Rok vydání: 2011
Počet stran: 72

„Borovice, jedle, břízka,
javor, lípa nebo líska,
jasan, topol nebo dub,
chceme je znát coby dup.“

Vítejte v lese, kde bydlí dva pěkně vykutálení skřítkové. Lumpíček je samá lumpárna a Rošťanda vyvádí jednu rošťárnu za druhou. A co teprve když se ti dva seznámí! Naštěstí se včas dostanou do rukou pana učitele. Lesní skřítkové ale nesedávají v lavici jako děti ve škole. Lumpíček a Rošťanda se učí přímo v lese. Seznámí se s lesními zvířaty, naučí se rozpoznávat houby, bylinky a lesní plody a mnoho dalších věcí, užitečných pro skřítky i pro děti.

Lumpíček a Rošťanda je další velmi pěknou a milou pohádkovou knížkou od oblíbené dětské autorky Zuzany Pospíšilové. Je už sice starší kousek, ale neměla by být zapomenuta, protože skřítci, kteří v knížce vystupují, nejen vašim dětem předají pár informací ze zákoutí lesa, ale hlavně jim dají radost, lehké ponaučení a trochu toho úsměvu na rtech.

Knížka Lumpíček a Rošťanda se řadí mezi čtení pro prvňáčky, což už víte, že jsou knihy u nakladatelství Bambook, které mají větší font písma a tím pádem se začínajícím čtenářům budou snadno číst. U nás opět sloužila k předčítání před spaním, zabrala nám dva večery a musím uznat, že synovi se líbila, protože jména obou skřítků pro něj byly srandovní a když jsem se do čtení vžila, změna hlasu pro kluka a holku ho pobavila, tak stejně jako lumpárny, které vyváděli.

„Až najdete smrk, zasadíte hřib smrkový. Pod osiku dáte křemenáče, pod modřín klouzky,“ vysvětlovala jim.
Jakmile se skřítkové ujistili, že mohou jít do lesa sami, zajiskřilo jim v očích. Rozloučili se a už za prvním stromem rozházeli výtrusy. Ale naschvál špatně.“

Lumpíček a Rošťanda je „typickou“ pohádkou pro děti, kde se zlo mění v dobro, i když jako zlo to považovat nemůžu. Oba skřítci, jak Lumpíček, tak Rošťanda zastávají svá jména a provádějí lumpačiny, které dělají ostatním obyvatelům lesa malé, ale nepříjemné problémy.
A korunou všeho je, když přijede policajt na zajíci si pro ně, protože Lumpíček ukradl prkno ze střechy svého strýce, který propadl dírou a zranil se. V té chvíli pro oba skřítky začíná lesní škola, u které, jak jejich učitelé doufají, se oba polepší. Jenže to vypadá, že ani nejen o polepšení nestojí a tím pádem asi budou muset opustit les… Jak to s nimi dopadne? Co myslíte?

Ale krom toho, že budou děti sledovat lumpárny obou skřítků, tak se naučí něco o tom, jaké stromy rostou v lese, co z nich můžou získat, nebo třeba jaké houby jsou jedlé a které naopak zdraví velmi škodlivé. Není těch informací mnoho, takže se nemusíte bát, že by děti byly přehlceny, ani nejsou nijak rozepsány, takže vše ubíhá spíše jako pohádkový příběh než naučná literatura.
Lumpíček a Rošťanda je tou pravou knížkou pro děti, které chtějí zažít v lese dobrodružství a třeba se naučit, jakou houbu jíst a které bobule netrhat. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Bambook, kde si knihu Lumpíček a Rošťanda můžete zakoupit.