Strašidlář – Mezi námi hradními strašidly – Hynek Klimek

Autor: Hynek Klimek
Ilustrace: Zdeňka Študlarová
Nakladatelství: Bambook
Rok vydání: 2012
Počet stran: 64

„Nejznámější z nás, bílých paní, je určitě paní Perchta. Povídá se o ní na všech hradech a zámcích, které patřívaly mocnému rodu Rožmberků. Tedy na Rožmberku, Českém Krumlově, Jindřichově Hradci, Třeboni i dalších. Doneslo se mi, že se někdy zjevuje i v současnosti. V tom ale není jediná, většina z nás také nezahálí a občas se ukážeme.“

Přízraky, strašidla a tajemné jevy z pověstí Čech, Moravy a Slezska jsou dětem od 9 let představené formou vyprávění, proloženého krátkými příběhy. Vypravěčem je vždy jedna z výrazných postav konkrétního dílu, která čtivou a záživnou formou popisuje vlastnosti a počínání jednotlivých přízraků a strašidel. Dynamické vyprávění dotvářejí půvabné ilustrace Zdenky Študlarové, doslova střižené na míru postav popisovaných příběhů. Bílá paní ze zříceniny hradu Skála představuje ve volném vyprávění nejprve sebe a pak celou řadu kolegyň a dalších přízraků, strašidel a tajemných jevů z českých a moravských hradů, zámků, tvrzí. Barvitě vyprávěné pověsti vás zavedou do tajemné pohádkové říše a přinesou vám mnoho zábavy i poučení. Zeměpisná mapa na začátku a na konci knihy vás bude určitě inspirovat k návštěvě zajímavých koutů naší vlasti.

Další Strašidlář do naší domácí sbírky se zaobírá hradními strašidly. V knize, kterou opět napsal skvělý Hynek Klimek a společně s ním ilustrovala Zdeňka Študlarová se tentokráte vypravíme za bílou paní, černou paní, ale také třeba za duchy slavných lidí nebo se dozvíte něco o tom, kdo byl strašlivý Radouš. Strašidlář – Mezi námi hradními strašidly je dalším dílem plný báječného vyprávění, kterým vás provede jedna moc hodná, milá bílá paní z Červeného zámku.

Hned v úvodu musím zmínit, že jsem konečně spokojená. Protože se v příbězích knihy Strašidlář – Mezi námi hradními strašidly objevovaly i zámky, hrady a místa, které najdete u nás, myslím tím u mě – na Moravě a ve Slezsku. Dokonce je zde i jedna malá zmínka o Vítkovi z Kravař, což mne neskutečně potěšilo. Samozřejmě, že valná většina různých druhů paní, duchů, strašidel a dalších lumpů se nachází v Čechách, nejvíce snad v Praze a kolem ní, ale je to odpustitelné. Vždyť je to hlavní město naší země, že jo?! 🙂

„Na Moravě v Horních Studénkách na Šumpersku se na vrchu zvaném Zámek, v místě, kde kdysi stávalo panské sídlo, zjevuje černá paní, které z úst šlehají plameny. V zubech přitom svírá klíče rozpálené do jasné červeni. Ten, kdo by jí je vzal, by si prý s nimi mohl otevřít dveře k velkému pokladu. Ještě tak vědět, kde ten poklad najít a zkusit vzít rozpálené klíče do ruky! To by mohl udělat snad jen úplný hlupák.“

Strašidlář – Mezi námi hradními strašidly mi přijde zatím nejvíce „poučný“, co se týče naší historie, než předchozí díly. Ale svým vlastním způsobem. V dětech totiž můžou vzbudit touhu po tom, aby se vydaly hledat (společně s rodiči samozřejmě) bílé paní na zámky a hrady, o kterých je zde zmínka. A nechybí ani informace o majitelích zámků, o Karlštejně, Karlu IV. a jeho ženách… Schválně, dokážete z hlavy říct, kolik měl Karel IV. žen, která byla první, která nejsilnější? 🙂 To vše se zde dozvíte.

Všechny pověsti, které jsou zde vypsány, opět přitáhnout pozornost dětí. Jedná se o vyprávění, které není úplně „dětské“, protože třeba taková zlá, černá paní, může některým ratolestem nahnat pořádně velký strach, tak stejně třeba Radouš, ten taky nepatří zrovna mezi hodné duchy.
A nesmím zapomenout zmínit, že je zde i trochu „násilí“ – co se týče životů minulých, kdy hradní muži dokázali zabít svou ženu nebo dokonce dítě – třeba shozením ze skály. Ovšem autor to podává na druhou stranu velmi opatrně, tudíž mám za to, že děti starší, kolem deseti, jedenácti let, vše pochopí, poberou a některé situace je i pobaví.

Můj syn si Strašidláře oblíbil. Je to již čtvrtá kniha, kterou vlastníme, a nebudu lhát, že mapy, které na vás vykouknou hned na začátku ho fascinují nejvíce, následně pokračuje v obdivování ilustrací, kterých je zde opravdu dost. Na každé stránce nějaká a ač jsou malé, jen aby doplnily holý text, jsou barevné, vtipné, dá se říct, milé.
Pokud máte doma mladšího čtenáře, který potřebuje do čtenářského deníku do školy něco přečíst, podívejte se na Strašidlář – Mezi námi hradními strašidly. Nejen, že věřím, že se mu budou líbit příběhy, ale také se možná něčemu přiučí, jak už to tak u dětských knih bývá. 🙂

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Bambook, kde si knihu Strašidlář – Mezi námi hradními strašidly můžete zakoupit.