To se může stát jen ve filmu – Holly Bourne

Autor: Holly Bourne
Nakladatelství: Booklab/Slovart
Počet stran: 400

„Láska hory přenáší. Láska znamená štěstí. Láska je jako ohňostroj. Láska ve vás vyvolává odezvu. Láska znamená, že se nikdy nemusíte omlouvat. Láska je snadná. Láska je neotřesitelná. Láska je navždy.“

Hvězda young adult literatury Holly Bourne v této navýsost zábavné a dojemné knize řeší, co je to opravdová láska. Audrey má „lásky“ plné zuby. Od chvíle, kdy se zhroutil vztah jejích rodičů, je její matka jako tělo bez duše. Audrey si najde brigádu v kině, aby nemusela sedět doma, a potká tam začínajícího filmaře Harryho. Nikdo nečeká, že se do sebe tak rychle a tak bezhlavě zamilují. Nebude to ale snadné, protože skutečná láska není jako ta ve filmech… Jejich love story neobsahuje scénu s líbáním ve sněhové vánici nebo zběsilý úprk chodbami letiště. Zato je v ní spousta zmatku a bolesti, ale také naděje a úžasu. A platí v ní úplný zákaz laciných klišé!

To se může stát jen ve filmu je jednoznačně nejlepší knihou, kterou jsem od autorky Holly Bourne četla (a to mám přečtené všechny, které u nás v českém jazyce vyšly). Tento příběh se od ostatních velmi liší, ale přitom je stejný, jako předchozí. Nebojte, hned vám to vysvětlím, protože uznávám, že ta předešlá věta je hodně nešťastná. 🙂

To se může stát jen ve filmu vypráví o Audrey, mladé dívce, která má těsně před nástupem na vysokou, ale její život rozhodně není procházka růžovou zahradou. Její kluk se s ní rozešel kvůli jiné holky, díky tomu, že oba chodili do dramaťáku, ona do něj chodit přestala (ač to bylo to jediné, co ji na škole bavilo), její rodiče procházejí velmi těžkým rozchodem a do toho Audrey zjišťuje, že je asi nějaká divná…
Podle tohoto odstavce byste řekli, že to je prostě a jednoduše Holly Bourne, protože její příběhy jsou emočně velmi vypjaté a snaží se svým čtenářům vždy předat a pomoct, jak se poprat s nástrahami v našich životech.
Ale tímto veškerá podobnost s jinými autorčinými díly končí. Tato žlutá kniha (pracovní název kvůli obálky), je vtipná, je romantická, hlavní hrdinka je naprosto perfektně cynická a sarkastická a ironická a skvěle je vidět její vývoj – od lehce naivní holky, až po téměř dokonalou mladou ženu s rozumem v hrsti.

To se může stát jen ve filmu je jiná i díky svému tématu. Tím je láska, ve všech podobách. Ať už milenecká, partnerská, rodičovská či láska mezi nejlepšími přáteli. Všechny předchozí autorčiny knihy měly téma trochu „těžší“, třeba feminismus nebo nějaké psychické problémy, a právě tohle je další dílek do skládanky, proč je tato kniha tak jiná a odlišná.
Lásku totiž prožíváme všichni, jakoukoliv, víme, co obnáší, co nás společně s ní dokáže trápit a tím získáváte můj další důvod proč si myslím, že je to (zatím) nejlepší kniha.

„Je to tak prosté, děje se to neustále, ale bolí to jako žihadlo. Jako řezná rána. Jako popálenina. Jako když vás někdo praští. Nikdo vám nikdy neřekne, jak moc fyzicky bolí zlomené srdce. Nikdo vám nikdy neřekne, že je to pocit, jako když vás někdo skopne ze schodů. Že nemůžete polykat. Že vás bolí všechny svaly. Že vám srdce přeskakuje, jako byste pozřeli číši jedu. To vám nikdy nikdo neřekne. Ale měli by to říkat.“

I když se při čtení příběhu To se může stát jen ve filmu setkáte s momenty, které budou velmi vyhrocené, téměř až za hranou, zvyknete si na to. Je to autorčin záměr, hnát mnoho důležitých a zásadních věcí do extrémů právě proto, aby čtenáři společně s hlavními hrdiny pochopili, že ne vždy je nutné se hroutit z něčeho, co se fakt nepovedlo. Že vždy se dá všechno překonat, důležité je jen najít v sobě tu správnou vnitřní sílu – a co si budem povídat, u lásky to platí dvojnásob, protože pro jedno kvítí, slunce nesvítí, že… 🙂

Holly Bourne opět dokázala, že umí napsat příběh, který bude dospívající bavit. U knihy To se může stát jen ve filmu se navíc všichni skvěle pobaví a po přečtení, budou mít pocit tak jako já, že si musí pustit asi tisíc filmů, o kterých byla v ději řeč. Já třeba dostala až téměř nesnesitelnou chuť na Hříšný tanec (jo, myslím tím film kde „bejby nebude sedět v koutě“. 🙂

Co se týče kapitol, jsou akorát dlouhé, autorka nikde nebrousí do minulosti a vše je vyprávěno tak, jak to leží a běží. Jsou zde hrdinové, kteří vám možná budou pít krev, ale bez nich (myslím tím hlavně Rosie – grrr), by to nebylo ono, a pak se najdou hrdinové, u kterých si budete libovat za jejich charaktery (tady jsem fakt ráda za samotnou Audrey a LouLou). Ač je To se může stát ve filmu určeno dospívajícím čtenářům, ehm, převážně spíše čtenářkám, ani starší ročníky se při čtení nudit nebudou. Pokud tedy máte volnou kapacitu pro novou knihu, tak se do této pusťte.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Booklab/Slovart, kde si knihu To se může stát jen ve filmu můžete zakoupit.