Osudné svědectví – Robert Bryndza

Autor: Robert Bryndza

„Sklonila se k částečnému otisku ruky na zdi vedle pohovky. Byla to masitá část dlaně u palce a ukazováčku a na stěnu se otiskl záhyb kůže mezi oběma prsty. Erika přiložila ke zdi pravou ruku a pak levou. Otisk patřil levé ruce. Dlouhý zakřivený záhyb na kůži byl tím, co senzibilové nazývají „čára života“. Porovnala okraj své ruky s krvavým otiskem na zdi. Ruka byla podobně velká jako její, ale Erika měla na ženu ruce dost velké.
„Čí je to ruka?“ zeptala se sama sebe.“

Detektiv Erika Fosterová se během večerní procházky v okolí svého nového domu v Blackheath ocitá na místě činu. Brutálně zavražděná žena je Vicky Clarkeová, která měla svůj vlastní podcast o skutečných zločinech.
Poté co se Erika připojí k vyšetřování případu, zjistí, že Vicky pracovala na nové epizodě podcastu o sexuálním predátorovi, který loví mladé studentky v okolí jižního Londýna, a než se v hluboké noci vloupá k nim domů, dlouho je sleduje.  Jakmile Erika zjistí, že všechny Vickyiny poznámky a zvukové nahrávky z jejího bytu v době její vraždy zmizely, začíná jí být jasné, že Vicky byla jen krok od odhalení útočníka, jenž ji zavraždil proto, aby nebyl odhalen a dopaden.
Pak ale přijde šok a Erika musí přehodnotit vše, co si do té doby o Vicky myslela a věděla. A s omezeným množstvím indicií a téměř žádnými důkazy musí najít vraha, než udeří znovu.

Už je to cca 6 let, co jsem poprvé četla detektivku od Roberta Bryndzy s hlavní hrdinkou – Erikou Fosterovou. A od té doby, pokaždé netrpělivě očekávám další a další díl, protože autor dokázal něco, co snad ještě žádný jiný autor. Vymyslet hrdinku, o které chci číst, kterou si pamatuju i několik let zpátky, neřeknu vám, co přesně se v prvním díle odehrávalo, ale dokážu vám říct, jak jsem se stavěla k Erice a k jejímu osobnímu i profesnímu životu a jak to postupem let (a tím pádem postupem dalších dílů) se měnilo. Jsem nadšená, že Osudné svědectví už mám přečteno, absťák je ukojen a já můžu čekat na další díl… 🙂

Takže, co vám Osudné svědectví vypoví? Začne to tím, že se Erika přestěhuje do svého nového domu, který se má nacházet v bezpečné části Londýna, jenže ejhle. Když si jde koupit jídlo, kousek od jejího bytu, v jiném domě, zaslechne výkřik a její vycepované smysly prací u policie ví, že tohle je výkřik hrůzy. Když dovnitř vběhne a uvidí, co uvidí, jen se utvrdí v tom, že tady došlo k něčemu opravdu ošklivému a najednou má před sebou případ zabité ženy, která ovšem není ta, která se na první pohled zdá a vyšetřování ji zavádí do úzkého kruhu rodiny a přátel, z nichž někteří mají své rodinné příslušníky opravdu vysoko. A její honba za dopadením vraha je složitá a dlouhá, ale se svými věrnými po boku, s Moosovou a Petersonem se snad nějakému úspěšnému konci doberou… Jenže kdo ví…

„Cilla odložila plastový kelímek na stůl. „Musím vás upozornit, že se mi směr vašich otázek v žádném případě nezamlouvá. Právě jsem se dozvěděla, že zemřela má drahá, velmi drahá přítelkyně. Jsem v šoku a vy sem přijdete a kladete mi takové směšné otázky a máte tu drzost naznačovat…“

Osudné svědectví je sedmým dílem ze série s Erikou Fosterovou a ihned napíšu, že rozhodně doporučuji číst od začátku, od prvního dílu. Pro ty z vás, kteří byste to neudělali, mám vzkaz. Sice se nic nestane, protože v každé knize je případ uzavřen a vyřešen, ale samotný posun hlavních postav, počínaje Erikou a konče třeba Isaacem nebo Petersonem byste nezaznamenali a připravili byste se o báječný zážitek, jak vidíte své hrdiny měnit se, růst, nebo si klidně i „ničit“ život. 🙂

Je mi potěšením napsat, že jsem ráda, že autor se drží svého standardu. Jeho kapitoly jsou krátké, příběhy jasné, čtivé, napínavé do posledního okamžiku a tím pádem mají spád a nedají vám vydechnout.
Osudné svědectví má vše, co od knih od Roberta Bryndzy očekávám, co očekávám od samotné Eriky a musím napsat, že tentokráte konec mne překvapil – neskutečně. Jedna velká, obrovská náhoda zhruba uprostřed děje, další velké, obrovské neštěstí na konci. Perfektní záležitost.
Věřím, že fanoušci již mají přečteno nebo připraveno ke čtení a vy, co jste se s knihami autora ještě nesetkali, máte šanci. Začněte Dívkou v ledu a uvidíte, že si další díly nenecháte ujít.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Osudné svědectví můžete zakoupit.