Nezlomný – Hana Hindráková

Autor: Hana Hindráková
Nakladatelství: Alpress
Počet stran: 184

„Po celý svůj život jsem byl odmítaný a za chladných nocí jsem spal na ulici. Lidé mě zatracovali, odmítali mi dát jídlo a lásku, přestože jsem je o to úpěnlivě prosil. Když jsem pak něco ukradl, abych neumřel hlady, chovali se ke mně nemilosrdně. Mám jizvy na obličeji i po těle, ale ty největší mám ve svém srdci, protože jsem se cítil nemilovaný a nechtěný.“

Njoro musel opustit v sedmi letech matku, která byla závislá na alkoholu a mlátila ho. Začal žebráním, ale brzy mu nezbylo než krást. Život v gangu provázelo znásilňování i lynčování. Zákon ulice ho natolik poznamenal, že se možná nedokáže dostat z úplného dna, ani když mu někdo podá pomocnou ruku.

Hana Hindráková pochází z Trutnova, po vysokoškolských studiích založila vlastní neziskovou organizaci a přes deset let působila jako dobrovolnice v tomto sektoru. V rámci realizace projektů rozvojové spolupráce se několikrát dostala do africké Keni a od roku 2018 pomáhá prostřednictvím projektu Dárky s myšlenkou. Keňu si veli oblíbila a umístila sem děj většiny svých románů. Miluje cestování, společenský tanec, čtení, turistiku a besedy se čtenáři. Více najdete na jejích webových stránkách www.hindrakova.cz.

S autorkou jsem v minulosti již měla tu čest a vím, že její příběhy z Keni jsou plné citů a empatie, krásných, ale také ošklivých věcí, ovšem největším plusem je to, že se jedná o pravdivé, faktické knihy, které vám ukážou celý příběh v tom správném světle. Proto, když mi napsala email, jestli si nechci přečíst knihu Nezlomný, ani na vteřinu jsem neváhala.

Spousta lidí, všude na různých knižních webech píše, jak tuto knihu zvládli přečíst na jeden zátah. Já teda ne. Trvalo mi to tři dny. A ano, knížka má necelých 200 stran, takže příběh jako takový přečtete za jedno odpoledne, ale ty věci, které se v něm odehrávají, celá životní cesta Njora je tak silná, tak příšerná, strašidelná a bolestivá, že jsem musela knihu párkrát odložit a „odejít“ do jiného příběhu, abych se uklidnila.

Slova autorky na mne kolikrát tak zapůsobila, až jsem měla pocit, že už víc nevydržím. Vím, že se jedná o pravdivý příběh a proto se divím, že se hlavní hrdina na některých fotografiích dokáže smát. Ne, vlastně nedivím se, protože odpouští, ale nezapomíná, ovšem je obdivuhodné, s jakou grácií všechno zvládl. Njoro je opravdu Nezlomný.

Njoro je chlapec, šestiletý, který se rozhodl opustit svou matku a raději žít na ulici než snášet dennodenní bití a hlad. Utekl i se svými sourozenci, tříletou sestrou a starším bratrem. Oba se mu hned první den ztratili a Njoro zůstal na všechno sám. Dostal se do gangu, což jak jsem pochopila z příběhu, je vlastně fajn, protože najednou dítě ulice není samo a může se spolehnout na lidi kolem sebe. A u něj to platilo, i když ne od všech dětí v gangu. Ale našli se i dobří, kteří se snažili a stáli při něm.

„V pátek a v sobotu makáme hlavně v noci, další dny přes den. V noci se pohybujeme aspoň ve dvou. Pokaždé se rozejdeme na několik hodin a pak se potkáme na základně a zjistíme, kdo co kde splašil. O všechno se dělíme rovným dílem. O žrádlo, chlast, biere i o prachy. Dávej si bacha, aby tě nesebrali poldové. Když nás neodbouchnou, pošlou nás do basy. Stejně tak tě nesměj chytit lidi, protože by tě umučili k smrti. Považujou nás jenom za smrdutý sračky. Musíš se naučit bejt tvrdej, jinak je po tobě. A taky rychle zdrhat!“

Nezlomný je příběhem o životě jednoho malého chlapce, který si doslova a do písmene projde peklem (nikdy nezapomenu na to, co mu udělal Ind a řezník!) a stejně v sobě našel dost síly a odvahy k tomu, aby se nepřízni osudu postavil. I když to nebylo jednoduché, s jednou pomocnou rukou se začal dostávat zpátky na nohy. A pak přišla ta nejdůležitější pomocná ruka – pochopení a odpuštění a víra.

Nemůžu přestat obdivovat autorku, že zvládna nádherně, s citem a porozuměním popsat tento příběh, který by klidně mohl být ďáblovým návodem, jak ubližovat dětem. Někteří lidé opravdu nemají špetku pochopení a zasloužili by si sami pár dní, týdnů, měsíců spát na ulici, aby věděli, že opravdu hrnek mléka nebo jeden rohlík jim neublíží, ale naopak může zachránit víru jednoho malého dítěte. A další spousta lidí si vlastní děti ani nezaslouží!

Pokud patříte mezi čtenáře, jež vyhledávají pravdivé příběhy, podle skutečnosti, tak se po knize Nezlomný určitě poohlédněte. Jestli máte rádi příběhy s duší, příběhy, které napsal sám život, a silné hrdiny, tak Nezlomný je správná volba.

Za recenzní výtisk děkuji autorce, Hana Hindráková, a knihu Nezlomný si můžete zakoupit třeba zde.