Naslouchej noži – Patrick Ness

Autor: Patrick Ness
Nakladatelství: Booklab/Slovart
Počet stran: 455

„Znovu na mě podívá, nebrečí, neusmívá se, na tváři má prázdnej výraz jako vždycky. Po chvíli projde kolem mě, zpátky podél stop, kudy táhla těla, míří ke dveřím, který jsem viděl otevřený po straně vraku. vyjde po schodech a zmizí uvnitř.“

Prentisstown není jako jiná města. Nepřetržitý, ochromující a všudypřítomný Hluk způsobuje, že každý zde slyší myšlenky všech ostatních. Neexistuje soukromí. Neexistují tajemství.
Todda Hewitta dělí měsíc od třináctých narozenin a nečekaně narazí na místo, kde vládne naprosté ticho. V jeho světě není něco takového možné.
Todd nechtěně objeví věci, které měly zůstat navždy ukryty, a musí prchnout, aby si zachránil holý život.
Je ale možné pronásledovatelům uniknout, když kvůli Hluku slyší každou jeho myšlenku?

O této sérii jsem už párkrát slyšela, navíc jsem zjistila, že ji vlastním i v dřívějším vydání, které má na svědomí jiné nakladatelství. 🙂 Nikdy na ni nebyl čas, chuť… však to znáte. A proto je skvělé, že se Booklab rozhodl tuto sérii převydat, protože jsem se konečně mohla dozvědět, co čtenáře na této sérii baví a proč si čtení tak užívají. Takže jsem se vrhla na první díl s názvem Naslouchej noži.

Todd je mladý kluk, sotva třináctiletý, který žije ve městě samých mužů. Jo, dámy, tohle je sen každé ženy – muži si sami perou, vaří, uklízí, pracují… 🙂 Ale tím taky ten pomyslný sen končí, protože ženský rod nemá v jejich světě co dělat. Prostě a jednoduše vyhynul. Todd vyrůstá u svých dvou opatrovníků, a jen čeká na den svých třináctých narozenin. Protože právě tohle číslo znamená stát se chlapem. Mužem.
Jenže jednou na svých toulkách po vřesovištích, potkal něco, co nevydává žádný Hluk. Abych vám vysvětlila, co to ten Hluk je. Jsou to, jednoduše řečeno, myšlenky kteréhokoliv obyvatele Pretisstownu, jež může slyšet kdokoliv. Ten Hluk je každý den kolem vás, neutečete mu, protože vždy je někdo „na blízku“, abyste mohli slyšet jeho Hluk. Už když jsem to četla, byla to pro mne mučivá, nepředstavitelná věc. Nelíbilo by se mi, nemít chvilku klidu a ticha jen pro sebe. Toddovi se to naštěstí podařilo, ale jen těžko říci, jestli to je štěstí. Protože ve chvíli, kdy objevil něco, co ten Hluk nevydává, celý jeho život se obrátil o sto osmdesát stupňů naopak a zhroutil se jako domeček z karet.
Ale jeho pes, Manchee, věřte mi, toho budete milovat a chtít jej, i když svět, ve kterém se nachází Todd, se vám zamlouvat nebude. Manchee je jistota.

Musím uznat, že ze začátku jsem byla lehce zmatená, protože jsem stále nechápala, o co v příběhu jde. Tápala jsem a nedokázala najít pevnou půdu pod nohama. Pořád někdo něco řešil, ale přitom nic konkrétního jsem se nedozvěděla, abych měla nějakou představu, kam všechno směřuje. Až někde za větší půlkou mi začala být spousta věcí jasná, ale stejně ve mě zůstal takový zvláštní pocit zmatenosti nebo chaosu, dá se říct. Navíc mi některé myšlenkové pochody Todda neseděly, ale je pravdou, že on je třináctiletý kluk a to já nejsem.

„Život je jako běh, a jakmile běžet přestanem, možná pak poznáme, že život konečně skončil.“

I přes prvotní nesnáze chci říct, že Patrick Ness je úžasný vypravěč, který vás dokáže vtáhnout do děje. Ve chvílích, kdy nevíte, o co jde, si čtení stejně užíváte, protože jeho smysl pro příběh nepostrádá tolik nutný spád a dokáže ve čtenáři vyvolat víru v to, že za chvíli, už jen za pár stránek, kapitol, prozře a bude chápat vše, co bylo psáno od samého začátku.

Naslouchej noži je prvním dílem dystopie a díky tomu se ocitnete ve světě, který se vám – z valné části – líbit nebude. Mi teda neokouzlil, jsem ráda za to, kde žiju a můžu říct, že místo Prentisstownu bych klidně žila i ve středověku jako čarodějnice. 🙂 Ale tam ani omylem.

Co se mi na knize líbí, tak jsou dvě věci. První je změna fontu písma u toho, když se jednalo o myšlenky. Bylo to takové zvláštně osvěžující. A druhá věc je Manchee. Pes, kterého jsem si naprosto zamilovala a byl pro mne jedním z nejlepších hrdinů v celé knize. Dá se říct, že ani k Toddovi jsem si neudělala tak „suprový“ vztah jako k Mancheemu. Věřte mi, až se začtete do této knihy, budete chtít, aby Manchee měl svou vlastní knihu. Je nepřekonatelný! 🙂

Závěrem snad jen řeknu, pokud vás tato kniha minula, tak ji dejte šanci. Naslouchej noži je velmi slibným začátkem pořádného dobrodružství mladého kluka, které bude nevšední a neotřelé. Ocitnete se na místě, kde jste ještě nebyli a budete společně s hlavním hrdinou objevovat stále nové věci, které rozhodně nebudou končit nijak růžově.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Booklab/Slovart, kde si knihu Naslouchej noži můžete zakoupit.