Ohnivý muž – Joe Hill

Autor: Joe Hill
Nakladatelství: Beta – Pavel Dobrovský
Počet stran: 664
Rok vydání: 2016

„Lindy se stala instruktorkou v nóbl sportovním centru, kde učila domácí paničky tančit u tyče. Připodobňovala se ke krotitelce zvěře pracující s mroži: „Máš chuť házet jim sardinky za to, že se otočily aspoň jednou dokolečka, aniž by spadly.“

Představte si podivnou nemoc, která končí samovolným vznícením oběti. A představte si, že je tahle choroba nakažlivá a nebezpečně se šíří… Joe Hill v novém románu vrhá čtenáře do chřtánu apokalypsy. Počet nakažených stoupá, oheň páchá nedozírné škody a část společnosti by proti postiženým nejraději zakročila zcela nekompromisně. Zdravotní sestra Harper hledá řešení. Pomůe věda, drastická opatření nebo tajemný Ohnivý muž, který se naučil oheň v sobě ovládat?

Autor, Joe Hill, je u nás známý jako spisovatel, který se zabývá psaním detektivek, thrillerů a hororů. V tomto thrilleru ovšem nechybí také pořádná dávka fantasy. Jeho fantazie pracovala na plné obrátky a Joe Hill napsal naprosto úchvatnou knihu.

Ohnivý muž je skvělý, velmi napínavý příběh, kde se perfektně ukáže autorův smysl pro popisování událostí. Samozřejmě, i překlad, o který se postarala Adéla Bartlová je důležitý a díky tomuto spojení jsem se mohla začíst do apokalypsy, kterou jsem si zvládla hravě představovat. Mozek mi doslova šrotoval a já díky všelijakým popisům, větám „mezi řádky“, si naprosto jasně dokázala představit, jak vypadá nejen pád Harper a následný zlomený kotník, ale také dračí tetování či modré světlo, které obklopuje některé lidi. Zářící oči se zlatými liniemi dračího znamení. Naprosto všechno.
Nevěděla jsem, co od této knihy čekat, protože to bylo mé první setkání s autorem, ale po přečtení jsem si jistá, že se co nejdříve vrhnu na jeho Vánoční říši, protože styl psaní mi sednul fakt skvěle. Bavilo mě to a věřím, že mě bude bavit dál.

Líbilo se mi, jak autor dokázal popsat lidi, kteří musí reagovat na to, že se blíží jejich konec. Když si člověk uvědomí, že je na kraji propasti a zbývá pár sekund, než spadne, jak dokáže změnit své myšlení, postoje k jiným lidem. Jak lidé dokážou být zlí, odporní a hrubí, když si snaží zachránit vlastní zadek. Jízlivost, ironie, arogance a odpor z nich jen pryští a myslí si, že v tu chvíli jsou něco víc. Hned na začátku jsem měla problém s Jakobem, což je manžel Harper, hlavní hrdinky. Trvalo mi zatraceně dlouho se přes toho parchanta přenést a uvědomit si, že není jedinou postavou a nemusím se na něj tolik soustředit. Joe Hill z něj udělal takového týpka, kterému bych s radostí urvala hlavu a strčila mu ji… však vy víte kam.
Ovšem, tyhle pocity, co ve mě postavy vyvolávaly, jsou to nejlepší, co mi mohla kniha dát. Protože vím, že jsem se bavila, prožívala příběh s hrdiny, uklidňovala se, zase se rozčílila. Ohnivý muž, celá kniha, ve mě dokázala vzbudit emoce, což je u jakéhokoliv příběhu, pro mě to nejdůležitější.

„Seděla za pultem a zabývala se dvěma stříbrnými pletacími jehlicemi, které kmitaly sem a tam a cinkaly a klapaly po celou dobu, co mluvila. Pracovala na obří beztvaré rouře z černé příze, která by mohla být prezervativem pro King Konga.“

Po dočtení knihy, co jsem si na papír hodila své poznámky k recenzi, jsem se koukala na komentáře ke knize, jiné recenze a velmi mne zarazilo, že někteří jsou „zklamáni“ z toho, jak je děj vyprávěn z pohledu Harper, jak apokalypsa je jen zástěrkou pro význam společnosti a sekt a tak podobně. Vím, že většina lidí, kteří tuto kritiku psali, jsou fanoušky Joe Hilla a mají přečtené všechny jeho kousky, ovšem pro mě to fakt první setkání, které mě odrovnalo, dostalo do kolen a já jsem ráda za to, že byla možnost si tohle přečíst.
Pro mě je to skvost. Je to příběh, který mne bavil od začátku do konce, u kterého jsem nezažila žádné hluché místa, kde mě nic neštvalo, nic mi nevadilo (co se týče stylu psaní příběhu, o Jakobovi jsem už psala :-)), všechno plynulo tak, aby to působilo dojmem, že jako čtenář mám vše pod kontrolou a stíhám, zvládám. Autor nepřeskakoval v ději, vše vysvětlil tak, abychom jako čtenáři pochopili, co nám chtěl sdělit a o co mu v tomto příběhu šlo.

Myslím si, že je to opravdu dobrá volba pro ty, kteří mají rádi thrillery, horory, detektivky, apokalypsy, smyšlené nemoci, které přitahuje pojem „dračí plíseň“, kteří chtějí okusit něco nového, neotřelého, skvěle napsaného, zábavného a já za sebe můžu říct, že i zdrcujícího.

Děkuji obchodu Knihy Dobrovský za zaslání recenzního výtisku a pokud si jej chcete koupit, tak můžete přímo tady.

Krásné svátky přeji, s dobrou knihou!