Návod k použití lásky – Renáta Názlerová

Autor: Renáta Názlerová
Nakladatelství: Fortuna libri
Počet stran: 288

„Jak, neuctivě? Vždyť je to debil. Říkala jsem mu, že ona chce jen prachy. Teď s ní má tři parchanty a chtěl by se vrátit? Kdyby to aspoň řekl normálně. Ale víte, s čím na mě ten ťulpas přišel? Prý má vnitřní dilema, zda chce víc jí, nebo mě! Chce se zatím vrátit jen na zkoušku.“
„Co jste mu odpověděla?“
„Že nejsem zkušební kabinka, aby se vracel na zkoušku!“

Láska vás může vynést až do oblak, ale může dát i pěkně zabrat. Je povznášející a úžasná, dokáže přimět k hrdinským činům, ale i k páchání úplných hloupostí. Dokáže léčit, ale i ublížit. Proto je nutné se o ni dobře starat. Terapeutka Tamara Koch, řeší problémy lidí, kteří prošli její ordinací, pravidelnou údržbu své lásky zanedbali, nebo nevěděli, jak ji dělat. Tamara má ke svým klientům často nekonvenční přístup, její postoje překvapí, její rady a postřehy jsou vtipné. Ale jak už to v životě bývá, je lehčí radit druhým než sobě. Odbornice na vztahy totiž řeší i svůj osobní problém se dvěma osudovými muži. Příběhy v románu jsou inspirovány skutečnými událostmi. Situace, ve kterých se jejich hrdinové ocitají, mohou potkat kohokoliv nás. Možná vám ve vaší situaci Tamara Koch pomůže najít řešení, povzbudí vás, nebo alespoň získáte pocit, že v tom nejste sami. Než se blíže seznámíte s Návodem k použití lásky, věnujte, prosím, pozornost tomuto upozornění: Můžete mít všechno na světě: zdraví, peníze, slávu, ale pokud nemáte lásku, nemáte nic. Láska je vlastně jakési zařízení. Každé zařízení potřebuje pravidelnou údržbu a servis. Není hanba jít do servisu nebo si nechat udělat generálku, pokud cítíte, že se zařízení zasekává nebo nefunguje jako obyčejně. Každá láska je jedinečná a je jen a jen vaše, proto se o ni náležitě starejte a pamatujte, že bez pečlivé a pravidelné údržby se neobejde. Možná že budete mít pocit, že byste chtěli lásku vyměnit a pořídit si novou, mladší, krásnější model, možná i výkonnější, ale pozor! Nikdy to nebude zadarmo. Za všechno se platí.

PhDr. Renáta Názlerová vystudovala žurnalistiku na Filozofické fakultě UK v Bratislavě. Dlouhé roky působila jako redaktorka a šéfredaktorka, v současnosti se věnuje publicistice.

Jestli ve svém životě řešíte nějaký problém a nevíte si rady, možná Vám tato kniha pomůže. Nebo pokud jen chcete odsunout své myšlenky na vedlejší kolej a přečíst si o jiných lidech a jejich trápení, pak je Návod k použití lásky kniha pro Vás. Krásná obálka, která skrývá zajímavý příběh k zamyšlení.

Hlavní hrdinka, Tamara Kochová, je psycholožka. Má svou vlastní praxi, je jí 38, svobodná, bezdětná a je boubelka. Tamara se se svým tělem smířila, ale nechce se smířit s tím, že zůstane sama a nebude mít rodinu. Když ji do života vkročí dva muži najednou, přestane se řídit radami, které dává svým pacientům a začne se chovat přesně tak, jak nedoporučuje. Její nejlepší kamarádka Magda ji nepoznává a Tamara se pere s rozhodnutím zda dát na rozum nebo srdce. Hádejte co vyhraje? Její, někdy neobvyklé, chování k pacientům je mi sympatické a myslím, že určitě funguje i ve skutečnosti. Nikdo není stroj a je fajn, když to o člověku, který Vám má pomoct, víte.

„Je možné, aby docela obyčejná ženská měla víc rozumu než já? Tamara si dobře zapamatovala její slova – i to štěstí si musíte urvat, samo za námi nedorazí. Týkalo se to i jí, ale ona občas zavírala před pravdou oči. Je jednodušší se vymlouvat, že nemá štěstí, že není stvořena k rodinnému životu a tak dále. Pokud by po rodině toužila, udělala by všechno na světě, aby ji měla. Namísto toho po nocích sní o drzém a nepřístupném Ondřeji, vytváří si iluze, do nichž se zamotává jako motýl do pavučiny.“

Příběh je vtipný, plynulý, realistický. Kapitoly na sebe navazují a časová posloupnost příběhu je uvedena v příběhu. Tady je třeba dávat pozor, ať Vám to neuteče a víte kolik uběhlo času. Je mi jasné, že aby to mohlo být aspoň trochu reálné, tak hlavní hrdinka musela mít více klientů, jinak by jsme se divili, jak se může uživit. Je ale pravdou, že po odložení knihy a následnému vrácení ke čtení jsem musela chvíli zapřemýšlet, kdo je kdo a jaký problém řeší.

V knize je spousta rad, které lze aplikovat i na naše reálné problémy. Proto si myslím, že každý kdo má nějaký problém, ať už s láskou, rodinou, přáteli, sám se sebou, tak pokud bude chtít se zamyslet a bude opravdu vnímat, co čte, tak si tam odpověď najde. Také kniha ukazuje, že není ostuda navštívit psychologa a že Vám to někdy může pomoct. Jsem ráda, že se mi tato kniha dostala do rukou a já měla možnost si ji přečíst.

Knihu určitě doporučuji všem čtenářkám, které mají rády četbu s prvky reálnosti a na konci knihy se rády pozastaví a popřemýšlí, jak je kniha ovlivnila. Návod k použití lásky je příběh se smyslem pro humor, patáliemi s láskou, nevěrou a vztahy obecně.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si knihu Návod k použití lásky můžete zakoupit.