Později – Stephen King

Počet stran: 336

„…když se snažíš předběhnout vlastní stín, zákonitě si nabiješ hubu.“

Syn svobodné matky, Jamie Conklin, nechce nic víc než prožít obyčejné dětství. Jenže Jamie není obyčejné dítě. Jamie se narodil s nadpřirozenou schopností, matka ho ale nabádá, aby to tajil. Může vidět to, co nikdo jiný nevidí, a naučit se to, co se nemůže naučit nikdo jiný. Ale cena za užití této schopnosti je vyšší, než si Jamie dokáže představit. Zjistí to ve chvíli, když ho detektiv vtáhne do pronásledování vraha.

Novinka Stephena Kinga s názvem Později není hororem, ani obsáhlým několik set stránkovým románem, jak jsme u autora zvyklí. Ale vůbec to nevadí. Je to horůrek (to slovo jsem viděla v nějaké recenzi a hrozně se mi líbí :-)), klidně můžu napsat, že je to thriller s prvky nadpřirozena či paranormálna, který vás přesvědčí o tom, že King umí psát poutavě téměř pro každého čtenáře.

Hlavní hrdinou příběhu je malý (POZDĚJI větší) kluk jménem Jamie, který vyrůstá jen se svou mámou a mají spolu tajemství. Tajemství o tom, že Jamie není jen tak obyčejným dítětem. Vidí věci, co nikdy jiný nevidí a tím pádem ví věci, které nikdo jiný neví a ani vědět nebude moct, pokud k získání informací nepoužije právě Jamieho „talent“. Jenže dá se tomu jeho tajemství říkat talent? Dokáže se malé dítě, potažmo poté dospívající kluk smířit s tímto faktem?
A co se stane, když je jeho talent využit ku prospěchu jedné osoby, která rozhodně nemá čisté úmysly a myslí jen sama na sebe? To se potom začnou dít věci, o které nikdo nestojí, ani samotný Jamie, jenže jeho talent (prokletí), je v tu chvíli přednější, než život kohokoliv jiného.

„Skutečná spoušť byla na levé straně, kudy kulka vyšla. Díra na téhle straně byla velká jako dezertní talířek a orámovaná nepravidelnými úlomky z kostí. Měkká tkáň na hlavě byla napuchlá jako z nějaké gigantické infekce. Levé oko bylo posunuté stranou a vystouplé z důlku. Nejhorší ze všeho ale bylo, že mu po tváři stékala šedá hmota. Jeho mozek.“

Novela Později je jiná, než mnohé další autorovy knihy. Je taková opatrná, možná až komorní, jestli se to dá o knize napsat. Jak už je autorovým zvykem, opatrně se dostává k jádru pudla, takže můžete očekávat delší „úvod“, ale vůbec se neobávejte, že byste se nudili. Právě naopak. Při čtení jsem měla pocit, že se stále něco děje a pro mne je tento příběh jedním z nejčtivějších, které King napsal.

Dokázala jsem Později přečíst za jeden den (a kousek noci) i s dítětem a těhotenstvím na krku. Byly tam okamžiky, kdy jsem knihu na chvíli musela odložit, ale nebylo to ze strachu, spíše mi jeho pasáže o tom, jak je kdo zdevastovaný nedělaly vůbec dobře. Byly tam dva okamžiky, kdy jsem se tak nějak lekla, obzvláště, když se Jamie otočil a viděl Ranaře u kufru auta pár cm od něj (čtenáři tohoto románu ví, o čem mluvím), které mne přes noc provázely, ale jinak to spíše bylo poklidnější čtení, které mě smetlo jako velká přílivová vlna a unášelo na samotném příběhu, jež jsem si užila na sto procent.

Pokud je mezi vámi, kdo čtete tuto recenzi, stále někdo, kdo ještě od Kinga nic nečetl a neví, se kterou knihou začít, nebo kterou zkusit, troufnu si tvrdit, že tato novela Později je ideálním adeptem. Uvidíte, jak autor umí psát, jak vás dokáže vtáhnout do děje a „přinutit“ vás, abyste si knihu užili od první do poslední stránky. A jestli chcete jako nováček začít hororem, tak tato nee, to už raději zkuste Osvícení, které je stále mou top autorovou knihou. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Později můžete zakoupit.