoupit.