Nikdo neví, že jsi tady – Nicoletta Giampietrová

Autor: Nicoletta Giampietrová

„Okno bylo doširoka otevřené. Díval jsem se na širokou, kulatou věž kostela Santo Spirito, která byla ve večerním světle rudá jako oheň. Bylo tady léto, v celé své parádě. A pod tímto překrásným červencovým sluncem se na nás hrnuly události, které Itálii uvrhly do záhuby.“

Napínavý příběh o odvaze a přátelstvích, která jsou větší a silnější než jakákoliv ideologie. Příběh vypráví třináctiletý chlapec, který se navzdory fašistické výchově ve škole rozhodne řídit svou intuicí a vlastním rozumem, a udělat to, co považuje za správné, ačkoliv tím vědomě přivede do nebezpečí nejen sebe, ale i celou svou rodinu. Lorenzo dlouhých osm měsíců na půdě domu svých příbuzných ukrývá svého židovského kamaráda Daniela, aniž by o tom kdokoliv tušil, i když je to pro něj velmi náročné. Nejenže pro něho musí obstarat jídlo, oblečení, deky, a další věci, ale musí povzbuzovat i jeho vůli k životu. Podaří se mu vše utajit před svou rodinou a zachránit Daniela před deportací do Německa a smrtí v koncentračním táboře? Strhující a dojemné čtení na pozadí historických událostí z období 2. světové války v Itálii. Román, jenž líčí hrůzostrašné válečné činy, ale zároveň dává i naději.

Nikdo neví, že jsi tady je unikátní příběh vyprávěn malým, dvanáctiletým chlapcem, který se odehrává za druhé světové války v Itálii. Ač je hlavní vypravěč mladý, není to rozhodně žádná kniha, která by byla pro mladší čtenáře. V příběhu jsou krásné, světlé okamžiky, ale samozřejmě také ty temné chvíle historie, jež ovlivnily nejen Itálii, ale celý svět.

Jsou situace, které by děti zažít neměly, ale to, co je psáno osudem nezměníme. Život se s nikým nemazlí a tak to měl i Lorenzo, který byl nucen opustit rodný Tripolis, zanechat matku i otce doma a odcestovat k příbuzným do Itálie, do Sienny.
Nejdříve má za to, že odjíždí na prázdniny, ale postupem času zjišťuje, že tyto prázdniny budou delší, než si zprvu myslel.
Je postaven před spoustu nových výzev, ale to, co ho zocelí, co z něj udělá dospělého muže a vezme mu jeho dětství, je druhá světová válka.
Lorenzo musí přežít nejen kvůli sobě, ale také kvůli mamince a tatínkovi, kvůli příbuzným, kvůli Matteovi, ale hlavně pro Daniela, protože on je jeho jediná záchrana.

Nikdo neví, že jsi tady nepopisuje události z koncentračních táborů (což je v dnešní době „populární“), ale zaobírá se životem v Itálii, v době Mussoliniho vlády. Líbilo se mi, že se zde objevuje nový pohled na válku jako takovou, ale děj se lehce zaobírá i rozkvětem (samozřejmě také úpadkem) Itálie, a o některých věcech jsem vůbec neměla ponětí. Spousta tehdejších lidí bylo fašistů, ale ono se není čemu divit, když si dáte dohromady informace nejen z tohoto příběhu, ale také ty co víte, pochopíte, proč byli jací byli.

„Zvedli jsme se na kolena. Vzhlédl jsem k Matteovi, jako kdyby mohl všechno nechat zmizet, jako kdyby mi mohl říci, že k ničemu z toho nedošlo. Ale v jeho vytřeštěných očích jsem viděl jen zkřivený odraz ohně.
Už nebylo možné rozpoznat křik, volání a bušení. Oheň je v jediném řvoucím okamžiku děsu pohltil.“

V románu Nikdo neví, že jsi tady je i spousta milých okamžiků, které mi ve vírů událostí, co se pořád děly, téměř až vháněly slzy do očí, když jsem si představila Lorenza. Třeba jeho vánoční svátky v roce 1942 byly popsány velmi dojemně, autorka dokázala s empatií popisovat momenty, které jsou pro děti důležité, aby hned vzápětí je postavila před rozhodnutí, které by i s dospělým člověkem zamávaly.

Jediné, co mi trochu kazilo pocit ze čtení byl, že jsem si Lorenza představovala jako malého klučinu, jenže to, jak je kniha napsána, odpovídá mnohem staršímu vypravěči. Neuměla jsem si představit, že by takové dialogy vedl malý dvanáctiletý kluk. Činy ano, ty odpovídaly – a troufám si tvrdit, že perfektně, ovšem slova a rozhovory, to už mi přišlo trochu těžší. Ale je to jen můj dojem, samozřejmě to můžete mít (a věřím, že někteří mít budete) úplně jinak.

Nikdo neví, že jsi tady je pro všechny čtenáře, ať už pro muže, nebo ženy, kteří vyhledávají příběhy z druhé světové války a chtějí si přečíst zase něco jiného, než na co jsou zvyklí. Nemusíte se obávat mladého vypravěče, jeho činy, odhodlání a naděje mnohdy předčí i toho nejzkušenějšího dospělého.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si knihu Nikdo neví, že jsi tady můžete zakoupit.