Měj mě rád/a – Markéta Hejkalová

Autor: Markéta Hejkalová
Nakladatelství: Hejkal
Počet stran: 376

„Číšník došel k Maunovi. Na nic se neptal a dolil mu plnou sklenici vodky. Kdyby byl aspoň koňak! Ne že by tahle vodka nebyla kvalitní, ale pořád je to vodka.“

Je pondělí odpoledne, začátek léta, začátek dvacátého století. Děti si hrají u rybníka a jedno z nich se málem utopí. Holčička Lina se později vdá za Reinharda Heydricha a z malého Karlíčka vyroste obávaný komunistický prokurátor. A na další dvě holčičky, Terezku a Johanku, čeká obyčejný život: lásky, manželství, děti, radosti, zrady… a smrt, po níž vše začíná jakoby znovu. Román plyne řekou času a v jejích dravých vírech se točí osudy lidí, rodů a generací. Odehrává se v několika zemích, vystupují v něm skutečné i fiktivní postavy a jejich životy se nečekaně prolínají. Dobro a zlo bojují o duši hrdinů nejen ve vypjatých okamžicích vzdoru proti násilí a totalitám, ale i ve všedních dnech. Týden delší než století končí, je neděle odpoledne, začátek léta a začátek jednadvacátého století, děti si hrají u rybníka a jedno z nich se málem utopí.

Markéta Hejkalová napsala osm románů o ženách, které se ztrácejí v cizích zemích a někdy i ve vlastním životě. Kdo je viníkem jejich bloudění? Muži kolem nich, neviditelné ruce za scénou světové politiky, nebo ony samy? Odpověď přinášejí knihy Rudé paprsky severního slunce, Andělé dne a noci, Kouzelník z Pekingu, Důkazy jejího života a další.
Kromě psaní Markéta Hejkalová také překládá z finštiny (hlavně Miku Waltariho a Arta Paasilinnu), pořádá Podzimní knižní veletrh v Havlíčkově Brodě, vede překladatelský seminář na Masarykově univerzitě v Brně a je místopředsedkyně Českého centra Mezinárodního PEN klubu. Její knihy byly přeloženy do angličtiny, němčiny, ruštiny, bulharštiny, albánštiny a srbštiny. Rudé paprsky severního slunce vyšly též jako audiokniha.

Dobro a zlo, dva ptáčci, kteří rozdávají tuto moc, jak se jim zlíbí. Zní to jako začátek nějaké pohádky, ale když se začtete a zjistíte, co všechno se v té době dělo, řeknete si, že to není pohádka, že je to možná skutečnost a navíc o tom rozhodují ptáčci…

Kniha se odehrává v časovém období od roku 1902 až po rok 2017 v několika evropských zemích. Tudíž se v ní objevuje spousta postav, reálných i fiktivních. Na začátku se seznámíme s několika důležitými postavami, které nás budou provázet skoro celou knihu. Božena Číšková, dcera velkostatkáře, Dragan Vojanovič vyřizující tajné úkoly pro svou vládu, Panímáma Masopustová s dcerou Terezkou a synem Lojzíkem, paní Elingová a její dcera Johanka, paní von Osten a dcera Lina a finská spisovatelka Anni Swan s rodinou. někteří jsou společní známí, někteří se postupně spojí ve svazku manželském. Jejich životy se prolínají a někdy je to hodně zmatené. Každopádně prožívají problémy své doby, prvně rodiče, pak jejich děti a jejich děti. Nakonec je tam tolik postav, že jsem se musela vracet, abych věděla kdo je kdo. Po dvou třetinách knihy jsem už byla úplně mimo a začínalo mi to hodně vadit.

„Musíme nejen kultivovat obecný vkus, ale také burcovat veřejné mínění“, skončila šedovlasá paní a znovu se ozval vlažný potlesk. Mladík vedle Boženy zvedl ruku a vstal. „Kultivovat obecný vkus a burcovat veřejné mínění nesmíme, sociální témata nemají v literatuře co dělat a kontakty se zahraničními kolegy ať udržuje ten, kdo na to má čas a peníze. Literatura je duch, ne hmota“, řekl a posadil se.“

Kapitoly jsou vždy nadepsané dnem a rokem. Takže, co víte vždy jistě, je časový údaj, pokud se ovšem nevyznáte moc dobře v historii a nepoznáte to z různých politických událostí, které jsou v knize popisovány. I když v každém roce, o kterém je zde řeč, se neobjevují všechny postavy, ale vždy jen některé, stačí to, aby jste věděli, co se s nimi děje.
Tohle se mi naopak zase líbilo, i když se se třeba potkala s Linou až po několika letech, věděla jsem, co s ní je. Takto je to napsané na jedničku.
A hlavní děj – vývoj dění ve dvacátém století – je plynulý, a přesto, že o něm pokaždé vypráví jiná rodina, budete mít dokonalou představu, jaké to bylo a co se dělo.

Knihu doporučím lidem, kteří mají rádi historii a vznik našeho státu od počátku a rádi si to přečtou i v románu, ne jen v literatuře faktu. Ale také ji doporučím těm čtenářům, kteří mají rádi složitější knihy a příliš neholdují oddechovkám.

Děkuji autorce za recenzní výtisk a knihu si můžete objednat přímo tady.