Naplněná proroctví – Jaromír Jindra

Autor: Jaromír Jindra
Počet stran: 224

„Lidí po potopě rychle přibývalo, a když jich bylo jako písku v poušti, rozhodli se, že postaví věž, která jim umožní vstoupit do nebe. Bránu boží. Hvězdopravci, kteří dovedou číst v nebeských znameních, zjistili den vhodný k zahájení stavby a předpověděli, že Brána boží se stane místem, kde lidé pochopí velikost boží jedinečnosti.“

Věštby vždy lákaly a lákají i dneska… Kdo by rád nepoznal, co ho čeká? Nebo celé lidstvo? Vybrali jsme na dvě desítky příběhů, které vyprávějí (třebaže fiktivní) přímí účastníci dávných i novějších proroctví, jež se skutečně vyplnila. Dočtete se třeba o vraždícím rytíři von Kahlbutzovi, jenž dosáhl osvobozujícího rozsudku po své přísaze: „Pokud neříkám pravdu, nechť moje tělo nikdy nezpráchniví!“; o umírajícím lvu Mohamedovi, jenž se loučí s císařem Rudolfem II., a současně ho zve na setkání o několik dní později; o Albrechtovi z Valdštejna a Keplerově horoskopu; o „šílené“ věštbě vybízející Athéňany, aby se bránili za dřevěnými hradbami; o Zimním králi, jenž neuvěřil věštbě a vědomě dělal, před čím ho varovala; o Rasputinovi a výstřelech v domě Ipatěva a mnoho dalších…

Jaromír Jindra je původní profesí novinář. Literatuře se začal věnovat teprve na přelomu tisíciletí. Jeho tvorba je poměrně rozmanitá a zahrnuje literaturu faktur, knihy pro děti a mládež a historické romány, na něž se v posledních letech specializoval. V době, kdy aktivně působil jako novinář, se výhradně věnoval odborným publikacím (obor filumenie). V roce 2019 získal za historický román Válka královen ocenění Zeyerův hrnek.

Přiznám se, že kniha Naplněná proroctví mi nějakou dobu ležela na poličce, a já pořád neměla touhu ji otevřít. Ale včera uzrál čas a asi v pravou chvíli, protože jsem ji doslova zhltla na jeden zátah.
Vždycky mě zajímaly tajemné věci, a zajímají dál, a mezi tyto věci řadím i věštby jako takové, protože někdy dokázali věštci nemožné. Byla jsem velmi mile překvapena, jak se autor pustil do příběhů, které jsou ve svých faktických bodech čtenářům známé, a ač pomocí fiktivních postav, dokázal napsat vyprávění, u kterého nebudete o ničem pochybovat a věřit každé řádce, každému slovu.

Kniha obsahuje 22 příběhů, které jsou seřazeny od nejstaršího po nejmladší. Jako první je Faraónův sen, který se odehrává v Egyptě v 17.století př. n. l. a jako poslední je uvedena povídka z Ruska, z roku 1918 s názvem Jedenáct výstřelů.
Po minulé recenzi se budu opakovat, ale nebudu vám popisovat, o čem příběhy jsou, protože tím, jak jsou krátké, bych prozradila mnoho a to nechci.
Ale napíšu, že autor vše vymyslel skvěle, tak, aby to čtenáře bavilo, aby nad tím sami přemýšleli. Nejednou jsem si hledala nějaké další informace, sice mne to zdržovalo od čtení, ale aspoň jsem o něco chytřejší. 😛

Co se mi líbilo na složení všech vyprávění, tak je to, že nejdříve si jako čtenář přečtu smyšlený příběh, s fiktivními hlavními hrdiny, ale s pravdivými místy, a pak, po celém přečtení se dozvím faktické údaje o věštbě, tak jak se dochovala do dnešních dní. Někdy je zde i vysvětleno více, aby čtenář pochopil celé vyprávění do sebemenších detailů. Přiznám se, že některé věštby jsem neznala, nebo pro mne byly méně známé, jen tak něco, takže jsem ráda, za oboje.

„Všichni o nich můžete jen snít. Jedni tvrdí, že hvězdy jsou pouhá světélka na nebeské klenbě, přesněji řečeno na její nejvzdálenější sféře. Dlužno dodat, že tento názor zastává církev svatá a neměli bychom tedy o něm pochybovat. Někteří kacíři, jako třeba ten polský kněz Koperník, však přicházejí se znepokojivými myšlenkami. Podle nich jsou hvězdy ve skutečnosti cizí, velice vzdálená slunce…“

V knize Naplněná proroctví najdete takové věštby, jako je stavba babylonské věže, smrt Caesara, gordický uzel nebo třeba věštba ohledně habsburského trůnu.
Mi osobně se líbily ty nejstarší věštby, z nichž jsem si mnoho pamatovala ze školy. Ty mladší už jsem neznala, a tam jsem zase našla nové informace, takže můžu říct, že čtením této knihy jsem vyhrála.

Autor umí psát. Myslím to tak, že jeho styl se příjemně čte, nic nezadrhává a dokáže čtenáře upoutat. Přemýšlím, jestli bych knize něco vytkla, ale není co. Už mám doma další autorovu knihu s názvem Proroctví staré vědmy a nemůžu se dočkat, až se dostane na řadu.
Jestli máte kolem sebe někoho, koho zajímá historie nebo starodávné věštby, tak Naplněná proroctví je skvělý dárek a nejen pod stromeček. Věřím, že se to bude líbit i mladším čtenářům – kterým to může zpříjemnit školní učivo – myslím tím dějepis. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si můžete Naplněná proroctví zakoupit.