Skrytá píseň – Valentina Nazarova

Autor: Valentina Nazarova
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 378

„Počkali jsme, až píseň skončí, protože byla příliš dobrá na to, abychom mluvili během ní. Když dozněl poslední akord, cítila jsem, jak na nás doléhá ticho.“

Jednadvacetiletá Nika studuje v Londýně. Je krásná, temperamentní a má vše, co chce, nebo to alespoň dokonale předstírá. Ale má tajemství. Když jí bylo třináct, její milovaná starší sestra Jenia zmizela v malém městečku ve střední Anglii. Jediná věc, kterou Nika má, je sbírka kultovních rockových alb. Podle nich utvořila svou osobnost: vnímání krásy, lásky, života a svého vlastního já.
Nika se snaží zapomenout. Až jednoho dne, těsně před Velikonocemi, ji minulost dostihne strašným způsobem, takže jí nezbývá než zjistit, co se vlastně tehdy stalo. Nika zveřejní sestřinu starou fotku na Facebooku v naději, že by ji někdo mohl poznat. Téměř okamžitě obdrží odpověď od ženy, která tvrdí, že byla nejlepší kamarádkou Jeniy, a Nika se vydává vlakem do Notownu, města, kde její sestra žila…

Valentina Nazarova vystudovala kreativní psaní na University of Northampton. Je autorkou tří básnických sbírek a Skrytá píseň je její debutový román. Pracuje v oblasti informačních technologií. Její největší vášní je rock a hudební festivaly. S manželem žije v Petrohradu.

To, co autorka utvořila z příběhu a písní, je neobvyklý jev a pokud budete opravdu sedět s knihou u Youtube a poslouchat právě ty songy, které jsou dané ke každé zprávě (vysvětlím posléze), ponoříte se do děje mnohonásobně více.
Když jsem v předešlé větě napsala „ke každé zprávě“, tak z toho důvodu, že forma vyprávění je přes Facebookové zprávy, kdy Nika, hlavní hrdinka, píše své ztracené, nezvěstné sestře. Den po dni, týden po týdnu, měsíc po měsíci, rok po roce, ji informuje, co všechno se děje nového, co by měla sestra vědět, co zjistila, co ji trápí, co by potřebovala a prostě všechno.
Ve chvíli, kdy už Nika je v Londýně a rozjíždí velmi nebezpečnou, pátrací jízdu po své sestře, ji ve zprávách informuje právě o tom. Jak pokročila, co si myslí, koho na své pouti za nalezením sestry potkala a kdo ji pomáhal.
Dá se říct, že je to forma deníku, ale určená jen jedné, jediné osobě. Sestra sestře. Člověk na své nejbližší nikdy nezapomene.

Líbilo se mi, že autorka mě dokázala upoutat hned na začátku a držela mě v napětí až do samotného konce. Tohle se ji musí nechat, bylo to opravdu velmi čtivé. Navíc způsob, jak pomalu odkrývala všechna tajemství, byl taky dost dobrý. Dává čtenářům indicie k rozřešení celého děje postupně, v různých částech knihy a nenechává si to až na konec, jako jiní spisovatelé. Díky tomu je celá kniha, už od první stránky napínavá a nemáte šanci ani přeskakovat stránky, protože by vám zaručeně něco uteklo.

„Festival vypadal jako halucinogenní sen Lewise Carrolla. Sjetý, přecpaný a velmi hlučný. I když jsem si půjčila od svých přátel mapu, nedokázala jsem se v ní první hodinu zorientovat, měla jsem pocit, že místa mění tvary a pořád se přesouvají. A to bláto?Jo, čekala jsem, že bude všude, ale v neděli odpoledne tam byla bažina.“

I přesto, že se snažím v této autorčině prvotině najít nějakou chybu, tak ji nenacházím. Beru Skrytou píseň jako celek a dle mého názoru je to vážně dobře napsané dílo, které se bude líbit všem, jenž mají rádi thrillery postavené na rodinných tajemstvích.

Troufám si tvrdit, že velkou výhodou je hlavní postava, Nika, která vám bude okamžitě sympatická. Nedělá žádná přehnaná gesta, která byste od mladé dívky v cizím městě očekávali, ba naopak s důstojností a citlivostí se snaží rozkrýt minulost, aby zjistila, co se stalo s její sestrou. Jde z ní cítit sourozenecká láska, ale takovým tím zdravým způsobem. Rozhodně nepatří mezi hrdinky, které by se v každé „drsnější“ chvíli třepaly osiky a pro mě to byla silná žena, která uměla používat ženský instinkt a selský rozum.

Tato kniha je přirovnávána k Dívce ve vlaku. Já bych to tedy nesrovnávala, protože mi to přijde na hony vzdálené. Ale věřím, že Skrytá píseň bude mít stejný úspěch u čtenářů jako zmíněná Dívka ve vlaku. Je v ní totiž všechno, co má správný thriller mít. Ať už je to napětí, pořádná dávka lží, emocí, nebo také tajemství, láska a v neposlední řadě i smrt.

Pokud máte rádi knihy, kde budete sami přemýšlet nad tím, co se stalo, rádi si tvoříte vlastní hypotézy na základě indicií, které vám autor v příběhu dává, pokud máte rádi tajemství, jenž se musí odhalit, tak rozhodně se po této knize poohlédněte. Věřím, že zklamaní nebudete.

Děkuji nakladatelství Omega za recenzní výtisk a knihu si můžete zakoupit:
knihy Omega
knihy Dobrovský