Nezapomeň – Val Emmich

Autor: Val Emmich
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 389

„Doktor, u kterého jsem byla v Arizoně, doktor M., říká, že jsem jediné dítě s vysoce funkční autobiografickou pamětí (HSAM), o kterém kdy slyšel. Ostatní, asi třicet, jsou dospělí. Doktor M. si myslí, že jsem výjimečná. Ale já se většinou necítím výjimečná, jen osamělá. Radši bych chtěla, aby všichni na světě měli HSAM, obzvlášť moji rodiče a kamarádi, abychom všichni mohli sdílet stejné vzpomínky.“

Vtipný a dojemný příběh plný ztráty, vzpomínek a přátelství.
Gavin, jež truchlí nad smrtí svého milovaného partnera, v žalu spálí každou fyzickou upomínku na něj a prchá z Los Angeles do New Jersey. Zde žije desetiletá Joan, dcera starého přítele, která se narodila se vzácnou schopností vybavit si každičký detail z každého dne svého života. Gavin doufá, že mu pomůže udržet při životě vzpomínky na jeho milovaného Sydneyho.
Gavin a Joan uzavřou dohodu: Joan bude sdílet své vzpomínky na Sydneyho ze šesti minulých návštěv s Gavinem, který ji na oplátku pomůže vyhrát lokální soutěž hudebních textařů a odrazit se tak do světa celebrit. Tato zvláštní dvojice má jednoduchý cíl: psát a vzpomínat. Ale jedna z Joaniných vzpomínek přiměje Gavina začít pochybovat o tom, že ho Sydney doopravdy miloval.

Val Emmich, podle deníku New York Post renesanční člověk, je spisovatel, zpěvák, písničkář a herec. Objevil se v seriálech Vinyl a Ošklivka Betty a také v nezapomenutelné epizodní roli číšníka Jamieho v sitcomu Tiny Fey Studio 30 Rock. Emmich žije v Jersey City ve státě New Jersey se svou manželkou a dvěma dětmi. Nezapomeň je jeho první román.

Kniha Nezapomeň Vám ukáže dva pohledy na Vaše vzpomínky. Když něco vyprávíme, tak naše paměť vzpomínky upraví tak, jak chceme, přikreslíme a nafoukneme to, co se nám líbilo, vymažeme nebo zkrátíme naopak to, co se nám nelíbilo. Proto když vzpomínáme, nikdy se nám nevybaví vše a každý si tu situaci může pamatovat jinak, ale umíte si představit, že by jste si pamatovali každý detail? Co jste měli na sobě, jaký byl den v týdnu, každou větu. Jsou situace, kdy si říkáme, tohle bych chtěla vědět přesně, ale po přečtení této knihy budete rádi, že máme omezenou kapacitu mozku.

Hlavní hrdince Joan Lennon Sullyové je pouhých deset let, trpí vzácnou nemocí HSAM, kdy si pamatuje úplně, ale úplně vše, co prožila. Joan si zamilujete, je milá, chytrá, odvážná a talentovaná muzikantka. Někdy na mě působila až moc dospěle, ale postupem času jsem si uvědomila, že díky tomu je to správná mladá dáma.
Se svou nemocí bojuje moc statečně, chce zařídit, aby na ni nikdy její rodina a kamarádi nezapomněli, protože ona toto slovo nezná a nechápe, jak může někdo zapomínat. Když se k nim nastěhuje kamarád rodičů Gavin Winters, který zrovna ztratil svého přítele, začne si uvědomovat, jak její paměť může pomoct jiným lidem. Nakonec se smíří s tím, že lidé budou zapomínat a její prací je, aby jim to všechno připomněla.

Druhá hlavní postava je kamarád rodičů Gavin Winters, seriálový herec, kterému právě zemřel přítel Sydney a on neví, jak se s tím vyrovnat. Odjede k jejich společným přátelům, aby změnil prostředí a na chvíli zapomněl. Nakonec zjistí, že si vzpomenout nedokáže a to ho ničí ještě více. Díky Joaně má možnost vracet se do minulosti, kdy jeho přítel navštěvoval jejich společné přátele. Začne si díky ní vzpomínat, ale navíc zjišťuje, že před ním něco tajil a tak se vydává po stopách, aby zjistil celou pravdu.

„A je to obzvlášt těžké teď, když už jsme s Gavinem vyčerpali všechny moje vzpomínky na Sydneyho. Občas mě trošku rozčilovalo sedět a říkat Gavinovi každou maličkost, ale když to teď skončilo, přála bych si opak. Ještě nikdo se mě tak nevyptával na moje vzpomínky nebo se nezajímal tak moc o to, co mám na srdci. Gavin si nikdy nemyslel, že bych se chovala jako všeználek, když jsem se snažila mu důkladně říct, co přesně se stalo. Přála bych si, abychom měli nějaký nový projekt, na kterém bychom pracoval, abych mohla sejít dolů hned teď, vzbudit ho a říct mu, že je na čase začít.“

Kniha je velmi čtivá, skoro jsem se neodtrhla. Vtáhne vás do děje a pořád chcete vědět více a více. Co vlastně Sydney tajil Gavinovi a dokáže Joan zařídit, aby na ni nezapomněli? Kapitoly na sebe navazují a jsou dlouhé tak akorát. Příběh je tak reálný, že si říkáte, že by to mohlo být napsané podle pravdy.

Po přečtení knihy budete rádi, že si opravdu všechno nepamatujete, protože by jste se z toho asi zbláznili. Sama mám podle svého okolí velice dobrou paměť, ale tohle bych nikdy nechtěla, hlavně ten pocit, že máte vždy pravdu. Jsem ráda, že jsou situace, kdy to tak není.

Doporučuji všem, kteří mají rádi, když je kniha totálně vtáhne do děje a některé situace si zkouší aplikovat na sebe a svůj život. Tady je to konkrétně zkouška paměti. Ať už si myslíte, že máte dobrou paměť nebo jste pravý opak a ani nevíte, co jste měli včera k obědu, možná zjistíte, že když budete vzpomínat správně, tak tam tu krabici plnou těch pravých vzpomínek najdete.

Děkuji nakladatelství Omega za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit zde:
knihy Omega
knihy Dobrovský