Osvícení – Stephen King

Počet stran: 391

„Když bezděčně strčíte ruku do vosího hnízda, neděláte žádnou smlouvu s ďáblem, jíž byste se vzdávali svého civilizovaného já se všemi ozdobami lásky a úcty a cti. Prostě se vám to přihodí. Jste v tom nevinně, neřekli jste si o to, v pouhých pěti vteřinách jste se z bytostí řízené myslí stali bytostí řízenou nervovými zakončeními, z vysokoškolsky vzdělaného člověka naříkající opicí.“

Hotel Overlook je považován za nejkrásněji položené horské letovisko na světě, ale nový zimní správce Jack Torrance, jeho žena Wendy a jejich pětiletý syn Danny v něm spatřovali víc než jeho krásu. Jack viděl v Overlooku příležitost, zoufalý způsob, jak uniknout životní smůle a zoufalství, Wendy zase kýženou samotu, která by mohla být poslední příležitostí k zachování narušené rodiny, a Danny? Danny, požehnaný i prokletý náhlým osvícením, darem předvídavosti, viděl věci, které přesahovaly chápání malého kluka. V prázdných pokojích Overlooku na něj číhalo skryté zlo…

Stephen King (*21. září 1947 Portland) je současný americký spisovatel, publikující také pod pseudonymem Richard Bachman. Vystudoval anglickou literaturu, krátce pracoval v prádelně, rozvážel noviny nebo učil. Spisovatelskou dráhu odstartoval v roce 1974 a úspěšně v ní pokračuje dodnes.Proslavil se zejména jako autor hororů, ale píše také thrillery nebo sci-fi a fantasy. Lákají ho i nejrůznější experimenty; tvoří teoretická díla popisující žánr hororu.Většina jeho děl vyšla také v českém překladu, o což se velkou měrou zasloužilo nakladatelství Pavel Dobrovský – BETA.Mnohé z jeho knih byly úspěšně zfilmovány. Na motivy Kingových děl byly natočeny snímky Vykoupení z věznice Shawshank nebo Zelená míle, které se dnes řadí mezi desítku nejlepších filmů všech dob. Knihy Stephena Kinga plné odkazů na americké reálie, populární kulturu a zejména rockovou hudbu, úspěšně propojují fiktivní svět se světem reálným. Do atmosféry obyčejného života, kterou autor  umí mistrně navodit, postupně zasazuje prvky nadpřirozené, nezřídka gradující v naprosté inferno.Píše o umělcích potýkajících se s tvůrčími problémy a pronásledovaných nadpřirozenými silami, o zlu na malém městě, o násilí páchaném na ženách nebo o dětském vidění světa.

Osvícení, kniha mistra Kinga, se stala mou novou, nejoblíbenější Kingovkou (haha, jsem zvědavá, kolikrát to ještě napíšu). Už od začátku jsem se neskutečně bavila, totálně se zažrala do četby a místy jsem měla husí kůži, tak jak to mám ráda. Třeba hasící hadice na chodbě s Dannym mi dala docela zabrat… Ufff… No, každopádně, pojďte si přečíst co chci říct dál…

Představte si, vysoko v horách, v kraji, kde lišky dávají dobrou noc, kde nemáte šanci pěšky dojít do civilizace, hotel, který se na zimu zavírá pro všechny výše zmíněné důvody, a taky, že jakmile nasněží, nedostane se tam nikdo. Vůbec nikdo. Nijak. I sněhové skútry mají problém. A proto jsou všechny cesty k tomu hotelu uzavřeny.
A teď si představte, že vám byla nabídnuta práce správce hotelu v době jeho „zimních“ prázdnin. Vy a celý hotel jen sobě sami. Můžete využívat všechno, od kuchyně až po prezidentské apartmá. Můžete si s sebou vzít rodinné příslušníky. Šli byste do toho? Já bych řekla že jo, dokud jsem si nepřečetla Osvícení.
Teď vám řeknu, že bych do toho nešla ani za zlaté prase. Nikdy! 🙂

Jack Torrance se svou ženou Wendy a synem Dannym, se stávají novými obyvateli hotelu Overlook v době jeho uzavření – v průběhu zimních měsíců. Ze začátku to může vypadat jako idylka, ale nic není takové, jak se na první pohled zdá.
Jack má své démony z minulosti, úplně ne vyřešené, Wendy se dokáže uzavřít do sebe a užírat se trápením, aniž by to s někým nějak řešila a jejich syn, pětiletý Danny má v sobě něco zvláštního, mimořádného. Je osvícený, i když on sám svým vidinám nerozumí, poté, co se ocitnou všichni tři v hotelu, začne tomu rozumět nejen Danny… Zlo jim je v patách, nenechá je vydechnout a když napadne první sníh, začnou se dít věci…

„Každej velkej hotel má svý strašidlo. Proč? Lidi přicházej a odcházej…“

U čtení Osvícení jsem se ani na chvíli nenudila. Tím samozřejmě nechci říct, že bych se u nějaké Kingovky nudila, ale tato kniha byla pro mne, doslova, jako droga. Nechtěla jsem přestat číst.
Dokonce mám s jejím čtením spojený mikulášský večer, na který asi už nikdy nezapomenu. Má kamarádka mi nadělila mikulášskou nadílku na balkon, aniž by mi o tom řekla, čtu tuto knihu, v duchu bloumám po chodbách hotelu Overlook, venku tma, poslední dva u nás fičel fakt velký vítr… A najednou slyším zvláštní, fakt divné šustění z balkonu… Protože bydlím ve zvýšeném přízemí, tak se asi dokážete vžít do mých pocitů… No, než jsem zjistila, že to byla ona (respektive její mnohem vyšší přítel, protože ona je malinká), tak by se ve mne krve nedořezal a ten nůž jsem až po půl hodině vrátila do držáku v kuchyni. 🙂

Ohromně se mi líbily charaktery postav. Jack je asi nejvýraznější v tomto díle, protože má spoustu temných stránek, které hrály autorovi do karet, aby s ním mohl zacházet tak, jak to dělal. A hodně mi imponovalo prostředí, nejen hotel Overlook, ale také příroda a okolí kolem něj. Představivost mi jela na plné obrátky.
A když k těmto dvěma skvělým důvodům, proč si přečíst Osvícení, přidám ještě tajemnou a velmi temnou minulost hotelu, budete vědět, že tohle čtení vás v žádném případě nemůže zklamat.

Pokud jste od autora ještě nic nečetli, začtěte klidně touto knihou, protože za mě je to zatím to nejlepší, co jsem od něj četla. Samozřejmě nemám přečteno zdaleka vše, ale pomalu a jistě se k tomu dopracovávám. Ovšem teď, v tuto chvíli, v době, kdy píšu recenzi, můžu tvrdit, že Osvícení je nejlepší, a to mám za sebou Řbitov zviřátek, TO, Misery, Outsidera… Můžete mi věřit, že tohle čtení byste měli upřednostnit a neměli minout.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Osvícení můžete zakoupit.