Smrtelný hřích – Maria Grundová

Autor: Maria Grundová
Počet stran: 344

„Během několika málo minut dojde k pobřeží. Cestou skoro nikoho nepotká. Je půlnoc. Zastaví se u městské plovárny. Tady dole je skoro sama, takže ji překvapí, když se za plovárnou mihne postava mladé ženy. Přijímá za něco peníze od vychrtlého muže, který připomíná čápa s visícím zobákem. Podá jí balíček bankovek, ale ona dál tvrdohlavě natahuje ruku.“

„Jeho tvář přistane na kameni, porostlém mechem, jeho tělo ztratí kontrolu a oči se mu protočí. Slyší je přicházet: Smrt vlkovi, smrt vlkovi, smrt vlkovi…“
Na odlehlém ostrově u východního pobřeží Švédska se v zaplaveném vápencovém lomu najde utopená čtrnáctiletá dívka. Má podřezaná zápěstí, ve vlasech zamotaný provázek a na jednom z boků fixem napsané číslo 26. V okolí lomu se nenajdou žádné stopy. Den poté je na druhé straně ostrova objevena u sebe doma brutálně zavražděná movitá majitelka antikvariátu.
Kromě četných bodných ran v hrudníku lze na hrdle vidět dva řezy znázorňující kříž. Zatímco dívčina smrt je vyhodnocena jako sebevražda, kriminální komisařka Sanna Berlingová spolu s novou kolegyní Eir Pedersenovou zahajují vyšetřování vraždy majitelky antikvariátu. Sanně ovšem neunikne děsivá spojitost mezi posledním případem a mrtvou dívkou. Zároveň s řešením případu se Sanna potýká se svou minulostí, žije v garáži a je patrně jediná, kdo dokáže spolupracovat se svéráznou Eir, která si před nikým nebere servítky.
Brzy vyjde najevo, že tyto události jsou jen počátkem řady dalších bestiálních vražd. A tak začíná boj s časem. Boj, v němž se klíč k hrůzné pravdě zřejmě ukrývá na staré fotografii skupinky dětí ve zvířecích maskách a který zároveň bude mnohem osobnější, než by si Sanna vůbec dokázala představit.
Slibný debut začínající autorky, silné a uvěřitelné postavy dvou vyšetřovatelek s mnohoznačnou minulostí.

Když se dívám na celkové hodnocení knihy Smrtelný hřích, tak to trochu nechápu. Pro mě to bylo skvělé čtení, které mi nedalo pokoj, dokud jsem nedočetla. Bylo tak akorát zvrhlé, bylo napínavé, bylo to čtivé. Za mne se jedná o výborný debut nadané autorky a pokud vám nevadí násilí, pusťte se do čtení.

Hlavní hrdinkou, zároveň vyšetřovatelkou tohoto případu je Sanna, jejíž kolega odchází do kriminálního důchodu a proto vyfasuje k sobě druhou parťačku, kterou je Eir. Tyto dvě ženy nemůžou být rozdílnější, jedna vznětlivá, druhá raději dumá a až potom koná, ale díky tomu to oběma dohromady pracuje na sto procent.
Jednoho dne je v lomu, který leží poměrně daleko od civilizace objeveno dívčí tělo. Vše nasvědčuje, že šlo o sebevraždu.
Jenže sled událostí tomu chce tak, že je objeveno další tělo, tentokráte starší ženy, která byla zabita opravdu velkou silou a obě vyšetřovatelky skládají dohromady střípky, jenž jim ukazují, že tyto mrtvé ženy mají společného mnohem víc, než se na první pohled zdá… Začíná obrovský vyšetřovací kolotoč, který na malém švédském ostrůvku už nenechá kámen na kameni a nic nebude jako dřív.

„Všechny děti jsou umazané hutnou tmavou kaší. Krví. I chlapec bez masky. Od té červené kaše má upatlaný celý obličej. Tmavohnědé oči s obrovitými zorničkami způsobují, že se dívá černýma očima.
Některé z dětí cosi drží v rukou. Malé tmavé koule s ochablými vláknitými chapadly, která jim protékají mezi prsty. Sanně se dělá nevolno.
Jsou to oční bulvy. Patrně zvířecí.“

Autorka vystihla v příběhu Smrtelný hřích to podstatné, co z něj dělá thriller. A tím je ponuré, depresivní prostředí. Hrdinové, kteří mají temnou minulost, hrdinové, kteří procházejí neúspěšně pěstounskou péčí, hrdinové, kteří mají psychické problémy a vše se odehrává v malé komunitě, kde každý zná každého, každý každého kryje a tím pádem nikdo nikomu neprozradí víc, než je nutné.
Když si k tomu připočítáte vymítání ďábla, trochu krve, psychické utlačování, dostanete příběh, který je opravdu napínavý a místy až „děsivý“.

Pokud se nepozastavujete nad tím, když se v příběhu páchá násilí, pokud vám nevadí zvrhlé autorovy fantazie, a naopak právě takto napínavé a temné knihy vyhledáváte, tak Smrtelný hřích bude tím pravým, co by vám nemělo uniknout. Jedná se o doslova návykové čtení, při kterém budete mít husí kůži po celém těle, budete vrtět hlavou nad nespravedlivostí a nebudete mít klid, dokud nedočtete.
Doufám, že se brzo dočkám dalšího vyprávění od autorky se Sannou a Eir, její psaní mě opravdu bavilo.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Smrtelný hřích můžete zakoupit.