Ráchelina kniha – Sissel Værøyvik

Autor: Sissel Værøyvik
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: MOBA
Překlad: Alice Týnská

KRÁČÍM A BEDLIVĚ NASLOUCHÁM. NAJEDNOU MÁM VŠECHNY SVOJE PŘEDKY ZA SEBOU. ZASTAV SE, NABÁDAJÍ MĚ. DÍVEJ SE A POSLOUCHEJ. Z LÁSKY TISÍCŮ LIDÍ PŘED TEBOU SES ZRODILA.

Novinářka Ella se po letech vrací z New Yorku zpět do rodného Bergenu. Po příjezdu se musí vyrovnat s mnoha těžkostmi, mimo jiné i se svou minulostí, se stíny, které se za ní táhnou jako dlouhé stuhy. Zásadním životním zlomem se však pro ni stává setkání se starou ženou jménem Ráchel. Ta Ellu požádá o sepsání svého životního příběhu. Přestože se Ella zpočátku brání, brzy je vtažena do dramatických událostí, které ji zavádějí do jiných časů a jiných životů – do doby Ráchelina dětství, kdy byla poslána z Bratislavy do Norska, aby unikla před perzekucí Židů na Slovensku…

JUDEN! JUDEN! TOHLE NENÍ TVOJE ŠKOLA, TY ŽIDOVSKÁ SVINĚ!

Čím začít.. Perfektně zpracovaný román, kde se prolínají dva životní osudy. Vyprávění přítomnosti Elly, která musela přijet zpátky do svého rodného města kvůli obzvláště těžkým povinnostem. Na druhé straně je zde příběh z minulosti, z doby světové války, kdy Ráchel na stránkách knihy vzpomíná, jaký měla život. Vzpomínky na její dětství, mládí, přátelé a kamarády.
Velmi se mi líbilo zpracování, je to stylem například Vypravěčky od Jodi Picoult, kdy se z přítomnosti, z roku 2009, vracíme do minulosti, do roku 1939 a pozdějšího, nejdříve do Bratislavy a poté do Norska a USA. A stále se kapitoly prokládají. „Nejdrsnější“ pro mne bylo, kdy Ella zjistila něco důležitého, co jsem opravdu potřebovala vědět a v tu chvíli – konec kapitoly a vracela jsem se do minulosti Ráchel, aby se mi to, co Ella odkryla, dalo dohromady s příběhem Ráchel. Je to velmi poutavě a důmyslně napsáno. Moc se mi to líbilo.

CHCI TI DÁT DOMOV, KTERÝ JÍM BUDE NAVŽDY. TOHLE JE JEDINÝ ZPŮSOB JAK TO UDĚLAT, KTERÝ ZNÁM. ODPUSŤ MI.

Tato kniha má to, co má správný román mít, přitom na žádné stránce to není přehnané. Je to něžné pohlazení pro duši, je to napínavé od začátku do konce, je to milé počtení s prvky „hororu“. Krásná kniha. Na konci samozřejmě nechyběly slzy, které tak nějak patřily k samotnému příběhu.

Pokud máte rádi knihy, které se zakládají na faktech, pokud máte rádi příběhy, které mají duši a pokud máte rádi romány, které vám něco můžou dát, tak tohle dílo je pro vás to pravé. Protože nejen že každá postava má v knize své místo a všechno do sebe krásně zapadá, ale je to také příběh, díky kterému si uvědomíme nejen, že přátelství je křehké a krásné a když se mu dají pevné základy, tak potrvá navěky, ale také to, že když nasloucháme druhým, dokážeme se vcítit do toho, co prožívají,  a může nás to povznést nad všechno zlé.

Děkuji nakladatelství MOBA za recenzní výtisk a pokud si chcete knihu koupit, tak můžete tady. Určitě neuděláte chybu, kniha ode mne totiž získává plný počet bodů. 🙂