Temná věž VII. – Temná věž – Stephen King

Počet stran: 728

„Hopala hop, nebuď cvok,“ řekl Eddie a vysadil na stůl Susannah.
Docela pohodlně se na něm usadila, chytila se hran, ale vypadala nedůvěřivě. „A co když narazíme na schody? Co potom, zlato?“
„Zlato ten most podpálí, až k němu přijde,“ odbyl ji Eddie a vystrčil stolek do chodby. „Veď, Ochu! Jedem, psisko!“

Magická směs fantasy a hororu, vizionářská série Stephena Kinga, která se nepodobá ničemu, co jste kdy četli
Dlouhé vyprávění o pistolníkovi Rolandovi z Gileadu a jeho putování k Věži se blíží ke svému závěru. Ti, kdo četli Zpěv Susannah, si při otevírání sedmého dílu vzpomenou, že Susannah/Mia se právě připravovala porodit Mordreda Deschaina, následníka Karmínového krále, zatímco Jake, Ochu a otec Callahan se chystali rozprášit upíří hostinu. A to je pouze první z mnoha překážek, které členové Rolandova ka-tet musejí ještě překonat.

Za mne bych ráda řekla, že sedmý díl série Temná věž – s názvem Temná věž je přesně to vyprávění, které si od Stephena Kinga představuji. Ve všech důležitých momentech, ale i těch nedůležitých, jsem cítila jeho „podpis“, jeho spisovatelský um a bylo mi naprosto jasné, že na konci to nerozdýchám. Ano, stalo se.

Zaplať pán bůh za to, že mne ještě čeká takový „mezi-díl“, Závan klíčovou dírkou, protože tohle loučení, s Rolandem – který mi fakt lezl na nervy (ne vždy, ale většinou), se Susannah – kterou jsem obdivovala společně s Dettou – která byla správně rázná, s Eddiem – který se změnil naprosto úchvatně, s Jakeem – kterého bych klidně opatrovala jako vlastního a s Ochem – brumlákem, kterého bezmezně zbožňuju, bylo zatraceně těžké. Chcete vědět co se mi stalo v průběhu čtení sedmého dílu série Temná věž?

Nejdříve vám ale řeknu, co v tomto díle můžete očekávat. Temná věž není napsaná stylem, že se jedná o poslední díl, tak musíte zaručeně dostat velkolepé finále. Ne. Autor pomalu, opatrně, přibližuje všechny hrdiny k Rolandově vysněné Temné věži, pomalu jim pod nohy pokládá další nástrahy, ať už v podobě Stephena Kinga, Mordreda nebo Karmínového krále.
Hrdinové budou bojovat nejen sami za sebe, ale také za Paprsek, za ka, které je kruh, který všechno řídí.
Pokud jste už tuto sérii začali číst, víte o čem mluvím, protože většina z tohoto, co jsem napsala, už je v některých předešlých dílech zmíněna. A vy, co jste ještě číst nezačali, nebojte se, neprozradila jsem vůbec nic důležitého a můžete s klidným svědomím začít.

„Po všech svých toulkách široširým světem,
po dlouhých rocích, kdy jsem hledal štěstí,
naděje zhasly – proč teď dále vésti
prohraný boj a unaveným letem
dál mávat křídly za úspěchu květem?
Těžko bych dokázal obstát v něm se ctí.“

A teď vám povím, teda napíšu, co že se mi to u čtení stalo. Stephen King mě rozbrečel! No nekecám! Fakt! A ne jednou… Divné? Vůbec? Pokud se do série Temná věž pustíte, očekávejte, že emoce se ve vás budou střídat jako na houpačce. Další věc, která stojí za zmínku, co mě provádělo téměř celou sérií, tak bylo mé nechápání. Tím myslím, že jsem pořád nedokázala uchopit autorovu myšlenku, nedokázala jsem si představit, za čím se všichni mí drahouškové ženou, až jsem na konci prozřela a pochopila a zůstala sedět nad posledními slovy s otevřenou pusou.

Mám pocit, že bych o této sérii dokázala napsat ještě spoustu odstavců, ale všechny by byly podobně laděné. Jak mne autor dostal, jak se mi líbilo zapojení jeho jiných děl do příběhu, jak jsem si pochutnala na charakterech postav a jak jsem s odporem otáčela stránky, kde se objevil pavouk (protože z těch mám fakt hrůzu).
Ale myslím si, že by už potom tato recenze nebyla žádným přínosem, ale spíše jen mým osobním deníčkem.

Takže už napíšu jen to poslední, co bych ráda… Je spousta lidí, kteří do série Temná věž jít nechtějí, první díl je nezaujal, bylo to dlouhé a táhlé – ovšem, není takový autor skoro ve všech svých knihách? Nejednou bylo vyprávění delší, pomalejší, ale pak se to rozjelo a to je přesně případ Temné věže, celé série. První díl je rozehřívací, ale od dalších dílů budete mít pocit, že s Rolandem a jeho ka-tet dýcháte stejný vzduch a nelze je opustit. Pokud máte autora rádi a tato série vás minula – ať už záměrně nebo ne, zkuste to. Fakt to zkuste…

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta, kde si knihu Temná věž můžete zakoupit.