Porodní sestra z Osvětimi – Magda Knedler

Autor: Magda Knedler
Nakladatelství: Kontrast
Počet stran: 304

„Co to je?“ zeptá se.
„Novorozeně,“ odpovídá Stanislawa klidně.
Schwester se neobtěžuje to komentovat, přistoupí ke Stanislawě a popadne ji za vlasy. V dlani jí zůstane hrst krátkých světlých vlasů. Stanislawa se jen lehce přikrčí. Zachvěje se. Schwester jí z náruče vytrhne dítě, vyjde před barák a hodí drobné plačící tělíčko na hromadu mrtvých těl. Těžko říct, co je horší – aby tam takhle leželo, vystavené útokům lačných krys, nebo aby se dostalo – jako spousta dalších židovských dětí – do kýble s výkaly.“

Anděl naděje v táborech smrti. Příběh ženy, která zachránila tisíce dětí. Další transport vězňů směřuje do Osvětimi. Je mezi nimi i Stanisława Leszczyńská, porodní asistentka z Lodže, která na vlastní žádost začíná pracovat v nelidských podmínkách: bez vody, základních lékařských nástrojů a léků. Porody probíhají na kamnech zakrytých starou dekou. Mnohokrát riskuje svůj život, když vzdoruje nemilosrdným příkazům Josepha Mengeleho. Dělá vše pro ochranu dětí před jeho krutými experimenty. Snaží se být oporou pro matky, kterým byly děti násilně odebrány a poslány do Říše. Nebo na smrt…
Porodní asistentka z Osvětimi je dramatický příběh inspirovaný hrdinským osudem Stanisławy Leszczyńské. V koncentračním táboře provedla více než 3 000 porodů, během nichž nezemřelo žádné dítě ani žena.

Porodní sestra z Osvětimi není knihou pro všechny. Najde si své čtenáře, ale i své odpůrce, kvůli způsobu, jakým je napsána. Je to kniha, u které se musíte opravdu soustředit, aby vám drobné nuance, který příběh ukrývá, daly vědět, ve které době a kde se přesně nacházíte. Není tak čtivá jako jiné z tohoto žánru, ale zajímavá je stejně, ne-li více.

Stanislawa Leszcyńská je ženou, která se pro mnoho jiných žen a dívek v koncentračním táboře stala Mámou. Pomáhala nejen jim, ale hlavně jejich dětem dostat se na svět. A protože byla věřící, snažila se zabránit tomu, aby trpěly, jenže jiní lidé, kteří v koncentračním táboru měli větší slovo, byli jiného názoru, jako například Mengele.
V příběhu Porodní sestra z Osvětimi je popsáno spousta mučení a týrání malých dětí, novorozenců, a ač je to kruté a nepředstavitelné, tak to autorka psala se skoro až novinářským stylem, takže se mě to nijak zvláště nedotklo, ač jsem v sedmém měsíci těhotenství.

„Na bloku 32 leží Hela a na bloku 22 Sára. Dvě těhotné polské Židovky. Stanislawa o nich slyšela od jedné vězeňkyně, lékařky, kterou donutili provádět přerušení těhotenství. Ne pro všechny ženy byl dramatem samotný potrat. Mnohé z nich připouštěly, že v těchto podmínkách a na tomto místě nechtějí rodit děti a pro samotné děti je asi lepší, když nepřijdou na svět a nebudou muset trpět při umírání.“

V mém rozpoložení jsem několikrát probrečela spoustu takovýchto knih, ale nedokážu si je odepřít ani v mém požehnaném stavu, proto jsem se ze začátku obávala, že tohle čtení nedám. Po spoustě ohlasů, které jsem slyšela a četla, jsem očekávala, že ji po několika stránkách zavřu a už nedočtu. Ale nestalo se tak. Ač jsou tam okamžiky, které jsou naprosto odporné a neomluvitelné, tak se mě nedotkly.
A právě proto si myslím, že Porodní sestra z Osvětimi není beletrie jako taková, ale spíše popis života jedné porodní sestry, která Osvětim přežila a po skončení války se své profesi s oddaností a láskou dále věnovala.

Je pravdou, že to, co je hodně v knize Porodní sestra z Osvětimi nešťastné, tak je pojmenovávání kapitol a jejich rozprostření. Přeskakuje se tam v čase a ani podle názvů kapitol se nedá odvodit, co se zrovna bude dít nebo kde se bude čtenář nacházet. Ale jak už jsem psala výše, když se budete na čtení opravdu soustředit, nebude to žádný problém.
V dnešní době je tento žánr hojně vyhledáván, nakladatelstvími vydáván a na knižním trhu neuplyne měsíc, aby se pár takovýchto beletristických děl objevilo. Proto si myslím, že zrovna tato kniha nebude pro každého, jelikož se odlišuje od těch „nejvyhledávanějších“, které tvoří téměř až romantický příběh, jež je smyšlený na základě skutečných událostí. Je potřeba si uvědomit, že tato kniha je opravdu svým způsobem životopis jedné ženy a nic tam není přikrášleno. Jestli máte odvahu, což doufám, že máte, tak vzhůru do toho!

Za recenzní výtisk děkuji portálu MegaKnihy.cz, kde si knihu Porodní sestra z Osvětimi můžete zakoupit.