Poslední polibek – Adriana Macháčová

Autor: Adriana Macháčová
Počet stran: 237

„Bojím se. Strašně se bojím. Pocit bolesti a beznaděje je nesnesitelný. Jako bych uvízla mezi dveřmi. Neumím se dostat ani ven, ani dovnitř…“

Román Poslední polibek je malou exkurzí do dramatické mnohotvárnosti vztahů muže a ženy. Henrietu nesmírně zranila manželova nevěra. Od života dostala nečekanou pořádnou facku. Najednou je všechno jiné. Henrieta se ale nemíní vzdát muže a k záchraně své rodiny je odhodlaná udělat cokoliv. Nerozvážnost, žárlivost a bolest jí zatemní rozum. Spáchá zločin a s tajemstvím se ve slabé chvíli svěří kamarádce. Aneta je bezradná, neví, co se strašnou informací dělat. Sama má starostí nad hlavu. Stojí před zoufalým rozhodnutím: má se vzbouřit a opustit puntičkářského manžela, nebo se jednou provždy smířit s tísnivým ovzduším ve své rodině?
Zvláštní smrt mladé prodavačky dostane na starost kriminalista Fedor Durnsteiner. Jenže kapitán se místo vyšetřování víc zabývá vlastním zkrachovalým vztahem. Je přesvědčený, že jeho bývalá přítelkyně si s ním jen rozmarně a krutě pohrávala, dokud nezískala, co si naplánovala. Zdánlivě bezvýchodné situace, vyhrocené konfrontace a neočekávané zvraty ženou hlavní hrdiny k nevypočitatelnému jednání. Najdou východisko z napohled neřešitelných problémů?

Adriana Macháčová se narodila ve znamení Vodnáře. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Komenského v Bratislavě. S manželem, synem Maximem a kokršpanělem Boubou žijí v Bratislavě. Její knihy vycházejí také v německém překladu.

Poslední polibek je knihou, která klame tělem. Jak název, tak perfektně vyvedená obálka, vám můžou připadat, že při otevření se dostanete do romantického příběhu, ale opak je pravdou. Autorka napsala knihu, která je plná dramatických událostí a následků, které ze všeho plynou.

V příběhu jsou tři důležité postavy. Aneta, Henrieta a Tereza. Všechny mají něco málo společného. A to utrpení různého druhu. Aneta je provdána za Martina, který je neskutečný pedant a detailista a dokáže ji udělat ze života peklo. Henrieta má dokonalého, krásného manžela, tři děti, ale její manžel o svých kvalitách velmi dobře ví. A Tereza měla partnera, policistu Fedora, který nechodí pro hlučná slova daleko. Jejich životy ubíhají jako všude jinde, pomalu a jistě. Až do doby než Henrieta pro svou rodinu udělá opravdu něco šíleného. Ale rodinu udrží dohromady a nad vodou za každou cenu. Svěří se Anetě, která má svých problémů už dost, ale začne ji to trápit vnitřně. A nakonec Tereza, ač si uvědomí svou chybu netuší, že přestřelila a Fedor, který vyšetřuje Henrietinu šílenost, se nechá ovlivnit okolnostmi a udělá všemu přítrž.

Že vám můj popis přijde naprosto zmatečný? Může být. Ale věřte mi, že jako celek je Poslední polibek úžasné čtení, které je napínavé, dobře psychologicky vystavěné a ve chvíli, kdy se začtete do všech těch životů a trampot ostatních lidí, budete s nimi nejen vše prožívat naplno, ale i začnete přemýšlet, jestli byste udělali nebo neudělali takové věci nejen pro svou rodinu, ale i pro sebe samé.

Chtěla bych vám nějakým způsobem přiblížit děj lépe a detailněji, abych vás nalákala, v lepším případě přesvědčila, že tohle si přečíst chcete, ale jako u jiných knih, i tady mám problém s pocitem, že bych vyzradila něco důležitého a já vás připravila o to nejlepší, co si pro vás autorka v knize připravila. Navíc tady opravdu každá postava a její činy souvisí se vším ostatním, o to je to ještě složitější.

„Vítr ji cuchá vlasy, má motýlí křídla… Vteřina, možná dvě a tělem se jí pohnala nečekaná, tupá bolest. Úplně ji paralyzovala. Nemohla se pohnout. Ležela mezi keříky a hleděla na malé žlutozelené lístečky na tenkých větvičkách. Kdesi nad ní, na vysoké obloze, pomalu plul těžký mrak. Ztrácela dech…“

Jsem velmi mile překvapena, můžu i říct, že ohromena, jak úžasně čtivě dokázala autorka napsat tento román.
Poslední polibek je příběh, který se klidně může stát, je o pocitech a problémech obyčejných žen, kdy některé věci vygradují do šílených a nepochopitelných výšin. Líbilo se mi, jak zde bylo propojeno jisté napětí s pocitem viny a s touhou udržet vše tak, jak by mělo být. Za každou cenu se držet určitého stereotypu.

Je to mé první setkání s autorkou a její tvorbou, ale po tomto příběhu jsem rozhodnutá se podívat i na další knihy. Autorka píše o obyčejných lidech, obyčejným způsobem, který na mne ale působil skvěle. Čtivě, napínavě, pravdivě, lidsky.
Pokud si chcete přečíst román o „normálních“ lidech, kteří můžou žít klidně hned vedle vás v baráku nebo bytě, určitě se podívejte po této knize. A i přesto, že se tam objeví nějaká ta vražda, tak tam není žádná krev. Hlavní dominantou jsou výčitky, trápení, touha vyhrát a zanechat vše tak, jak je člověk zvyklý.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri, kde si knihu Poslední polibek můžete zakoupit.